Gå til innhold

Selektiv mutisme


Thomasine

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ønsker å komme i kontakt med voksne som led av selektiv mutisme som barn.

Gjerne på meldinger.

 

Jeg får en elev som er selektiv mutist(?) og ønsker at denne eleven skal få en fin skoletid.

Vil gjerne høre hva og hvordan i skolesammenheng.

 

😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk om vanlig skole/klasse? Er du ikke spes ped?

Anonymkode: bc4eb...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (På 19.5.2022 den 18.35):

Hei.

Jeg ønsker å komme i kontakt med voksne som led av selektiv mutisme som barn.

Gjerne på meldinger.

 

Jeg får en elev som er selektiv mutist(?) og ønsker at denne eleven skal få en fin skoletid.

Vil gjerne høre hva og hvordan i skolesammenheng.

 

😀

Spør foreldrene om det er noe barnet ønsker. F. Eks ønsker barnet å sitte bakerst i klassen? Nærmest døra? Og avtal med barnet at du forstår at hen ikke klarer å snakke alltid og at du kanskje kan hoppe over hen hvis du går spørrerunde i klasserommet osv

Anonymkode: 1eec6...905

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt tips. Skal starte med en samtale med foreldre og så barnet.

🙂👍

Har lest meg opp på tema og hatt fagsamtaler ifht diagnosen.

Ville dog vært interessant å snakke med noen som har hatt utfordringen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes en glimrende forening i Norge som gjerne gir deg bidrag til det du spør om av info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selektiv mutisme. Har for det meste kommet meg over "snakkesperra" mi nå heldigvis, men jeg tror at det viktigste er at du er tålmodig med eleven det gjelder. Det verste jeg visste om var når folk mente at jeg valgte å ikke snakke kun for å være vanskelig eller fordi jeg ikke hadde lyst, når det slett ikke var tilfellet. For meg var det en sterk angstreaksjon, som jeg hadde null kontroll over. Bruk andre kommunikasjonsmåter enn det verbale som f.eks. skriving. Ellers så er viktig å ikke pushe eleven for mye. Prøv å bygg en god og trygg relasjon, da går som regel ting lettere. 

Anonymkode: d6c0a...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 17.44):

Jeg har selektiv mutisme. Har for det meste kommet meg over "snakkesperra" mi nå heldigvis, men jeg tror at det viktigste er at du er tålmodig med eleven det gjelder. Det verste jeg visste om var når folk mente at jeg valgte å ikke snakke kun for å være vanskelig eller fordi jeg ikke hadde lyst, når det slett ikke var tilfellet. For meg var det en sterk angstreaksjon, som jeg hadde null kontroll over. Bruk andre kommunikasjonsmåter enn det verbale som f.eks. skriving. Ellers så er viktig å ikke pushe eleven for mye. Prøv å bygg en god og trygg relasjon, da går som regel ting lettere. 

Anonymkode: d6c0a...c66

Takk for svar!😃👍

Eleven går i 1.kl og kan ikke skrive enda, så den biten blir vanskeligere. 
Skal få h*n trygg 🙂👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eg bare en snakke fobi (sosial fobi). Kan du snakke med foresatte om hva de tenker fobien til barnet handler om? 

Anonymkode: 7a91b...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

👋 Selektiv mutist fra 80-tallet her 😊 fra litt før skolestart til 1-4 klasse. Kunne gjerne kontaktet deg på Facebook, men du er vel gjerne anonym her

Anonymkode: 367c0...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 23.10):

Det er eg bare en snakke fobi (sosial fobi). Kan du snakke med foresatte om hva de tenker fobien til barnet handler om? 

Anonymkode: 7a91b...5e4

Det var et godt forslag. Kanskje det løser alt? Tenk for en helt ts ville blitt?

Anonymkode: 512ed...064

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakket aldri med noen på skolen unntatt når læreren i timen stilte et spørsmål direkte til meg.

Anonymkode: 0abd2...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...