Gå til innhold

Hvor langt strekker dere dere for barn uten lekekompetanse?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungen min er så heldig å være en populær unge. Hen har flust av fettere, kusiner og nabobarn å "øve" seg på og vi har alltid passet på at hen har mange lekekamerater siden hen er enebarn. Nå er det styr klassen hans fordi en mamma påstår han og to andre  utestenger sønnen hennes. Dette er virkelig ikke tilfelle, men jeg kjenner denne familien litt og vet at de er en hysterisk gjeng. Gutten som visstnok er utstengt har vokst opp overbeskyttet og vært lite ute og lekt med jevnaldrende. Jeg ser barnet mitt og de andre ikke helt føler seg bekvem med han. Han forstår ikke helt kodene og er rett og slett ikke så morsom å væremed. Hvor langt er det forventet av oss å strekke oss for å inkludere en som henger skikkelig etter sosialt?

Anonymkode: 9f79d...d27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere skal selvfølgelig strekke dere langt i å lære barnet deres at ingen andre skal ekskluderes. Hvordan hadde du likt det om det var ditt barn som ble ekskludert? 

  • Liker 28
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Lekekompetanse, er det et ord?

Anonymkode: 426d9...f2b

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lekekompetanse, er det et ord?

Anonymkode: 426d9...f2b

Ja. Aldersadekvat lekekompetanse/sosial fungering.

Anonymkode: 9f79d...d27

  • Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja. Aldersadekvat lekekompetanse/sosial fungering.

Anonymkode: 9f79d...d27

Merker jeg er glad det ikke fantes i min tid, for jeg hadde garantert ikke hatt det. 😅

Anonymkode: 426d9...f2b

  • Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Tenker man skal strekke seg så langt det går så lenge det ikke påvirker ens eget barn negativt. Mitt barn er den som alltid blir brukt for å få andre barn inn i leken og han er relativt populær og veldig sosial, sånn var det i barnehagen og sånn er det på skolen. Og det er greit nok, han kan hjelpe til og stiller gladelig opp, men som jeg har gitt de beskjed om  på skole og i barnehagen så er han ikke en støttekontakt, må ikke legge mer ansvar på han enn det som er ok. Og det betyr at det er dager der han vil være med sin gjeng og det skal være greit uten at man skal pålegge han dårlig samvittighet for det andre barnet ikke passer inn i den gruppen. På skolen så inkluderer man, og det gjør min så godt han kan men på fritiden der må han prioritere mer det han vil.

Skjønner godt det er ubehagelig å være med en som ikke skjønner de sosiale kodene, det synes faktisk jeg og når jeg treffer på voksne som ikke helt henger med. Men da kan dere jo prate om det og så kan du jo oppmuntre din til å hjelpe han som ikke skjønner det så godt... På vårt trinn så har vi jo flere med diverse diagnoser, såpass at til og med min kjenner igjen autisme og ADHD symptomer og da har mer tålmodighet der enn hva han har med andre han henger med for han har fått forklart bakgrunnen for oppførsel som ikke alltid passer inn.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
snurk skrev (15 minutter siden):

Dere skal selvfølgelig strekke dere langt i å lære barnet deres at ingen andre skal ekskluderes. Hvordan hadde du likt det om det var ditt barn som ble ekskludert? 

Men problemet her er jo at barn ikke skal lære barn å sosialisere. Dette er en foreldreoppgave. Ts: er det satt inntiltak i familien? Det er jo første bud. Skolen må inn og kreve at det veiledes og om foreldrene ikke evner eller orker lære ungen sosial grunnleggende oppførsel bør oppgaven falle på en annen voksenperson. Som lærer, kontaktperson, avlastningshjem, nabo, besteforelder..

Å anta at barn som ikke kan de sosiale kodene bare er «utenfor» eller «stakkarslige» er uansett både naivt og nedlatende. Dette er barn som kan andre ting enn sosiale ting. De er kanskje knall-gode på vold, feks. Som mange av dem faktisk har lært hjemme. Et barn som ikke kan kodene kan være psykisk eller fysisk voldelig, ufin, mobbende og rett ut en ekstrem belastning. Dette er problemet - man kan ikke, fordi foreldrene enten ikke orket lære dem det sosiale eller ikke kan lære det bort fordi de selv ikke innehar kompetanse - belaste andre barn med dem. Man må inn med bup, barnevern og tung støtte i hjemmet. Lærere må inn og ta støyten, foreldre tåler støyten. Unger? De skal ikke måtte tåle støyten.

