Gjest tjukkebollafeita Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 La på meg nesten 25 kg i løpet av svangerskapet selv om jeg levde relativt sunt ). Halvparten av kiloene forsvant i løpet av de første ukene etter fødselen, men så var det bråstopp. Det er nå 9 uker siden jeg fødte, og pga. keisersnitt er det ennå tre uker til jeg kan begynne å trene. Jeg føler meg svær som et fjell, men samboer minner meg hele tiden på at jeg nettopp har blitt mor, og at jeg ser bra ut etc.. verre er det med min familie.. De maser om at "nå er du ikke gravid lenger, du må passe på hva du spiser", "du kler så mye bedre å være slank", "det er så masse fint i butikkene nå, du må slanke deg sånn at du ikke ser så sjuskete ut", "husk å holde inn magen".. bla bla bla... JEG PRØVER!! Men jeg har jobbet så forbasket hardt for å få melk, så er livredd for å miste den pga slanking. Og jeg vil også se bra ut, men ikke så lett å shoppe når en ikke føler en kler noe. Dette er mest et sutre- og frustrasjonsinnlegg, men lurer på følgende: 1. Hvor lang tid er "vanlig" før man har gått ned de fleste svangerskapskiloene? 2. Hva har dere andre gjort for å gå ned (Jeg går turer + prøver å spise sunt og drikker masse vann, men det er det foreløpig) 3. Jeg fikk en stor baby + hadde mye fostervann, så fikk enorm mage med mye strekkmerker på slutten. Denne huden er helt "løs". Vil dette trekke seg sammen igjen? Hvor lang tid tar sånnt? Trøster meg med at jeg fikk verdens fineste baby...
Fibonacci Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 Hei! Kan i hvert fall svare på de to første spørsmålene dine: 1. Jeg gikk ned til normal vekt etter 6-7 måneder, så det tok litt tid! 2. Gjorde ingenting for å gå ned, bare gikk turer og så tror jeg amminga hadde en del å si. IKKE STRESS med å gå ned i vekt, det er helt naturlig at kroppen bruker tid på å gå ned igjen. Blås i hva andre sier og hør heller på mannen din, han høres ut som en klok fyr
Gjest StoreSky Skrevet 8. november 2005 #3 Skrevet 8. november 2005 Jeg gikk aldri ned kiloene, men la derimot PÅ masse mens jeg var hjemme... ....såå: 1. ER nok individuelt, de fleste må nok trene ja.. 2. De kiloene jeg har gått ned senere (fire år etter fødsel) gikk ned ved trening rett og slett! 3. Individuelt, har en venninne som for alltid har en "pose" på magen. For andre igjen skrumpet den inn etterhvert.
Glitter Skrevet 8. november 2005 #4 Skrevet 8. november 2005 Jeg la på meg 40kg og tok av nesten 20 dei to første månedene.Så var det bom stopp her også. Var mye syk etterpå,så trening ble det lite av.Så jeg har ennå litt igjen. Men det viktigste du kan gjøre er å spise sundt,ha faste måltider,spise ofte og gå turer når du kan. Og ikke minst: DRIT i folk som maser om vekta,be dei tie stille.Masse slanking er ikke sundt når du ammer.Dessuten hjelper ammingen på forbrenningen din.Det går seg nok til skal du se Har ingen fasit svar på strekkmerker,varier veldig fra person til person.Mine har trukket seg sammen,men vil nok alltid være der.Heldigvis er dei mindre synlige nå,enn dei var.
lil Skrevet 8. november 2005 #5 Skrevet 8. november 2005 HERREGUD for noen bemerkninger du har fått da Syntes samboeren di har heeeelt rett jeg, du har nettopp blitt mor, vær stolt av det du, og pass på melken din Kanhende du burde gitt beskjed om at du ikke vil høre slike kommentarer..? Folk gjør det sikkert for å være velmenende, men slankepress i ammetåka er helt sprøtt! Tipper det går endel måneder før man har kroppen tilbake i shape igjen, men det kommer nok hvis du bare fortsetter slik du gjør. Ang. hud så er det sikkert forskjellig. Min hud på magen ble aldri fin selv om jeg slanket meg. Må nok skjære det bort om det skal bort, men det gidder jeg ikke Heldigvis har jeg en mann som liker magen min Lykke til
Gjest Piper Skrevet 8. november 2005 #6 Skrevet 8. november 2005 Vil først og fremst si at du har en forferdelig familie, og jeg hadde blitt rasende om noen snakket slik til meg. Det tar tid å komme ned i "normal" vekt igjen, og enkelte kvinners kropper er og blir totalt forandret etter de fikk barn. Ta den tiden du trenger, og konsentrer deg om å være mor for den lille, for kg kommer nok til å gå av men det tar tid.
Gjest LoisLane Skrevet 8. november 2005 #7 Skrevet 8. november 2005 Jeg gikk aldri ned kiloene, men la derimot PÅ masse mens jeg var hjemme... ....såå: ← Sånn var det med meg også. Ikke alle "ammer av seg" kilovis! Familien din burde skamme seg!
L@dy Skrevet 8. november 2005 #8 Skrevet 8. november 2005 Slenger meg på resten her. Familien din burde skamme seg!!! Makan, hadde de holdt på sånn med meg så hadde jeg eksplodert! Jeg fikk min datter for ca 2.5 mnd siden, la på meg vel 30 kg ( riktignok mest vann da) og har tatt av ca 25-26 kg. Om jeg vil begynne etterhvert å legge på meg, eller om resten forsvinner, det gidder jeg ikke å bry meg om riktig enda. Jeg spiser sunn mat, er ute og går tur ofte og mer enn det har jeg overhodet ikke tenkt å gjøre. Jeg synest egentlig det kan bli FOR mye mas om slanking rett etter fødselen. Å bevege seg, spise sunn mat er så klart aldri dumt, men jeg tror det er lurt å gi kroppen en sjanse til å "normalisere" seg.
