Litt Lost Skrevet 9. november 2005 #21 Skrevet 9. november 2005 Jeg mener også du tar feil Jens. Nå prøver jeg finne artikler hvor dette står skrevet. Så lang har jeg funnet en som sier noe om at amming motvirker barnefedme. http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/05/392633.html
Jens Skrevet 9. november 2005 #22 Skrevet 9. november 2005 Og hva har den artikkelen med hovedinnleggers spørsmål å gjøre?
Musemor Skrevet 9. november 2005 #24 Skrevet 9. november 2005 Jeg la ikke på meg så mye i svangerskapet (9kg) og de første 7 kg forsvant etter et par uker. Men jeg sliter fortsatt med 2-3 kg som ikke vil vekk. Det er forøvrig 4,5 mnd siden jeg fødte. Men det må jo nevnes at jeg ikke er flink til å trene, og har nok spist litt usunt også er jeg redd
Chiquita Skrevet 9. november 2005 #25 Skrevet 9. november 2005 Fra www.babyverden.no En som ikke ammer, vil ha en noe større sjanse for å få brystkreft, er mer utsatt for beinskjørhet og for kreft i eggstokkene, og vil sannsynligvis slite mer med å komme tilbake til sin ikke-gravide vekt enn en som ammer. De gode virkningene ser ut til å henge sammen med ammeperiodens varighet. *finner heller ikke noe som sier det samme som Jens påstår å ha funnet*
Tusenogtredve Skrevet 9. november 2005 #26 Skrevet 9. november 2005 Du skal ikke slanke deg mens du ammer! (Rolig vekttap er greit, og det samme er vekttap som følge av at vannet i kroppen forsvinner.) Grunnen er at vi har miljøgifter lagret i kroppen og disse frigjøres når vi slanker oss. Disse går over i morsmelka. Skal se om jeg finner igjen kilden til dette.
Chiquita Skrevet 9. november 2005 #27 Skrevet 9. november 2005 Det som Tusenogtredve skriver om står i boka "På vei" eller muligens "Mamma for første gang" av Gro Nylander
Gjest Very Victoria Skrevet 9. november 2005 #28 Skrevet 9. november 2005 Hysterisk slanking rett etter fødsel er direkte usunt og en unødig påkjenning for kroppen din. Når det er sagt er moderat trening og sunn mat kjempebra. Så kan du heller gå på en skikkelig slankekur når det har gått mer tid for å kvitte deg med resten av kiloene og stramme opp kroppen.
gaja Skrevet 9. november 2005 #29 Skrevet 9. november 2005 -og det skyldes at mange miljøgifter (i likhet med mange vitaminer) er fettløselige og dermed lagres i fett. Kvikksølv, DDT og PCB er blant de miljøgiftene som frigis når fettet i kroppen blir brutt ned til energi under slanking Så du kan jo spørre familien din om de ønsker at du skal forgifte ungen med kvikksølv.. (det er jo satt på spissen, men det får dem kanskje til å tenke seg om en gang til før de maser)
Gjest Mzfire Skrevet 9. november 2005 #30 Skrevet 9. november 2005 (endret) Det er sårende og stygge kommentarer du får høre av familien din synes jeg. Herregud. Eier de ikke skam og følelser? Syns ikke det er nødvendig og kommentere at du har ekstra kilo vel. Det vet man veldig godt selv. Prøv å hev deg over det. Vet det ikke er lett. Eller ta igjen med samme mynt om du tør. Ellers kan jeg fortelle at jeg la på meg 20 kg under mitt svangerskap. De første 10 mistet jeg på en uke. Jeg ammet bare i halvannen måned og da lite av gangen. Hadde ikke melk og pga tøff fødsel og barseltid med barn på nyfødtintensiven så skjærte det seg for meg. Nå har jeg 10 kg igjen å ta av og jeg har ikke rast av meg de nei. Vet det kommer av min søthunger og uregelmessige livstil med kost og trening. Men jeg har klart å gå ned litt ved å gå turer. Det syns ikke på vekten men på klærna. Så er heller ikke enig med Jens i dette tilfelle. Ellers hadde jeg gått ned mine kilo nå. Ellers vil jeg si at prøv å ikke stress. Ta den tiden du trenger til du får tilbake din kropp igjen. Jeg vil jo helst gå ned kjapt men, jeg opplever at normalen er at de fleste bruker tid på å bli seg selv igjen. Ut fra hva jeg har sett og hørt så vil jeg også påstå at det er et mindretall som får plass i buksene sine bare få uker etter fødselen. Forbrenning har mye å si mange ting som spiller inn. Du er i allefall ikke alene Endret 9. november 2005 av Mzfire
