AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Jeg elsker å ha hund og elsker hunden min, men jeg HATER å gå tur med min hund. Han skal snuse på alt og nærmest legger seg ned om jeg forsøker å dra han med meg!! Jeg blir galt, turer tar en evighet. Hvordan kan jeg få han til å gå?? Han går jo etterhvert men det går såå sakte. Elsker å gå tur med hunder jeg passer for de trekker heller. Han er 2år og tydeligvis veldig sta… ikke kastrert, men vet ikke om de takk hjelpe? Han går om jeg lokker med godbit, men kun til han får godbiten… setter pris på alt av råd!! For snart orker jeg ikke mer. Ingen vil passe han heller… Anonymkode: 5d5ab...8e7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Det er mye løpetid nå, så han koser seg vel med alle luktene. Noen raser er veldig miljøfokuserte og ikke spesielt førerfokuserte. Disse elsker vanligvis å bruke nesen, og bryr seg lite om hva eier ønsker. Jeg har 2 sniffere. Jeg bruker lange bånd på de og lar de sniffe og kose seg. De blir mer sliten av å bruke nesen i 30 minutter enn å gå i 2-3 timer. På de turene hvor vi må gå et stykke og jeg ikke ønsker å gå i sneglefart, så holder jeg de nært meg og øker farten, og går godt unna grøfta hvor mulig. Jeg har også lært de en kontaktlyd som betyr "nå får dere pølsebiter!", siden pølsebiter slår alt av spennende lukter i grøfta. Bruk tid på å lære hunden ordet for pølse (eller annen, utrolig digg godbit) først inne (si ordet og gi godbit, si ordet og gi godbit), så ut i hagen osv osv Anonymkode: 07f35...f47 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 Du kan også lære hunden din godbit-leker, som søk eller 1-2-3 (hvor du på 3 kaster godbit på veien). Du må rett og slett bli litt mer interessant og spennende. Men, om du har en miljøfokusert rase, så bør du også la hunden din sniffe en del. Å bruke nesen for en hund er veldig viktig, og det sliter de ut mye fortere/bedre enn å bare gå Anonymkode: 07f35...f47 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Hunden min elsker å lukte, så jeg lar henne lukte masse på tur. Hundetreneren min anbefalte det også. Jeg går tur med hunden for hundens skyld, så om hun vil lukte på ting, så får hun lov til det. Jeg gidder ikke å konstant kjempe imot hundens instinkter. Anonymkode: 8730b...483 5
Tabris Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 Noen raser er mer "snusete" enn andre, f.eks jakthunder. Ukastrerte hannhunder er spesielt snusete, spesielt om det er løpetid i nærheten. Min hannhund er kastrert, men vil fortsatt stoppe og snuse overalt. Jeg har løst det ved å ha såpass god trening på kontakt, kort radius, melde inn til meg og innkalling at jeg kan ha ham løs mange steder. Da kan jeg gå i mitt tempo og han kan gå i sitt.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 Godbiter og ros, MASSE godbiter og ros. Ikke bare lokke med en godbit. Men fôr på med godbit etter godbit mens hunden går. Så gjenta, gjenta og gjenta. Anonymkode: 50260...772 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 Tusen takk for tips! Han har alltid vært veldig snusete og om han bare hadde gått når jeg dro litt i båndet/selen så hadde det vært fint. Snusing av og til er jo greit, men dette er så intenst + han er veldig bestemt på hvor vi skal gå. Går vi feil vei så legger han seg også ned. Han kan gå fot om jeg ber om det, men holder fot i kort tid 🥲 får vel bare jobbe videre med det 😅 Anonymkode: 5d5ab...8e7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusen takk for tips! Han har alltid vært veldig snusete og om han bare hadde gått når jeg dro litt i båndet/selen så hadde det vært fint. Snusing av og til er jo greit, men dette er så intenst + han er veldig bestemt på hvor vi skal gå. Går vi feil vei så legger han seg også ned. Han kan gå fot om jeg ber om det, men holder fot i kort tid 🥲 får vel bare jobbe videre med det 😅 Anonymkode: 5d5ab...8e7 Å be om fot er lydighetstrening og miljøfokuserte hunder vil aldri klare å holde fot særlig lenge. Førerfokuserte hunder ønsker å jobbe for eier, og får svært mye ut av det. Med en miljøfokusert hund (spesielt de som elsker å bruke nesa), så jobber man mot sterke instinkter og får ikke så mye drahjelp av "jeg vil glede eier" ønsket som førerfokuserte raser har. Det som er best å gjøre med slike hunder er å bruke ekstra digge godbiter (pølsebiter er en slager her), og øk din egen verdi i hundens øyne gjennom godbiter og lek. All interaksjon bør være positivt. Du må bli like interessant og gøy som alle luktene på bakken. Det tar en del jobbing, men hunden vil etterhvert begynne å respondere. Du kan ikke ta vekk hundens glede i å bruke nesa, men du kan trene hunden nok til at når du ber om kontakt/ønsker å gå en annen vei, så vil den høre. "søk" er en lek jeg bruker mye med mine sniffeglade, miljøfokuserte hunder. Når jeg sier "søk!", så vet de at det innen noen sekunder havner pølsebiter på bakken/grøfta nært meg, og bykser bort til meg. Å få godbit rett fra hånda er ikke like spennende som å fange de mens de triller på bakken eller forsvinner i gresset 😉 Deretter kan jeg holde fokuset deres en stund mens de håper på mer godbiter. Er de veldig opptatt av en lukt eller annet, så tar jeg gjerne noen løpeskritt etter at jeg har sagt "søk". Da blir de enda mer gira på godbitene. Det blir en gøy lek hvor jeg løper litt frem og tilbake og skifter retning, og de løper etter meg 😅 En annen lek bruker jeg når jeg ønsker at de skal bevege seg fremover (for eksempel om det kommer en hund bak, og de blir litt for opptatt av å stoppe og stirre). Da begynner jeg å telle 1,2,3 høyt. På 3 kaster jeg godbiter foran oss. På 1 stormer de derfor frem og går rett frem mens jeg sakte (noen ganger veldig sakte 😅) teller "... 2....oooooooog 3). Så har jeg i tillegg en helt vanlig kontaktlyd hvor de noen ganger og noen ganger ikke får godbit, og en ekstra kontaktlyd hvor de ALLTID får 5-7 godbiter etter hverandre. Denne kontaktlyden bruker jeg om vi skal passere andre hunder eller om de er ute i hagen og jeg ser de på jakt etter en veps for eksempel. I tillegg får de godbit og ros hver gang de går på venstre side av meg. De har funnet ut at å gå på min venstre side er "godbitplassen", så når det ikke er noe mer interessant i miljøet å undersøke, så kommer de frivillig opp på siden av meg for godbit og skryt, og går der til de får ferten av noe I grøfta de vil undersøke. Det er mye løpetid for tiden, og hunden din er bare 2 år gammel. Stressnivået hans er sannsynligvis veldig høyt. Dette kan du jobbe med. Begynn å trene ro ute. Her er noen tips. 1. Når dere går ut, stopp utenfor og tren litt lydighet eller godbitsøk, og begynn ikke på turen før han er rolig og ikke trekker og er supergira på å komme seg bort på veien. Dette vil etterhvert forandre forventningene hans til å gå ut døren. 2. Bytt ut én av turene om dagen til rotrening. Sett dere ned på en benk/plen/område og slapp av. Ha på langline (3-5m) så han får bevegd seg litt og søke godbiter i gresset. Han må lære å "slå seg av" ute, hvor han kan sette seg ned/legge seg og være zen. Han vil sikkert vise tegn til frustrasjon i starten, men fortsett med rotreningen, og etterhvert vil han klare å slappe av. 3. Stopp gjerne 1-2 ganger på tur og la han søke etter godbiter i gresset I 10-15 minutter. Å bruke nesa er stressreduserende, men ikke nødvendigvis for hannhunder i løpetiden eller for hunder som bruker nesa til jakt (mine kan begynne å følge et spor, og da går adrenalinet opp). Godbitsøk derimot, vil stresse ned. 4. Ser du at han blir alt for gira på å sniffe i grøfta (ville øyne), hold han ved siden av deg, sett opp farten og gå med avstand til grøft og andre sniffeområder. Si "bra/yes!" og gi godbit med jevne mellomrom. Forhåpentligvis vil han falle inn i tempoet. Stopp etter 5-10 minutter, spre godbiter for han å søke etter, og kanskje sitt litt og slapp av for rotrening, også gå videre. Viktig å gå med god fart. Denne metoden bruker jeg på mine om vi skal en plass og har det litt travelt, eller om det er lukter I området som gjør de litt ville i øynene. Jeg lar de vanligvis sniffe så mye de vil, men når de får ferten av noe som gjør de gærne og drar vilt i forskjellig retning, så funker dette for å få de ut av det. Det høye tempoet sørger for at de faller inn i en nesten hypnotisk, fokusert mental tilstand. Så, det er mine tips for å gå med miljøfokuserte hunder som ikke ser vitsen i å følge eier 😉 Håper noe av det kan hjelpe deg. Anonymkode: 07f35...f47 