Gå til innhold

Frykter jeg har ALS eller MS.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på nå 20 år. Det hele startet med at jeg fikk synlige synsforstyrrelser i slutten av 2017/starten av 2018 etter å ha hatt sti i øyet. Videre har jeg hatt flere timer og undersøkelser hos øyeleger, der de påstår at det ikke er noe som helst galt. Kun litt sjeling og dobbeltsyn. De siste 2 årene har symptomene forverret seg. Ikke bare har dobbeltsynet blitt kraftigere, men jeg har også andre symptomer som fluer i øyet (ja, jeg vet at dette er som regel ufarlig) lysglimt og at jeg ser ting som rett og slett ikke er der. Jeg har også opplevd muskelsvakheter i begge armene, og tenkte at dette var fordi jeg ikke trente nok styrke da jeg som regel holdt meg til utholdenhetstrening. Begynte å trene styrke fast, og dedikerer nå to dager ut av uken til å trene overkroppen. Likevel føler jeg at noe er galt? Jeg har en kriblenede, brennende og til tider stikkende følelse i bein og føtter. Noen ganger kan det stråle til andre kroppsdeler. Kjenner også at den ene armen er svakere enn den andre når jeg løfter, og synes ting som å bruke tanntråd krever ekstra krefter av meg. Glipper også ting veldig ofte, og veldig lett. Andre symptomer jeg har lagt merke til er tåkehjerne. Jeg klarer ikke huske ting jeg akkurat har gjort, og dette har blitt 10x verre de siste månedene. De pleide å være at jeg glemte hvor jeg la ting, men nå er det såpass alvorlig at jeg glemmer å skru av kranen som er rett foran meg etter å ha pusset tenner! Jeg skulle også på trening etter å ha vært på biblioteket i går, men gikk jo rett forbi treningssenteret??? Kom ikke på at jeg skulle dit igjen før jeg hadde gått et par meter unna.  Hva tenker dere at dette kan være? Var hos fastlegen min, og da foreslo han bare B12 vitaminer. Kjenner jeg blir veldig oppgitt av å gå rundt når det er veldig tydelig at noe er galt. Føler meg så slapp og sliten hele tiden, og merker at jeg sliter litt med talen. Å bare skrive dette innlegget uten å bruke feil ord er vanskelig nok. Det må være noe galt her eller? Føler meg så sinnsykt redd for at det kan være ALS eller MS. 

Anonymkode: 43bcc...60e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heller mer mot hypokondri.

Anonymkode: d6c10...13e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du sjekket deg for lyme borreliose?  som smittes via flått?   Sen symptomer, som kommer etter måneder år, kan gi  bla synsforstyrrelser og nevrologiske symptomer

https://www.lyme.no/lyme-borreliose/symptomer

God bedring

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket stoffskifte? 

Anonymkode: a97a0...448

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville byttet lege, og så bedt om henvisning til nevrolog for å utelukke nettopp MS, og andre sykdommer som gir nevropatiske symptomer. Jeg har polynevropati som forekommer nesten slik (lever supert likevel altså!). 

Det verste med å ha det sånn er å ikke bli tatt på alvor. Det er ikke riktig at du skal måtte gå og bekymre deg slik. Men for å nevne det, vitaminmangle (både B, D og jern) er ting som gjerne kan gi lignende symptomer. 

Anonymkode: 56e69...2bb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Foreslo ikke fastlegen å teste deg for mangel på B12? Eller noe annet for den del, alt fra jernmangel til soffskifte kunne vært relevant å undersøke.

Anonymkode: 9aa7c...73d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville byttet lege, og så bedt om henvisning til nevrolog for å utelukke nettopp MS, og andre sykdommer som gir nevropatiske symptomer. Jeg har polynevropati som forekommer nesten slik (lever supert likevel altså!). 

Det verste med å ha det sånn er å ikke bli tatt på alvor. Det er ikke riktig at du skal måtte gå og bekymre deg slik. Men for å nevne det, vitaminmangle (både B, D og jern) er ting som gjerne kan gi lignende symptomer. 

Anonymkode: 56e69...2bb

Har tenkt på å bytte, men jeg synes fastlegen min er i grunn ganske grei. Han ba meg komme tilbake dersom jeg ikke opplever bedring med b12, og det har jeg planer om. Forverrer det seg, eller går det ikke bort, så bestiller jeg nok time privat i løpet av sommerferien. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreslo ikke fastlegen å teste deg for mangel på B12? Eller noe annet for den del, alt fra jernmangel til soffskifte kunne vært relevant å undersøke.

Anonymkode: 9aa7c...73d

Jeg har blitt testet for en god del. Hadde jernmangel, og vitamin D mangel i starten av året, men nå ligger d-nivået mitt ganske godt an, og jeg tipper det samme med jern. Har tatt en rekke blodprøver, og vitamin b12 har vært over gjennomsnitt hos meg. Men men, vi får se hvordan det går med å ta det i tablettform daglig. TS

AnonymBruker
Skrevet
Lana01 skrev (2 timer siden):

Har du sjekket deg for lyme borreliose?  som smittes via flått?   Sen symptomer, som kommer etter måneder år, kan gi  bla synsforstyrrelser og nevrologiske symptomer

https://www.lyme.no/lyme-borreliose/symptomer

God bedring

Hm, faktisk aldri! Klikket meg inn på linken, og det er jo alle symptomene jeg har!! Aner ikke hvordan jeg skal gå frem med testing. Skal informere min fastlege om dette, og om det er mulig å eventuelt testes for det. TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Heller mer mot hypokondri.

Anonymkode: d6c10...13e

Samt at Trådstarter ofte oftes "glemmer" å fortelle om mental helsehistorikk.  

Anonymkode: 35ecf...e6f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som ALS. Men MS bør utelukkes. Be om ny utredning i fht forverring av symptomer.  

Anonymkode: bfe99...e7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samt at Trådstarter ofte "glemmer" å fortelle om mental helsehistorikk.  

I tillegg utelates ofte det at de ikke er i aktivitet, sovner med mobilen klistret til øyet, våkner opp med mobilen klistret til øyet og resten av dagen er mobilen klistret til øyet, opp til 18 timer i døgnet. Kostholdet består av alt annet enn de råd gitt av helsemyndighetene fordi de følger en eller annen trend de har fått tips om på tiktok eller youtube. 

Lista er lang på hva man burde gjøre før man tar alle disse blodprøvene hos legen.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du vaksinert mot mrna injeksjonen?

Anonymkode: ffd03...01c

AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til nevrolog/mr pga synsforstyrrelser og nevrologiske symptomer i ben og armer. Be han ta deg på alvor. Evt skift fastlege og krev utredning for ms. 

Anonymkode: e6539...dee

AnonymBruker
Skrevet

Skulle det være td. ms så er det viktig at du blir satt på bremsemedisin.

AnonymBruker
Skrevet

Du må få tatt en MR, helst med kontrast så raskt som mulig.

Anonymkode: c3eff...d79

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke ALS, da hadde du nok ikke kunnet gå nå. Eller levd. 

Mer MS symptomer, men sannsynligvis ikke det heller. 

Du må få full utredning hos en nevrolog. 

Anonymkode: 5bf9e...bfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er mange ting det kan være, det første som slår meg er angst. Det kunne lett forklart alle symptomene dine. Selvfølgelig skal du utredes, man skal alltid sjekke at det ikke er noe fysisk galt. Fint at legen din er grei og tar deg på alvor.

Anonymkode: 3f951...13d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I tillegg utelates ofte det at de ikke er i aktivitet, sovner med mobilen klistret til øyet, våkner opp med mobilen klistret til øyet og resten av dagen er mobilen klistret til øyet, opp til 18 timer i døgnet. Kostholdet består av alt annet enn de råd gitt av helsemyndighetene fordi de følger en eller annen trend de har fått tips om på tiktok eller youtube. 

Lista er lang på hva man burde gjøre før man tar alle disse blodprøvene hos legen.  

Skjønner ikke helt hva noe av dette har med den originale posten min å gjøre. Jeg er ei 20 år gammel jente som studerer, trener og spiser sunt mesteparten av tiden. Spar disse merkelige projeksjonene til en annen gang er du grei. TS

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til nevrolog/mr pga synsforstyrrelser og nevrologiske symptomer i ben og armer. Be han ta deg på alvor. Evt skift fastlege og krev utredning for ms. 

Det høres ikke ut som ALS. Men MS bør utelukkes. Be om ny utredning i fht forverring av symptomer.  

Anonymkode: bfe99...e7f

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du må få tatt en MR, helst med kontrast så raskt som mulig.

Anonymkode: c3eff...d79

Har planer om å gå privat da det er enklere og raskere. Takk for svarene. TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...