AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Jeg prøver å gå ned i vekt og er derfor på diett… teller ikke kalorier nøyaktig men vet sånn ca hva jeg får i meg og prøver på 1500 kcal om dagen. Problemet er at jeg er sulten hele tiden selvom jeg spiser ordrntlig mat. Eksempel på en vanlig dag er: frokost: 3 knekkebrød med en hel boks kyllingpostei og agurk lunsj: 3 lomper med laks og grønnsaker middag: noe slag av kjøtt med ris og grønnsaker snacks ila dagen: mellombar, frukt, wasa kanelknekkebrød synes dette er helt greie måltider… som bør mette meg. Men er sulten heeeele tiden. Prøver å drikke vann for å få vekk følelsen men hjelper ikke. Blir helt gal av dette😭 tips? Anonymkode: e9d41...9c9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 jeg våkner også veldig tidlig ca 7 alle dager og er sulten med en gang jeg våkner.. lunsj ca 11 og da blir resten av dagen utroooolig lang ts Anonymkode: e9d41...9c9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 Kan hjelpe å droppe feks frokost og all den mellomspisingen. Anonymkode: acf8c...858 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #4 Skrevet 22. mai 2022 Du bør få i deg mer fett for å holde deg mett. For eksempel egg til frokost eller lunsj, eller avokado som tilbehør eller mellommåltid. Olivenolje er fint å ha på grønnsaker for å gi bedre metthetsfølelse. Å bake knekkebrød selv er lurt, det gir mer metthetsfølelse. Grønnsaker er også lurt å knaske på hvis du blir sulten, for eksempel gulrøtter. Kanskje du bør legge inn et ekstra måltid med få kalorier, som salat med litt nøtter eller olje kanskje? Anonymkode: d1adf...d32 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #5 Skrevet 22. mai 2022 Hva spiser du vanligvis? Hva med i stedet bare gjøre små grep der? Det vil også gjøre at du lykkes på sikt. Anonymkode: 5a2b1...f47 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #6 Skrevet 22. mai 2022 Hvor lenge har du vært på diett? Selv erfarte jeg at etter et par uker så forsvinner denne sultfølelsen. Vær litt tålmodig. Anonymkode: f1118...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #7 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva spiser du vanligvis? Hva med i stedet bare gjøre små grep der? Det vil også gjøre at du lykkes på sikt. Anonymkode: 5a2b1...f47 Masse dritt.. fastfood boller godteri, you name it. Spiste akkurat det jeg ville og akkurat den mengden jeg ville ts Anonymkode: e9d41...9c9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #8 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor lenge har du vært på diett? Selv erfarte jeg at etter et par uker så forsvinner denne sultfølelsen. Vær litt tålmodig. Anonymkode: f1118...9f1 Siden onsdag Anonymkode: e9d41...9c9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Skrevet 22. mai 2022 Etter min mening er det veldig mye karbohydrater her, mye mer enn vi er ment å spise. Knekkebrød og lomper er ikke ordentlig mat slik jeg ser det, og frukt og grønnsaker metter generelt dårlig. Selv om det kan fylle magen, gir det lite næring, spesielt av fett og protein. Min erfaring er at fett, protein og generelt "steinalderkost" metter utrolig mye bedre enn brød, salater og grønnsaker. Faktisk så mye bedre at jeg som regel bare trenger å spise to ganger daglig. Har også veldig stabil energi og humør på det kostholdet. Så det kan være noe å prøve. Sult betyr jo at du trenger næring, og hvis maten ikke metter ordentlig, eller du blir fort sulten igjen, betyr det ganske enkelt at du ikke har fått i deg det du trenger av makro- og/eller mikronæringsstoffer. Anonymkode: 2d2d8...c87 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Masse dritt.. fastfood boller godteri, you name it. Spiste akkurat det jeg ville og akkurat den mengden jeg ville ts Anonymkode: e9d41...9c9 Ok, da er det neppe beste utgangspunktet likevel. Men, jeg tror ikke du egentlig er sulten, du beskriver ganske mye mat. Så jeg tror det du opplever som sult er kroppen som higer etter salt, sukker og fett. Nesten som en avhengighet. Ville som noen allerede har anbefalt få inn mer fett, og proteiner. Avokado, hummus, egg, makrell. Og droppe frukt, knekkebrød og mellombarer som snack, det trigger nok bare mer sult på grunn av blodsukkerstigning, velg heller kokt egg og litt grønnsaker, eller selleristenger og hummus. Eller helst, et ekstra måltid. Anonymkode: 5a2b1...f47
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #11 Skrevet 22. mai 2022 Høres ut som nøkkelen til suksess den overskriften der Anonymkode: 2aaa8...2e9 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #12 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Etter min mening er det veldig mye karbohydrater her, mye mer enn vi er ment å spise. Knekkebrød og lomper er ikke ordentlig mat slik jeg ser det, og frukt og grønnsaker metter generelt dårlig. Selv om det kan fylle magen, gir det lite næring, spesielt av fett og protein. Min erfaring er at fett, protein og generelt "steinalderkost" metter utrolig mye bedre enn brød, salater og grønnsaker. Faktisk så mye bedre at jeg som regel bare trenger å spise to ganger daglig. Har også veldig stabil energi og humør på det kostholdet. Så det kan være noe å prøve. Sult betyr jo at du trenger næring, og hvis maten ikke metter ordentlig, eller du blir fort sulten igjen, betyr det ganske enkelt at du ikke har fått i deg det du trenger av makro- og/eller mikronæringsstoffer. Anonymkode: 2d2d8...c87 Spiser det for det har lite kalorier.. lompe 49 kcal stykk, knekkebrødene 60 kcal.. Pleier å spise kyllingskinke, laks eller tunfisk på knekkebrødene/ lompene med avokado og agurk.. trodde egt det var ganske sunt🥲 Anonymkode: e9d41...9c9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #13 Skrevet 22. mai 2022 Det er ikke farlig å være litt sulten. Du får jo mat, flere ganger for dagen. Du må nok lære deg å kjenne litt på den sultfølelsen. Anonymkode: 227b4...45a 8 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #14 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke farlig å være litt sulten. Du får jo mat, flere ganger for dagen. Du må nok lære deg å kjenne litt på den sultfølelsen. Anonymkode: 227b4...45a Det vet jeg.. men er så utrolig slitsomt å føle seg sulten hele tiden, klokka går såååååå sakte før neste måltid selvom jeg prøver å holde meg opptatt Anonymkode: e9d41...9c9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #15 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vet jeg.. men er så utrolig slitsomt å føle seg sulten hele tiden, klokka går såååååå sakte før neste måltid selvom jeg prøver å holde meg opptatt Anonymkode: e9d41...9c9 selvkontroll er nøkkelen her, gi det litt tid så vender kroppen din seg til det.. Anonymkode: 9d327...c2c 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #16 Skrevet 22. mai 2022 Bruker du seriøst en hel boks kyllingpostei på 3 knekkebrød??? Anonymkode: 1f2af...f08 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #17 Skrevet 22. mai 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: selvkontroll er nøkkelen her, gi det litt tid så vender kroppen din seg til det.. Anonymkode: 9d327...c2c Hvis sulten kommer av at man er vant til å spise til visse tider, ja da er det en vanesak. Men hvis det er fordi man trenger næring, går det ikke over og man vil gi etter for sulten til slutt. Man kan godt være underernært selv om man har for mye fett på kroppen. Færre måltider betyr også større måltider, og hvis man da spiser næringsfattig mat som f.eks lomper, er jo dette noe som tar plassen til ordentlig næring. Jeg har som nevnt veldig god erfaring med å droppe alt av brød, frukt og grønnsaker og holde meg til kjøtt, egg, fisk og fete meieriprodukter. Til å begynne med var jeg ofte sulten og spiste mye, sannsynligvis fordi jeg faktisk manglet en del næringsstoffer etter å ha spist så mye brød og pasta etc i alle år. Så hvis du skal legge om kostholdet kan det være greit å ha i mente at appetitten kan forandre seg underveis. Anonymkode: 2d2d8...c87
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #18 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruker du seriøst en hel boks kyllingpostei på 3 knekkebrød??? Anonymkode: 1f2af...f08 Ja.. poenget er å bli mett. Den boksen er liten og har 130 kcal.. så det måltidet er litt over 300 kcal tilsammen Anonymkode: e9d41...9c9 1
Embla Othea Skrevet 22. mai 2022 #19 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg prøver å gå ned i vekt og er derfor på diett… teller ikke kalorier nøyaktig men vet sånn ca hva jeg får i meg og prøver på 1500 kcal om dagen. Problemet er at jeg er sulten hele tiden selvom jeg spiser ordrntlig mat. Eksempel på en vanlig dag er: frokost: 3 knekkebrød med en hel boks kyllingpostei og agurk lunsj: 3 lomper med laks og grønnsaker middag: noe slag av kjøtt med ris og grønnsaker snacks ila dagen: mellombar, frukt, wasa kanelknekkebrød synes dette er helt greie måltider… som bør mette meg. Men er sulten heeeele tiden. Prøver å drikke vann for å få vekk følelsen men hjelper ikke. Blir helt gal av dette😭 tips? Anonymkode: e9d41...9c9 Jeg anbefaler deg å spise mat med mer volum (men som allikevel holder deg innenfor kaloribudsjettet ditt), spise mat med mer protein og fett (protein og fett holder deg lengre mett enn karbohydrater som knekkebrød og lomper) og unngå mellommåltider (frukt og knekkebrød gir deg insulinspike, som trigger sult og søtsuget). Det betyr ikke at du må spise lavkarbo, men mer næringsrik, hel mat som holder deg mett lenge. Hvordan er aktivitetsnivået ditt? Hvis du er svært aktiv\ trener mye, er 1500 kcal for lite. Ligg i underskudd på ca. 500-800 kcal\dag, ikke mer. Jeg spiser selv ca. 1500-1600 kcal\dag, beregner 4 hovedmåltider per dag og ca. 400 kcal per måltid. Dette er utgangspunktet mitt: Frokost: 400 kcal Havregrøt med blåbær og valnøtter, 250 g cottage cheese med bær og nøtter eller proteinsmoothie Lunsj: 400 kcal 150 g tunfisk\ kylling\ egg, 200 g grønnsaker og en halv avokado, egg- og avocadotoast eller laks med brokkoli og blomkål Middag: 400 kcal Mye forskjellig. Tenk 2\4 grønnsaker, 1\4 proteinkilde, 1\4 karbohydrater. Hold deg mest mulig til kvalitetskarbohydrater (brun ris, quinoa, bulgur osv.) Kvelds: Tenk mye protein og færre karbohydrater. Proteinbowl (f.eks. yoghurt med bær og nøtter), fiberknekkebrød med proteinrikt pålegg eller nøttesmør med frukt (eple og peanøttsmør ❤️) = mye mat, men innenfor et relativt lavt kalorivindu 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #20 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvis sulten kommer av at man er vant til å spise til visse tider, ja da er det en vanesak. Men hvis det er fordi man trenger næring, går det ikke over og man vil gi etter for sulten til slutt. Man kan godt være underernært selv om man har for mye fett på kroppen. Færre måltider betyr også større måltider, og hvis man da spiser næringsfattig mat som f.eks lomper, er jo dette noe som tar plassen til ordentlig næring. Jeg har som nevnt veldig god erfaring med å droppe alt av brød, frukt og grønnsaker og holde meg til kjøtt, egg, fisk og fete meieriprodukter. Til å begynne med var jeg ofte sulten og spiste mye, sannsynligvis fordi jeg faktisk manglet en del næringsstoffer etter å ha spist så mye brød og pasta etc i alle år. Så hvis du skal legge om kostholdet kan det være greit å ha i mente at appetitten kan forandre seg underveis. Anonymkode: 2d2d8...c87 Kan du gi eksempler på hva slags måltider du lager? Høres litt kjedelig ut å bare spise kjøtt og meieri Anonymkode: e9d41...9c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå