Gå til innhold

Bunadsskjorte med mønster/farge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I år har jeg sett mange som har byttet ut den hvite bunadsskjorten med skjorter i andre farger, og ofte med blomstret motiv. Dette er bunader, og ikke festdrakter (sikkert på festdrakter også forsåvidt, men det er på bunader jeg har lagt mest merke til det). 

Er dette noe nytt, eller er jeg bare litt treg? Hva synes dere egentlig om det? I utgangspunktet synes jeg at man skal holde seg til originalt tilbehør til bunaden. Men, samtidig synes jeg en del har vært skikkelig stilig. Så jeg strides litt, synes det er fint men vet ikke om jeg synes det er ok. 

Anonymkode: ae68e...fec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel kun festdrakter som ligner veldig på bunader? 

Anonymkode: c5f42...131

AnonymBruker
Skrevet

Flere jeg kjenner som faktisk er fra Telemark og har beltestakk, har skjorte i annen farge

Anonymkode: bcab2...cfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til noen bunader, bla beltestakk, er vel mønstrede skjorter et av de valgfrie originale tilbehørene.

Anonymkode: bc93a...d4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så Jamina Blipp med gudbrandsdalsbunad med farget skjorte (gull/sennepsfarget), og synes det var veldig stilig, der er det hvit skjorte som er opprinnelig brukt.

Anonymkode: 001ec...178

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert mange som gjør det på festdrakter også, men det er på bunader jeg har reagert på det. Som Janina Blipp sin (som jeg er helt enig i at var kjempefin) eller Caroline Berg Eriksen. 
Så også en del langt mer fargerike på 17.mai, og på Instagram kontoer til ikke offentlig folk, men vil ikke linke til det her. 

Anonymkode: ae68e...fec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bunadene og folkedraktene bygger på draktskikker som omfavnet alle dager i året, og det var ingen steder de gikk med hvite linskjorter daglig. Det er flere oråder hvor de har pyntet opp/ned med skjorter, forklær, liv, silketørkler, en ekstra stakk og det er mange gamle draktdeler å la seg inspirere av. 

Jeg synes det er flott at det blir større bevissthet om at det har vært større variasjoner og at flere tar bunadene ut fra "uniformspreget" med kunnskap i bunnen.

Anonymkode: d472b...418

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...