Anonymkode: e158c...76d

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men problemet her er jo at barn ikke skal lære barn å sosialisere. Dette er en foreldreoppgave. Ts: er det satt inntiltak i familien? Det er jo første bud. Skolen må inn og kreve at det veiledes og om foreldrene ikke evner eller orker lære ungen sosial grunnleggende oppførsel bør oppgaven falle på en annen voksenperson. Som lærer, kontaktperson, avlastningshjem, nabo, besteforelder..

Å anta at barn som ikke kan de sosiale kodene bare er «utenfor» eller «stakkarslige» er uansett både naivt og nedlatende. Dette er barn som kan andre ting enn sosiale ting. De er kanskje knall-gode på vold, feks. Som mange av dem faktisk har lært hjemme. Et barn som ikke kan kodene kan være psykisk eller fysisk voldelig, ufin, mobbende og rett ut en ekstrem belastning. Dette er problemet - man kan ikke, fordi foreldrene enten ikke orket lære dem det sosiale eller ikke kan lære det bort fordi de selv ikke innehar kompetanse - belaste andre barn med dem. Man må inn med bup, barnevern og tung støtte i hjemmet. Lærere må inn og ta støyten, foreldre tåler støyten. Unger? De skal ikke måtte tåle støyten.

Anonymkode: e158c...76d

Snakk om generaliserende og dømmende innlegg. At man ikke kan sosiale koder betyr virkelig ikke at man er voldelig,ufin en som mobber eller en belastning

Anonymkode: ef46b...7cb

  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ungen min er så heldig å være en populær unge. Hen har flust av fettere, kusiner og nabobarn å "øve" seg på og vi har alltid passet på at hen har mange lekekamerater siden hen er enebarn. Nå er det styr klassen hans fordi en mamma påstår han og to andre  utestenger sønnen hennes. Dette er virkelig ikke tilfelle, men jeg kjenner denne familien litt og vet at de er en hysterisk gjeng. Gutten som visstnok er utstengt har vokst opp overbeskyttet og vært lite ute og lekt med jevnaldrende. Jeg ser barnet mitt og de andre ikke helt føler seg bekvem med han. Han forstår ikke helt kodene og er rett og slett ikke så morsom å væremed. Hvor langt er det forventet av oss å strekke oss for å inkludere en som henger skikkelig etter sosialt?

Anonymkode: 9f79d...d27

Man inkluderer selvsagt, hvorfa skal ellers gutten bli bedre i dette!  Om ungen din er så populær så antar jeg du lærer den å være inkluderende også

Anonymkode: ef46b...7cb

  • Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja. Aldersadekvat lekekompetanse/sosial fungering.

Anonymkode: 9f79d...d27

Har du bleiekompetanse, kanskje? 

Anonymkode: e5a01...ccc

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor man setter grensen for god lekekompetanse og hva man legger i det. Dersom det er snakk om noen som er litt klønete eller ikke den tøffeste eller kuleste lekekameraten, men det går sånn rimelig, ville jeg oppfordret mitt barn til å fortsette å inkludere personen. Dersom det er snakk om voldelige uttrykk, er det en naturlig konsekvens at andre barn trekker seg unna. De andre barna fortjener også å være trygge. 

Anonymkode: 6adc6...da8

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ungen min er så heldig å være en populær unge. Hen har flust av fettere, kusiner og nabobarn å "øve" seg på og vi har alltid passet på at hen har mange lekekamerater siden hen er enebarn. Nå er det styr klassen hans fordi en mamma påstår han og to andre  utestenger sønnen hennes. Dette er virkelig ikke tilfelle, men jeg kjenner denne familien litt og vet at de er en hysterisk gjeng. Gutten som visstnok er utstengt har vokst opp overbeskyttet og vært lite ute og lekt med jevnaldrende. Jeg ser barnet mitt og de andre ikke helt føler seg bekvem med han. Han forstår ikke helt kodene og er rett og slett ikke så morsom å væremed. Hvor langt er det forventet av oss å strekke oss for å inkludere en som henger skikkelig etter sosialt?

Anonymkode: 9f79d...d27

Forestill deg at det hadde vært din sønn eller i verste fall deg det handlet om. Hvor langt hadde du ønsket at du ble inkludert? Du beskriver familien til denne gutten som en hysterisk gjeng, så istedenfor å ha empati har eu karakteristikker på de for at de ønsker sønnen skal føle seg inkludert. Hva med å heller godta at folk er forskjellig og prøve å gjøre det beste ut av det? Dine holdninger smitter over på dine barn.

Anonymkode: 645e7...d93

  • Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men problemet her er jo at barn ikke skal lære barn å sosialisere. Dette er en foreldreoppgave. Ts: er det satt inntiltak i familien? Det er jo første bud. Skolen må inn og kreve at det veiledes og om foreldrene ikke evner eller orker lære ungen sosial grunnleggende oppførsel bør oppgaven falle på en annen voksenperson. Som lærer, kontaktperson, avlastningshjem, nabo, besteforelder..

Å anta at barn som ikke kan de sosiale kodene bare er «utenfor» eller «stakkarslige» er uansett både naivt og nedlatende. Dette er barn som kan andre ting enn sosiale ting. De er kanskje knall-gode på vold, feks. Som mange av dem faktisk har lært hjemme. Et barn som ikke kan kodene kan være psykisk eller fysisk voldelig, ufin, mobbende og rett ut en ekstrem belastning. Dette er problemet - man kan ikke, fordi foreldrene enten ikke orket lære dem det sosiale eller ikke kan lære det bort fordi de selv ikke innehar kompetanse - belaste andre barn med dem. Man må inn med bup, barnevern og tung støtte i hjemmet. Lærere må inn og ta støyten, foreldre tåler støyten. Unger? De skal ikke måtte tåle støyten.

Anonymkode: e158c...76d

Du høres ut som en ekstrem belastning i alle fall. Håper du har selvinnsikt nok til å holde deg unna barn. 

Anonymkode: e5a01...ccc

  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Forestill deg at det hadde vært din sønn eller i verste fall deg det handlet om. Hvor langt hadde du ønsket at du ble inkludert? Du beskriver familien til denne gutten som en hysterisk gjeng, så istedenfor å ha empati har eu karakteristikker på de for at de ønsker sønnen skal føle seg inkludert. Hva med å heller godta at folk er forskjellig og prøve å gjøre det beste ut av det? Dine holdninger smitter over på dine barn.

Anonymkode: 645e7...d93

Jeg, ts,  var utestengt og ble mye mobba som barn. Det er derfor jeg har tatt insj til å invitere folk hjem og å sosialisere ungen nesten hver dag fra han var rundt 1 år. Jeg ser den andre familien og ser at de er sløve og tiltaksløse. Og ja, det er det ungen deres som får konsekvenser for, for han er dårlig verbalt og fysisk. For ungen min er det som å skulle leke med et mye yngre barn selvom de går i samme klasse. Er det virkelig vårt ansvar når han henger så langt etter?

Anonymkode: 9f79d...d27

  • Liker 4
Skrevet

Det barnet som er «uten lekekompetanse» som du så klinisk kaller det (jeezus, er vi alle pedagoger og bedrevitere blitt?) kan vokse opp til å bli en kjempegøyal/interessant/finurlig venn. Vi er alle forskjellige og det er viktig, som noen over påpeker her, at vi voksne ser etter det beste i alle og så vil den viktige evnen forhåpentligvis overføres til barna våre. Mine barn på 6 og 10 leker båder med jevnaldrende og med nabobarn i alle aldre. Det myldrer i gata og hagen vår. Topp! Sammen med andre oppdager man flere sider av seg selv. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg, ts,  var utestengt og ble mye mobba som barn. Det er derfor jeg har tatt insj til å invitere folk hjem og å sosialisere ungen nesten hver dag fra han var rundt 1 år. Jeg ser den andre familien og ser at de er sløve og tiltaksløse. Og ja, det er det ungen deres som får konsekvenser for, for han er dårlig verbalt og fysisk. For ungen min er det som å skulle leke med et mye yngre barn selvom de går i samme klasse. Er det virkelig vårt ansvar når han henger så langt etter?

Anonymkode: 9f79d...d27

Håer i grunn han finner andre venner med mer ok foreldre enn deg, du er jo bare dømmende

Anonymkode: ef46b...7cb

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Aldersadekvat lekekompetanse??? Kanskje det ikke er så rart at den oppvoksende slekt får problemer med psyken... :klo:

 

  • Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Aldersadekvat lekekompetanse/sosial fungering.

Anonymkode: 9f79d...d27

Snakker virkelig folk sånn? Aldri hørt ordet lekekompetanse… høres ut som noe pedagogene i barnehager sier når de skal høres viktige ut ;) 

Anonymkode: 3e024...733

  • Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Snakker virkelig folk sånn? Aldri hørt ordet lekekompetanse… høres ut som noe pedagogene i barnehager sier når de skal høres viktige ut ;) 

Anonymkode: 3e024...733

Jeg, ts, er pedagog, men ikke for barn. Dette er mitt "yrkes-språk". 

Anonymkode: 9f79d...d27

  • Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...