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #31 Skrevet 9. november 2005 Nå er det slik at amming øker forbrenningen, så du vil nok ikke gå ned mer når du slutter å amme nei... ← Stemmer det. Det er 2 år siden fødsel og jeg sitter fremdeles igjen med 4 av kiloene jeg la på meg. Sluttet å amme da babyen var 2 mnd, så ammereservene har jeg enda. Kan jo bare takke meg selv da, men nå har jeg begynt treninga, så i løpet av noen mnd er jeg forhåpentligvis kvitt ammereservene mine. *glede seg*
Gjest Turi Skrevet 9. november 2005 #32 Skrevet 9. november 2005 Dette er mest et sutre- og frustrasjonsinnlegg, men lurer på følgende: 1. Hvor lang tid er "vanlig" før man har gått ned de fleste svangerskapskiloene? 2. Hva har dere andre gjort for å gå ned (Jeg går turer + prøver å spise sunt og drikker masse vann, men det er det foreløpig) 3. Jeg fikk en stor baby + hadde mye fostervann, så fikk enorm mage med mye strekkmerker på slutten. Denne huden er helt "løs". Vil dette trekke seg sammen igjen? Hvor lang tid tar sånnt? Trøster meg med at jeg fikk verdens fineste baby... ← Det er ganske normalt å føle seg litt ufix etter fødsel. Når man er gravid er man jo flott med mage og det som hører til, og etterpå skulle vi gjerne vært tilbake i tenåringskroppen umiddelbart, det ville vært kjekt ikke sant? 1) Dette er veldig ulikt fra person til person. Noen raser ned alt med en gang, og blir veldig tynne under ammingen pga. at den krever en del kcalorier. Noen bruker lang tid eller blir aldri kvitt de ekstra kiloene. Jeg er en av dem - men noe av grunnen er at jeg sluttet å røyke da jeg ble gravid. Har gått opp 5-6 kilo de andre gangene jeg har sluttet å røyke, og det er det samme jeg sitter igjen med nå, snart 2 år etter fødsel. Men ellers er kroppen som den var før fødsel, så jeg er fornøyd, og tar meg god tid på vektklubb.no for å legge kostholdet på plass og få i gang trening. 2. Jeg gikk masse med vogna - gjerne 2-3 timer hver dag. Fint for meg, og Vesla sov godt. Spiste dessverre for mye søtt under ammeperioden, og fikk ikke utnyttet den maksimalt. Om jeg blir gravid igjen, skal jeg ha stålkontroll på sunt kosthold og god aktivitet (IKKE slanking) både under svangerskap og amming. Lett å være etterpåklok. 3. Kan ikke hjelpe deg her, fikk ikke særlig stor mage og hadde ingen strekkmerker. Magen er som før og det ble den veldig fort (unntatt ekstrakiloene da). Kommer nok an på huden din og hvor fort du gikk opp vil jeg tro. OM jeg var deg, ville jeg hatt som mål å være i normal gjenge igjen i løpet av et års tid. Og si til familien din at du ikke bryr deg om dette nå, men vil kose deg med baby, og be dem om å være snille og gjøre det samme. Slike idiot-kommentarer er det siste man trenger når man sitter der og har bragt et under inn i verden.
Elle Melle Skrevet 10. november 2005 #33 Skrevet 10. november 2005 Er det en eneste gang i livet du har lov til å gi absolutt blanke i hvordan du ser ut, da er det nå! Det er uendelig mye viktigere at du koser deg med babyen, får slappet av nok og får spist og drukket rikelig. Shopping og slanking kan komme når du føler for det selv, noen orker å dra på kjøpesenteret med tre uker gammel baby, andre klarer ikke å gå normalt og uten pauser før etter 10-12 uker... Er det noe som IKKE er viktig nå, så er det utseendet ditt. Si til folk at det er uhøflig å kommentere andres utseende uten å bli spurt, og spør dem om de er interessert i at du skal fortelle dfem hva DE burde rette på... Veldig flott at mannen din har skjønt det! Jeg har brukt litt tid på å føle meg som meg selv igjen. Nå 6 måneder etter fødselen begynner det å komme seg synes jeg. Ting tar tid, og hvorfor ikke? Du skal da ikke på byn og sjekke menn med det første. Gi deg selv tid til å ta tingene i ditt tempo. Både form og figur kan komme ruslende tilbake av seg selv, det har det i alle fall gjort hos meg (for jeg har ikke hatt tid til å trene/gå tur, eller lyst til å spise superbra). Det ordnet seg likevel!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå