Gå til innhold

Bil selges "som den er"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har en bil som ikke er verdt noe, men kan si at den er verdt mer enn opphugging pris. Forhandler vil ikke ta det inn da arbeid og deler med å fikse den koster mer enn bilen (10k verdi). Bilen er heller ikke eu godkjent, fridt for det er august i år. Har ikke sendt inn heller da jeg vet at den synger på siste vers. 

Vil selge den som delebil og forhåpentligvis få 10k for det. Men er redd erstatningsansvar osv. Hvordan unngå dette ved privatsalg? Holder det å si akkurat som jeg har sagt her? Hva burde jeg få med i annonsen og kontrakten?

Anonymkode: 1fde2...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg mener "som den er" fritar deg for ethvert erstatningsansvar. Jeg har både kjøpt og solgt bil med den klausulen i kontrakten.

Anonymkode: b5356...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må nevne at jeg ikke vet hva som feiler den. Altså den durrer og noen ganger høres som om noe eksploderer under karosseriet når jeg girer, sjeldent men skjer.  Kan også være andre ting jeg ikke vet om eller har lagt merke til. Derfor kan jeg ikke liste opp feil ved den når jeg ikke vet hva som er feil. Hvordan gjør jeg det da? også funker ikke aircondition. Masse små feil- og muligens store.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener "som den er" fritar deg for ethvert erstatningsansvar. Jeg har både kjøpt og solgt bil med den klausulen i kontrakten.

"Som den er" og " selges som delebil" kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Som den er" og " selges som delebil" kanskje?

Ja, noe sånt. Da jeg solgte mitt gamle vrak listet jeg bare opp de feilene jeg visste om, og "selges som den er".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BILEN SELGES SOM DEN ER. 
Og dette vil fremgå i kjøpekontrakten.
Bilen blir kjørt med hver eneste dag og er fortsatt i bruk, og vil være i bruk frem til den selges. Frist for eu kontroll er august 2022. den har ikke vært på eu kontroll 2022 enda og jeg vet da ikke hva som er feil eller mangler på den, kjøper må finne ut av dette selv. 
følger med 4 vinterdekk, disse er uten felger, har bare byttet av og på felgene når jeg skiftet dem.
av feil/mangler som jeg vet om er: 
sidespeilene foran er i forskjellige farger. 
bilskiltet bak sitter ikke fast.
aircondition funker ikke.
en bulk bak venstre side. 
foran panseret er en del misfarging.
noen ganger når man kjører/girer, kommer et DUNK nedenfra(tror jeg)  og vet ikke hva det kommer av.

vennligst se alle bildene. 

Høres dette greit ut?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Som den er" er knapt nok en gyldig frase, men "selges som delebil" kan ikke misforstås.

Anonymkode: 3a2ba...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta med at bilen selges som reparasjonsobjekt. 
Viktig å få med det i salgskontrakten også hvis du får solgt den og påpek tydelig at det kan være/muligens er feil du ikke er klar over i tillegg til de du lister opp. Da bør du være ganske trygg. Husk at ALT må være med i salgskontrakten så bruk tid på å fylle den ut.

Anonymkode: 45e8f...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

"Som den er" funker til en viss grad. De fleste med sunn fornuft skjønner at da har man kjøpt det man har kjøpt, men det er mange saker hvor selger har fått erstatningskrav i etterkant selv om bilen ble solgt "som den er" så det fritar deg ikke for alt, kun for ting som kjøper burde ha avdekket under inspeksjon og prøvekjøring, og hva det er er jo noe man kan diskutere i all evighet..

Anonymkode: 45e8f...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...