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Skrevet 22. mai 2022 Dette var trist lesing. Det viktigste hunder gjør på tur er å snuse og jeg ser at mye går på gammeldagse råd om hvordan vi skal få hundene til å gå som vi ønsker. Vi går vel tur for hundens del. håper jeg. TS nevner ikke noe spesielt om løpetid i innlegget så jeg har ikke tatt høyde for at det er hovedproblemet. Men at dere rett og slett ikke aksepterer å gå tur med hunden på hunden sine premisser. Anonymkode: 8ab3e...35d 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var trist lesing. Det viktigste hunder gjør på tur er å snuse og jeg ser at mye går på gammeldagse råd om hvordan vi skal få hundene til å gå som vi ønsker. Vi går vel tur for hundens del. håper jeg. TS nevner ikke noe spesielt om løpetid i innlegget så jeg har ikke tatt høyde for at det er hovedproblemet. Men at dere rett og slett ikke aksepterer å gå tur med hunden på hunden sine premisser. Anonymkode: 8ab3e...35d Jeg ser ingen gammeldagse råd. Jeg ser at de fleste mener at man skal la hunder bruke nesa, men tilbyr tips og råd for hvordan man får bedre kontakt med hunden ute på tur ved hjelp av belønning. Snusing er flott, og hunden bør få bruke nesa masse. Men noen raser (og individer) blir litt for gira, intens og stressa av alle luktene (eller visse lukter) og drar og trekker og rykker helt forferdelig i båndet, som kan skade både hund og eier. Det er heller ikke bra om hunden blir så intens at den kan finne på å rykke rett ut foran biler for å komme til en lukt, eller legger seg i båndet foran gående, syklister osv. Stressredusering, lek og godbiter kan hjelpe Ts med å få litt mindre kaotiske turer hvor hun lettere kan ivareta hund og eiers helse og sikkerhet samtidig som at hunden får bruke nesa masse. Kan ikke se at noen her mener at hunder skal labbe ved siden av eier gjennom hele turen, kun råd om hvordan man kan få bedre kontakt med hunden under tur så turene kan bli litt koseligere for både hund og eier. Anonymkode: 07f35...f47 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 0.04): Godbiter og ros, MASSE godbiter og ros. Ikke bare lokke med en godbit. Men fôr på med godbit etter godbit mens hunden går. Så gjenta, gjenta og gjenta. Anonymkode: 50260...772 Hva når man har en liten rase, som ikke har plass til så mye i magen? Og forøvrig ikke er spesielt motivert av mat/godis.. Anonymkode: 18777...d20
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva når man har en liten rase, som ikke har plass til så mye i magen? Og forøvrig ikke er spesielt motivert av mat/godis.. Anonymkode: 18777...d20 Man deler opp godbitene til de er skikkelig små, så det skal mye til før den er mett. Og så må du finne de godbitene som er «til å dø for» for hunden din, eller bruke andre ting som hunden motiveres av som leke/skryt Anonymkode: e7dec...01e 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva når man har en liten rase, som ikke har plass til så mye i magen? Og forøvrig ikke er spesielt motivert av mat/godis.. Anonymkode: 18777...d20 Test ut skinkeost på tube (matpakke-størrelse på bunnpris og noen coop butikker). Har enda ikke møtt på en hund som ikke er gal etter det, og det fine med det er at man trenger ikke å gi hunden mye av det. Man trenger bare å presse ut en bitteliten dæsj- nok til at hunden får litt på tunga, også vil den stå og slikke på tuben en stund selv om man ikke presser ut noe. Anonymkode: 07f35...f47 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Man deler opp godbitene til de er skikkelig små, så det skal mye til før den er mett. Og så må du finne de godbitene som er «til å dø for» for hunden din, eller bruke andre ting som hunden motiveres av som leke/skryt Anonymkode: e7dec...01e AnonymBruker skrev (4 timer siden): Test ut skinkeost på tube (matpakke-størrelse på bunnpris og noen coop butikker). Har enda ikke møtt på en hund som ikke er gal etter det, og det fine med det er at man trenger ikke å gi hunden mye av det. Man trenger bare å presse ut en bitteliten dæsj- nok til at hunden får litt på tunga, også vil den stå og slikke på tuben en stund selv om man ikke presser ut noe. Anonymkode: 07f35...f47 Begge deler skal prøves😃😃 Anonymkode: 18777...d20
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå