Pearl Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 På mandag skal jeg ha eksamen i nyere historie (privatist) og jeg gruer vettet av meg. har bare hatt knappe 9 uker på å lese hele pensumet og er akkurat ferdig med Verden 2 og Norge 2. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg bør satse på, konsentrere meg om . Noen som har gode råd?? Desverre har jeg ikke hatt tid til å skrive notater eller gå igjenom rep oppgaver, siden tiden har vært knapp, jeg har full jobb, 3 barn og tar 2 andre fag omigjen og.. Men prøver alikevel å få overblikk nå de siste dagene, sette ting i system. Er det noen gode sider her på internett? Ellers ta jeg imot alt av råd. Hvordan en skal fremstå for sensor, bør en tenke på utseende, klær? Andre ting jeg bør huske? En får 20-30 min etter at oppgaven er gitt til å skrive stikkord. Noen som har en grei måte å benytte denne tiden på?
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 Jeg har ikke vært oppe til muntlig siden 9. klasse, men skal opp to ganger som privatist nå før jul. Drit i klær etc, det viktige er hva du sier. Læreren er der for å hjelpe deg, og vil bryte inn dersom du er helt ute og kjøre. Jeg vet ikke om noen gode internettsider desverre, men når jeg leser til eksamen så tar jeg notater etterhvert som jeg leser. Understreking funker ikke for meg, jeg memorerer stoffet bedre ved å fysisk skrive det ned. Les, les, les. Prøv å få barnevakt i helgen så du får utnyttet tiden best mulig.
Snuppelure Skrevet 8. november 2005 #3 Skrevet 8. november 2005 Jeg var oppe til eksamen i nyere historie og hadde nettopp Norge 2 og Verden 2 som pensum. Dette var noen år siden (92) og regner med at bøkene har kommet i nyere versjon siden den gangen Men jeg hadde fulgt med dårlig hele året og notater var et fremmedord. Og selvfølgelig kun 48 timer å lese meg opp på..... Jeg var nødt til å gjøre et strategisk valg. Bøkene hadde i allefall før et sammendrag etter hvert kapitell og en hel del kontrollspørsmål. Jeg konsentrerte meg kun om sammendragene. Leste faktsik bare de, men tilgjengjeld veldig godt. Og så testet jeg meg selv med spørsmålene. Da er det viktig å ikke bare tenke "ja dette kan jeg" men svare godt på alle sammen. Da avslørere du lett hvor hullene dine eventuelt er. Jeg dro i land en femmer på dette. Pene klær og sympatisk oppførsel har aldri skadet noen. Heller ikke en karrakter fra sensor. Lykke til på eksamen!
Tusseline Skrevet 9. november 2005 #4 Skrevet 9. november 2005 Gå til innkjøp av heftet "Bli god i nyere historie" eller noe sånt. Hjelper deg godt på vei!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 9. november 2005 #5 Skrevet 9. november 2005 Jeg var oppe i eldre historie muntlig. Husker bare at de la vekt på de store linjene, årsaken bak ditt og datt, hva som skjedde og konsekvensene.
Pearl Skrevet 9. november 2005 Forfatter #6 Skrevet 9. november 2005 Uff ja. Jeg leser og jeg leser, men føler at jeg ikke husker en dritt. Har funnet noen spørsmål med svaralternativer på Portal og Historie2, som jeg varierer med. I tillegg til at jeg har lånt noen ungdomsbøker om historie på biblioteket. Så forarbeidet gjør jeg jo, men det jeg er så redd for at jeg ikke skal huske noen ting når jeg sitter der. Forberedelsestiden er jo på knappe 30 min så jeg regner med at det blir mye hjerteklapp og svetting, ja. Noen som vet hvor det finnes eksamensoppgaver?
lil Skrevet 9. november 2005 #7 Skrevet 9. november 2005 Heihei, litt på siden her kanhende men... Jeg skal også opp i nyere historie, heldigvis ikke før 13. desember. Fikk et infoskriv hvor det sto noe om en "kilde" vi skulle vurdere, som ikke har vært brukt i pensum. Er det slik overalt eller? Hvordan funker dette her, blir litt forvirra jeg.. Beklager om jeg "kuppet" litt, ikke meningen. Men gadd ikke lage en til tråd om samme eksamen. Håper det var okei. Jeg satser på å i første omgang lære meg hovedtrekkene, fugleperspektivet. Til dette funker sammendrag godt. Så tar jeg detaljene etter hva jeg har kapasitet til. Har 4 dager på meg (en haug med eksamener før dette) og jeg tror det skal gå greit nok. Må nevne at jeg har tatt det som elev for 3 år siden da, kanhende noe er lettere å friske opp i selv om jeg ikke føler at jeg husker særlig Ang. forberedelsetid; Jeg hadde en haug med muntlige i fjor, følte at forberedelsetiden var kjekk. 30 min er god nok tid til å lage en OK disposisjon, skrive ned stikkord og friske opp med litt detaljer fra læreboken. Selvsagt bør man jo kunne stoffet bra før dette, da er det jo altfor sent å lære noe nytt. Men jeg syntes altså at denne tiden kan utnyttes, og dessuten er det litt enklere når man får forberede seg til noe ihvertfall. Lukka til!! Det går nok bra! Er enig i barnevakt i helga, bra tips! Har selv vært heldig å alltid klart å fixe noen andre til å ta seg av barna før eksamener. I år skal jeg faktisk flytte på hybel 2-3 uker i eksamensperioden. Genialt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå