Gå til innhold

Konfirmasjon i kirken og undervisning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt vil konfirmeres i kirken. Påmelding var i går. Der kunne vi velge gruppe han skal være i. Er f eks en gruppe med idrett, en med sang osv. Han vil være i gruppen for idrett. Men 5 etter påmelding åpnet var gruppen full. Kompisene fikk plass men ikke han. Er ikke det er rart system? Nå må han være i ei gruppe som han ikke vil være i. 

Anonymkode: e48db...ec6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det. Er det fullt så er det fullt. Kanskje like greit? Det er jo mye bedre for hans sosiale utvikling og kompetanse å ikke være med kompisene hele tiden. Om ikke lenge skal han velge utdanning, og gutter flest velger «det kompisen skal gå» og ender opp med å angre. Uansett er dette noe helt ikke-dramatisk som dere foreldre må trekke på skuldrene av og behandle som den bagateller det er. Foreslår han velger noe som utfordrer han. Har de drama eller sånt?

Ja, for han, her og nå, føles dette litt dramatisk. Det er normalt. Det er også en illusjon. Dere voksne må sette slike ting i sunt perspektiv.

Anonymkode: 00520...e79

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært sånt system her så hadde min droppet konfirmasjon, å være med venner var halve poenget. 

Anonymkode: 76ea4...b12

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er bra for ungdommens utvikling å lære seg å sosialisere med nye mennesker og få seg flere venner.  

Anonymkode: 42de7...f94

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du systemet burde være? De har et opplegg med et visst antall personer på hver gruppe. Dette har de planlagt med tanke på ressurser de har tilgjengelig. 

Anonymkode: c4258...b76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

dette er faktisk første gang at jeg har hørt at konfirmasjonsundervisningen skal foregå med forskjellige grupper. 

når jeg skulle være sånn konfirmant, så fantes det bare EN enkelt gruppe - og dette gikk utelukkende på undervisning. Null og niks sang eller idrett inkludert i en sånn undervisning.     

Anonymkode: 637e6...912

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før det første er jeg helt imot konfirmasjon

Det jeg reagerer på her er at kirken skal ta seg av sosialiseringen av ungdommen. Og at de skal dele seg inn i grupper? Hva er det for noe?

Her får de ikke konfirmere seg om de ikke har deltatt på 8 gudstenester. Hvor parafoks er det??! Helt latterlig!

Anonymkode: 4e2dc...0e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg reagerer på her er at kirken skal ta seg av sosialiseringen av ungdommen. Og at de skal dele seg inn i grupper? Hva er det for noe?

Her får de ikke konfirmere seg om de ikke har deltatt på 8 gudstenester. Hvor parafoks er det??! Helt latterlig!

Så kirken skal ikke ha sosiale aktiviteter og skal ikke kreve at ungdommen går på gudstjeneste? Hva mener du da konfirmasjonsundervisningen skal bestå av? 

8 gudstjenester her var en velkomstgudstjeneste i starten av konfirmasjonsundervisningen, en gudstjeneste i forbindelser med konfirmasjonsleir og en gudstjeneste som ble arrangert av konfirmantene selv. I tillegg ble det da 5 gudstjenester. Ganske gjennomførbart over et helt år. 

Kirken prøver å være med i tiden og tilby aktiviteter som ungdom liker samtidig som man forkynner guds ord. Tenk at man kan lære noe utenfor et klasserom. Såklart kan ikke alle konfirmantene være i en gruppe. Her er det 100 konfirmanter hvert år. Litt vanskelig å ha en diskusjon om tro og gud i en så stor gruppe… 

Anonymkode: c4258...b76

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

I både kirkelig og humanistisk konfirmasjonsundervisning er det vanlig å dele inn i grupper etter interesse, i alle fall på større steder og i større menigheter. Leir og deltakelse på andre samlinger i regi av tros- og livssynssamfunnet er også en helt vanlig del av konfirmasjonsundervisningen. Internasjonal forskning viser at leirkonfirmanter er de som har best utbytte av konfirmantundervisningen. Den tida da undervisning betydde å sitte stille og høre på en som snakker til deg er forbi både i skole og i konfirmantundervisning, heldigvis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 17.22):

Hadde det vært sånt system her så hadde min droppet konfirmasjon, å være med venner var halve poenget. 

Anonymkode: 76ea4...b12

Men det er jo samme opplegg i borgelig. Her jeg bor er det maks 15 i hver gruppe. Er det fullt, så er det fullt😊

Det å være med venner er heller ikke halve poenget. Poenget er å konfirmere seg, og ta et selvstendig valg om kirkelig, borgelig eller ikke konfirmasjon i det hele tatt. Uavhengig hva venner gjør.

Anonymkode: 00709...769

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

dette er faktisk første gang at jeg har hørt at konfirmasjonsundervisningen skal foregå med forskjellige grupper. 

når jeg skulle være sånn konfirmant, så fantes det bare EN enkelt gruppe - og dette gikk utelukkende på undervisning. Null og niks sang eller idrett inkludert i en sånn undervisning.     

Anonymkode: 637e6...912

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er nok dere to som er utdatert. Jeg var konfirmantleder for 20 år siden, allerede den gang hadde konfirmantene i min menighet det slik at de deltok i gruppeaktiviteter. Det var valg mellom ten-sing, band/lyd, idrett, drama og menighetsarbeid (lage/dele ut menighetsblad, fikse kirkekaffe ect). Så var det noen undervisninger felles for alle, det var felles leir og felles krav om 8 gudstjenester, som er helt overkommelig gjennom et helt år. Skjønner ikke helt hvorfor du mener det er et paradoks at kristne konfirmanter må gå på gudstjeneste som en del av konfirmasjonen?

Vi hadde konfirmanter fra tre skoler, flere fikk seg nye venner, mange ble aktiv med tensing og spilling etterpå, noen jobber sågar med det profesjonelt i dag. Vi brukte mye tid på å bygge et trygt og godt miljø for ungdommer i området, og det tjente hele området på for å være ærlig. Mange trenger sosial trening, mange trenger å bli sett for den de er, å få snakke om ting som opptar dem med nye folk, og å bli utfordret på nye ting.

Jeg skjønner at det er kjipt for sønnen din ts, men du kan jo gi beskjed om at han gjerne vil over på idrettsgruppen dersom noen trekker seg. Det er som regel en del som faller fra ila året. Ellers får du jo bare oppmuntre ham til å lære noe nytt og bli kjent med nye folk, kompisene er han jo med hele tiden. 

Anonymkode: c10ed...e99

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

er ikke noe og sutre etter

Anonymkode: 75adc...21c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Heldigvis er det helt frivillig å konfirmere seg. Men det er et valg som kommer med forpliktelser til deltagelse. Dersom man syns 8 gudstjenester er helt hinsides, så er vel i utganspunktet en konfirmasjon i kirken et riktig valg? 

Anonymkode: 739f1...060

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er nok dere to som er utdatert. Jeg var konfirmantleder for 20 år siden, allerede den gang hadde konfirmantene i min menighet det slik at de deltok i gruppeaktiviteter. Det var valg mellom ten-sing, band/lyd, idrett, drama og menighetsarbeid (lage/dele ut menighetsblad, fikse kirkekaffe ect). Så var det noen undervisninger felles for alle, det var felles leir og felles krav om 8 gudstjenester, som er helt overkommelig gjennom et helt år. Skjønner ikke helt hvorfor du mener det er et paradoks at kristne konfirmanter må gå på gudstjeneste som en del av konfirmasjonen?

Vi hadde konfirmanter fra tre skoler, flere fikk seg nye venner, mange ble aktiv med tensing og spilling etterpå, noen jobber sågar med det profesjonelt i dag. Vi brukte mye tid på å bygge et trygt og godt miljø for ungdommer i området, og det tjente hele området på for å være ærlig. Mange trenger sosial trening, mange trenger å bli sett for den de er, å få snakke om ting som opptar dem med nye folk, og å bli utfordret på nye ting.

Jeg skjønner at det er kjipt for sønnen din ts, men du kan jo gi beskjed om at han gjerne vil over på idrettsgruppen dersom noen trekker seg. Det er som regel en del som faller fra ila året. Ellers får du jo bare oppmuntre ham til å lære noe nytt og bli kjent med nye folk, kompisene er han jo med hele tiden. 

Anonymkode: c10ed...e99

Paradokset er at de ikke får konfirmere seg om de ikke gjennomfører 8 gudstenester. 

"Alle barn er velkommen i Guds rike"- men ikke med mindre du gjennomfører 8 gudstenester. Latterlig, spør du meg!

Sosialiseringen av ungdommen er ikke noe kirken skal ta seg av. Kirkekaffe, tensing!! Hva i all verden!? 

Som min søn sa til meg -Det er en ting jeg er glad for er at du ikke døpte meg når jeg ser all galskapen kirken gjør.

Lek og morro for ungdommen gjennom kirken er indoktrinering, på samme måte som de såkalte "Løvesamlingene" for 4-åringene

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Heldigvis er det helt frivillig å konfirmere seg. Men det er et valg som kommer med forpliktelser til deltagelse. Dersom man syns 8 gudstjenester er helt hinsides, så er vel i utganspunktet en konfirmasjon i kirken et riktig valg? 

Anonymkode: 739f1...060

Akkurat!

Konfirmasjon i kirken er fullstendig utelukket for mine unger-heldigvis!!

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært mer bekymret for indoktrineringen som foregår på disse sammenkomstene. Synes ikke barn skal lære om å brenne i helvete og at de er syndige.

Anonymkode: c1a08...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...