Gå til innhold

Lønn som lærer?

Smashing

Anbefalte innlegg

Ja, tydeligvis er det delte meninger.

Jeg mener at lærere har et STORT ansvar. Du synes visst at lærere/skolen er en oppbevaringsplass for barn, ettersom du skriver ansvar i anførsel.

Jeg generaliserer sjelden en hel yrkesgruppes personlige trekk. Du derimot mener at de fleste lærere er trege.

Jeg opplever at det lærere generelt klager mest over er at det er for lite ressurser i forhold til hvert enkelt barn. Dvs at de har BARNA i fokus. Du mener de klager om materialistiske ting.

Jeg klager ikke over lønnen, men mener at ikke det skulle vært lavere. Du synes de får mer enn nok.

Jeg er lærer, og det aller viktigste for meg er barna. Hadde det ikke vært det, hadde jeg vel ikke holdt ut i jobben. Det er så mange fordommer og negative holdninger mot oss! Vi må jobbe med lite ressurser, men forventes å utrette mirakler. Jeg bruker egne penger/ utstyr til undervisningen, og må lage oppgaver/ plansjer/ plakater selv. Jeg har brukt egne penger på planter o.l. til klasserommet.

På skolen der jeg jobber har vi fast arbeidstid fra 8-16(15) og i tillegg til det jobber jeg nok gjennomsnittlig 4 timer hver dag, enda mer de ukene med konferanser og foreldremøter. Feriene har jeg jobbet inn, og mer enn det!

At alt går rutine er en myte. All undervisning skal tilpasses den enkelte elev, og barn er forskjellige! Det går ikke an å automatisk overføre et undervisingsopplegg for en klasse til en annen. Jeg må ta hensyn til mange ulike behov, bl.a. hørselsproblemer, spesifikke lærevansker, fremmedspråklige og at klassen er veldig stor.

Synd at du har dårlige erfaringer, men åpne opp øynene for muligheten for at de finnes mange gode skoler og lærere!

Jeg er svært åpen for at det finnes gode lærere rundt omkring.

Dessverre er mine personlige erfaringer ast lærere er en lat sytegruppe som ikke engasjerer seg i enkeltelevene, på alle trinn. Ære være dem som faktisk gjør en god jobb, men min erfaring er altså negativ med denne yrkesgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm.. Ser at det er mange som er negative til denne yrkesgruppen. Det kan jeg godt forstå. Jeg har en yngre søster som sliter med engelsk. Heldigvis har hun meg, læreren hennes syn på tilpasset opplæring er å gi henne en side mindre i lekse å lese. Hva hjelper det når hun ikke forstår det uansett? Dagens skole er ikke en pugge skole lenger!

Jeg håper jeg kommer til å lykkes som lærer, og det ønsker jeg virkelig å gå inn for. Dere som tror lærere har så lang ferie må forstå at den er opptjent gjennom lange dager ellers i året...

Dere som er negativt innstilt til denne yrkesgruppen burde prøve å være lærer for en dag selv, før dere uttaler dere om ting dere ikke har erfart selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det for de som faktisk har gode ambisjoner at det ikke er gøy å høre på kritikk av ens egen yrkesgruppe.

Jeg var en av de som kom med kritikk overfor lærergruppen i denne tråden, og jeg har jobbet i yrket selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det for de som faktisk har gode ambisjoner at det ikke er gøy å høre på kritikk av ens egen yrkesgruppe.

Jeg var en av de som kom med kritikk overfor lærergruppen i denne tråden, og jeg har jobbet i yrket selv.

Jeg kan godt ta i mot kritikk, så lenge det er konstruktivt. Det er klart at det er mange ting som kan gjøres bedre, og at det finnes lærere som mangler engasjement og motivasjon.

Når det kommer argumenter som at lærere har altfor mye ferie og drar hjem fra jobb klokka to hver dag, de fleste er trege og hjernedøde eller de bare syter over for lite lønn, da blir jeg provosert. Slik er det ikke, og vi trenger ikke fyre opp under slike fordommer. Vi bør ta tak i det som faktisk er tilfelle. Bare slik klarer vi å få til en dialog som faktisk kan løse noen problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Et lite spørsmål til dere lærere.

Det er jo slik at dere har en del flere fri uker i løpet av et år, blir dere trekt av årslønnen for dette. Eller er årslønnen det en får i 11 eller 12 mnd uten trekk for friukene?

Skal selv begynne på lærerutd og det er litt greit å vite hvordan slike ting fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Lærere har samme ferie som andre. De andre fridagene må vi arbeide inn. Gled deg til arbeidstidsavtalene - en papirtiger uten like!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både min mann og jeg er lærerem, jeg i barneskolen og han på ungdomstrinnet. Vi gikk ut av Lærerhøgskolen i år 2000.

Mannen tjener 340.000,- og jeg tjener 320.000,- i kommunen der vi bor. Vi klager ikke over lønna, synes vi lever ganske bra på den, spesielt i forhold til mange andre vel så godt utdannede som vi er! :)

En har jo hørt om andre i kommunal sektor som tjener lavere enn det vi gjør, f.eks. en nabo av oss har studert i 6 år ved universitetet og hun tjener ikke mer enn 286.000,- , merkelig system men sånn kan det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...