AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Del Skrevet 21. mai 2022 Har irske og britiske røtter og ønsker jo et navn som fungerer fint både på engelsk og norsk. Jeg er jo vokst opp med at Alice skal uttales "Allis/Ællis" og sånn vil jo familien min i utlandet uttale det. Og da blir det vel dust å si "Alise" i Norge? Det er jo to ulike navn. Har inntrykk av at en del nordmenn synes navnet er kronglete på norsk. Men kan vi gi henne navnet og forvente at folk her hjemme sier Allis? Anonymkode: 5c5ab...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #2 Del Skrevet 21. mai 2022 Gikk med ei på ungdomsskolen som het «Alise» men skrev Alice. Det er en vanesak for folk. Hendte seg at noen sa feil om de ikke kjente henne, men da ble det bare rettet på. Anonymkode: 40f19...3ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Del Skrevet 21. mai 2022 Gikk i klasse med en Alice. Alle sa «Alise». Men språket i Norge blir mer og mer engelskpåvirket, så det vil nok gå bra. Anonymkode: 473a1...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Del Skrevet 21. mai 2022 Kjenner en jente som heter Alice men uttales Alise, hun er oppkalt etter oldemoren sin som uttalte det på samme måte. Min morfar var amerikansk men flyttet til Norge og søsteren hans het også Alice men uttalte det «Ællis». Det gjelder jo egentlig mange navn, feks Patrick/Patrik/Paatrick eller Linnea/Linea osv.. Dere må sikkert rette på uttalen noen ganger men folk i nær krets venner seg jo til uttalen ☺️ Anonymkode: 72013...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Del Skrevet 21. mai 2022 Kjenner også et par som heter Alice og uttaler «Alise», men tenker det er en vanesak og de hun skal se mest vio bruke den korrekte uttalen uansett. Ellers vil det nok være en del «Det uttales Ællis», men spørs om hun er så nøye på det da og lar andre hun ikke skal møte igjen bruke «Alice». Anonymkode: 64710...284 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 21. mai 2022 #6 Del Skrevet 21. mai 2022 Liker det! Jeg synes Alise er ok, men ikke fullt like fint. Ingen grunn til å skrive Alice om det er Alise man ønsker å kalle ungen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Del Skrevet 21. mai 2022 Jeg synes også det er et kjempefint navn, jeg hadde en amerikansk venninne som het Alice (hun og hennes mann var egentlig venner av besteforeldrene mine) og hun var en fantastisk kul og morsom dame. Hvis jeg hadde fått en datter ville jeg kalt henne opp etter henne ❤️ Anonymkode: 62c57...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Del Skrevet 21. mai 2022 Fint navn. Jeg uttaler det Alise, men dersom jeg ble kjent med datteren deres og visste at hun uttalte det Ællis, ville jeg selvsagt gjort det samme. Og da blir jo den uttalen naturlig Anonymkode: 34fd9...b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Del Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 12.07): Har irske og britiske røtter og ønsker jo et navn som fungerer fint både på engelsk og norsk. Jeg er jo vokst opp med at Alice skal uttales "Allis/Ællis" og sånn vil jo familien min i utlandet uttale det. Og da blir det vel dust å si "Alise" i Norge? Det er jo to ulike navn. Har inntrykk av at en del nordmenn synes navnet er kronglete på norsk. Men kan vi gi henne navnet og forvente at folk her hjemme sier Allis? Anonymkode: 5c5ab...993 Alice er kjempe fint kjenner 2 som heter det Anonymkode: 7b49f...47e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Del Skrevet 22. mai 2022 Min (norske) oldemor het Alice, og vi uttalte det «alise». Tenker nok dere må forvente at de sier Alise, hvis de aldri har hørt hvordan dere uttaler navnet før Anonymkode: f12b9...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abderitt Skrevet 23. mai 2022 #11 Del Skrevet 23. mai 2022 Kjenner faktisk to som heiter Alice, som uttaler det "Allis", det skal nok gå veldig greitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 23. mai 2022 #12 Del Skrevet 23. mai 2022 abderitt skrev (1 minutt siden): Kjenner faktisk to som heiter Alice, som uttaler det "Allis", det skal nok gå veldig greitt! Jeg gjør også det, og skulle inn og skrive det samme. Fint navn forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #13 Del Skrevet 25. mai 2022 Jeg synes også det var så fint. Vurderte det når jeg var gravid men så ble det gutt 🙂 Anonymkode: aa59a...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #14 Del Skrevet 25. mai 2022 Vakkert navn som funker på norsk OG engelsk! Blir en litt fornorsket versjon, men ikke så ille som du gir eksempler på Anonymkode: c219a...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #15 Del Skrevet 25. mai 2022 Det fungerer fint. Man vil høre flere uttaler gjennom livet. Jeg har selv et internasjonalt navn som også. er vanlig i Norge. Her hjemme er det to ulike uttaler og skrivemåter, jeg har bodd i utlandet og reiser mye, og der er det også ulike varianter. Blant annet en bokstav som plutselig blir stum. Har aldri sett på det som noe problem. Jeg forstår jo at det er meg som omtales. Så gi henne navnet. Men ikke bli en slik sær mor som stadig må korrigere andre, og understrekke hvordan det skal uttrykkes. Slik holdt min mor på. Det var bare flaut, jeg brydde meg jo ikke. Anonymkode: bf70f...7dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå