Gå til innhold

Hvordan uttaler du "Oslo"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Greit nok at man i nasjonal rus 19 år etter unionsoppløsningen bestemte seg for å endre et navn man hadde brukt i flere hundre år, men jeg forstår ærlig talt ikke vitsen med dette; hva var det som var så ille med Christiania, senere forenklet til Kristiania? Det er mye mer stil over dette.

Oschlooooo; hva er dette for et navn - det høres ut som om man roper på familiens hund ...?

Oschlooooo, kom hit og gi labb; sånn ja, lille Oschlooooo-vofsen; kom og spis - nå er det middag.

Ja til å reversere navneendringen, og gå tilbake til gode, gamle Christiania ...!

- - - - -

Og ikke nok med at man klarte å ødelegge byens navn; i 2019 klarte man også å ta knekken på byvåpenet - der St. Halvard i den nye logoen minner om en uidentifisert alien fra det ytre rom som svever i løse luften.

Hvorfor må man på liv og død endre alt som er gammelt og fint, og gjøre det til noe moderne og fancy; er det ingen som har respekt for tradisjoner lenger ...?

Før og nå:

oslo.thumb.jpg.14f82307aee9de7a1161e0c1f42c1948.jpg

Endret av - Brian
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ønske det fortsatt het Christiania, mye penere 🙈

Anonymkode: 13e62...975

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (31 minutter siden):

Greit nok at man i nasjonal rus 19 år etter unionsoppløsningen bestemte seg for å endre et navn man hadde brukt i flere hundre år, men jeg forstår ærlig talt ikke vitsen med dette; hva var det som var så ille med Christiania, senere forenklet til Kristiania? Det er mye mer stil over dette.

Oschlooooo; hva er dette for et navn - det høres ut som om man roper på familiens hund ...?

Oschlooooo, kom hit og gi labb; sånn ja, lille Oschlooooo-vofsen; kom og spis - nå er det middag.

Ja til å reversere navneendringen, og gå tilbake til gode, gamle Christiania ...!

Det er kanskje rektigere å kalla deg ei bikkje, Oslo
Eller ei tispe, ja, ei kjøter eller ei hund
For av og til så logrer du til meg, Oslojenta mi
Men du kan også glefse til tilsynelatende helt uten grunn

 

 

Endret av Kågebruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kågebruker said:

Som de aller fleste sier jeg Oschlo. Bare en liten gruppe på 60+ som sier Oslo.

Jeg er ikke 60+. Jeg veksler mellom «Osjlo» og Oslo (lydrett uttale). Jeg vokste opp med sistnevnte, i senere tid veksles det mellom de to. Kommer også an på hvem jeg snakker med  :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeider-s, faktisk :hoho: Vel, da er jeg vel en arbeider da. Er fra Oslo og har alltid sagt Oschlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fra sørlandet, bor i Oslo. Sier Osslo.

Anonymkode: 5b556...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke 60+. Jeg veksler mellom «Osjlo» og Oslo (lydrett uttale). Jeg vokste opp med sistnevnte, i senere tid veksles det mellom de to. Kommer også an på hvem jeg snakker med  :3

Hva er greia med å bytte om talemåten etter hvem man snakker med egentlig? Jeg er sikkert dum, men har aldri skjønt det. Hvorfor ikke bare være seg selv? Og hvis alle tenker sånn vil jo en fra østkanten snakke som en på vestkanten og den fra vestkanten snakke østkant om de snakker sammen. Da bytter de jo dialekter og talemåter. Teit forklart, men du skjønner hva jeg mener. Jeg er fra vestkanten, men har alltid sagt Oschlo likevel. Neimen om jeg gidder å si Osssssssslo bare fordi jeg snakker med den snobbete naboen som sier Ossslo eller nesten Åssssslåååååh. 

Anonymkode: 217ab...cef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er vel bare noen utvalgte på Oslo vest som sier noe annet enn Oschlo. Man trenger ikke være arbeider for å uttale det sånn.

Anonymkode: c5c6d...fd3

Tror du hele Norge sier Oschlo? Har du noen gang vært utenfor ring 3??
 

Jeg sier B, tror jeg. Har aldri sagt Oschlo. Er fra Vestlandet.

Anonymkode: 1bf52...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osj-lo. Ingen grunn til å skrive sj-lyden på tysk, som sch, hvorfor gjør du det? Er du tysk?

Anonymkode: 6ec73...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C. 23 åring dame fra Nord Norge

Anonymkode: fb1bd...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er greia med å bytte om talemåten etter hvem man snakker med egentlig? Jeg er sikkert dum, men har aldri skjønt det. Hvorfor ikke bare være seg selv? Og hvis alle tenker sånn vil jo en fra østkanten snakke som en på vestkanten og den fra vestkanten snakke østkant om de snakker sammen. Da bytter de jo dialekter og talemåter. Teit forklart, men du skjønner hva jeg mener. Jeg er fra vestkanten, men har alltid sagt Oschlo likevel. Neimen om jeg gidder å si Osssssssslo bare fordi jeg snakker med den snobbete naboen som sier Ossslo eller nesten Åssssslåååååh. 

Anonymkode: 217ab...cef

Jeg vet ikke helt hvor jeg er fra :laugh:

(Født i statene, bodd i Tyskland, Trondheim, på Nordstrand og mesteparten av livet et sted i nærheten av Vigelandsmuseet). Jeg har dog til tider, blitt beskyldt for å snakke «for fint» :blink: så da er det greit å kunne «slå om» til en annen talemåte  :3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C er fra Nesodden og bor i oshlo

Anonymkode: d952c...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

A eller B. Jeg vet ikke om s-en er lang eller kort, den er «normal».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallnlig s, ikke sch

Anonymkode: fb1bd...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 15.19):

Oshlo (Skjønner ikke greia med Oschlo, for meg leser jeg det som at man er fra Tyskland)

Anonymkode: 13e62...975

Enig.

Men "Oshlo" blir som å lese noe en engelskmann har skrevet. På norsk er det "Osjlo" ;)

(Men den engelske måten å skrive denne lyden på er mest logisk/intuitiv.)

Anonymkode: 35b07...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...