Nanella Skrevet 8. november 2005 #9 Skrevet 8. november 2005 Jeg blir helt sjokkert over hva familien din får seg til å si jeg! Tenk at du har blitt mor til et lite mirakel da er det ikke vekta som er det første man tenker på!!!! Syns du skal høre på samboeren din ja, ikke bry deg om de andre. Jeg var vel nede i normalvekta mi etter ca 5 mnd mener jeg og huske, men kroppen min har forandret litt fasong, og det er det vanskeligere å gjøre noe med. Når Maren var to mnd begynte jeg å trene to ganger i uken samtidig som jeg var flink til å gå masse turer, det hjalp masse! Magen trekker seg vel som regel inn igjen, men dette kan jo ta litt tid, tror du må være litt tålmodig jeg. Det er jo veldig individuelt dette da, fins ikke fasit svar. Noen er tilbake i gamle olabukser etter et par uker, mens andre kommer aldri inn igjen i de gamle olsbuksene sine. Jeg bare ser på vidunderet mitt og tenker pytt pytt, hun er verdt mye mer enn hva som kan måles i kroppslig forfengelighet!
Gjest filosofia Skrevet 8. november 2005 #10 Skrevet 8. november 2005 Bare trist å høre hva folk kan få seg til å si. De har sett for mye på Beinranglet Becham antar jeg! Ni måneder brukte jeg, og da begynte jeg å trene etter ca 12 uker. Da var amminga godt etablert. Moderat trening på sykkel, ca 35 minutter tre g. i uka. 3x15 situps hver gang. Og normalt inntak av vanlig mat. Lot være å drikke brus og spise potetgull og sjokolade. Ellers åt jeg det jeg ville. Vingummi mot søthungeren. Hadde 15 kilo som skulle av. Og gjett om det forsvant ja! Stå på og ta det i DITT eget tempo, vær stolt av deg selv jente! Og svar STYGT neste gang noen slenger fra seg sånt tull!
Litt Lost Skrevet 8. november 2005 #11 Skrevet 8. november 2005 9 uker er ingenting. Tiden vil fikse kroppen din, men å bli som før vil den nok neppe uten mye drahjelp fra trening. Jeg la på meg litt over 20 kg. Halvparten gikk bort i løpet av de første ukene. Resten gikk sakte, men sikkert. Etter ett år var alt borte. Glem familien. Det er DIN kropp. Og du har faktisk født et barn, noe som er mye viktigere enn et par kilo. Du er heldig som har en slik mann som støtter deg og synes du er nydelig. Hør på han!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #12 Skrevet 9. november 2005 La på meg 30 kg under svangerskapet, mest vann tror jeg. 10 dager etter fødsel hadde jeg gått ned 23 kg av disse. De resterende 7 kg sliter jeg enda med, det er 6,5 mnd siden jeg fødte Så det tar tid.......disse siste 7 er jaggu meg seige å få av.
tuji Skrevet 9. november 2005 #13 Skrevet 9. november 2005 Jeg la på meg 20 kg, og etter 14 dager var halvparten borte. Så var det stopp. Nå er jenta 15 mnd., og jeg har fremdeles ikke tatt av alt. Har vel 3 kg igjen. Jeg begynte til slutt på Grete Roede-kurs, og har gått ned 5 kg der foreløpig. Ikke alle går ned igjen i vekt sånn uten videre etter en fødsel! Du har god tid, ikke tenk på det nå.
Jens Skrevet 9. november 2005 #14 Skrevet 9. november 2005 La på meg 12 kilo, og etter 3 uker hadde jeg gått ned 16. Men, uten å gjøre noe for det. Jeg ammet ikke, så derfor trengte ikke kroppen min det ekstra fettet. Når du slutter helt å amme, forsvinner nok de resterende overflødige kiloene. Syns familien din burde skamme seg.
Chiquita Skrevet 9. november 2005 #15 Skrevet 9. november 2005 Når du slutter helt å amme, forsvinner nok de resterende overflødige kiloene. ← Nå er det slik at amming øker forbrenningen, så du vil nok ikke gå ned mer når du slutter å amme nei...
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #16 Skrevet 9. november 2005 Jeg er overvektig,med sistemann la jeg på meg 18 kg,fikk igang melken etter kort tid og fast takst var å spise normalt på dagene men etter kl 17.00 levde jeg kun på joghurt. Etter 6 mnd hadde jeg tatt av meg 27 kg. Drikk masse mens du ammer og spis det du pleier. Kan absolutt anbefale denne ordningen. Og jeg ble ikke tynn etter vekttapet fordi jeg er kraftig og kommer også fra en familie der vi har noen kg ekstra.
Jens Skrevet 9. november 2005 #17 Skrevet 9. november 2005 Jeg er ganske sikker på att man går ned de resterende kiloene etter ammeslutt, da kroppen tviholder på fett for å lage melk. Det har jeg hørt mange steder, og også sett!
Gjest Fruktfat Skrevet 9. november 2005 #18 Skrevet 9. november 2005 jeg har hørt ni måneder på; ni måneder av, synes det høres ganske fornuftig ut.
Gjest Piper Skrevet 9. november 2005 #19 Skrevet 9. november 2005 Jeg er ganske sikker på att man går ned de resterende kiloene etter ammeslutt, da kroppen tviholder på fett for å lage melk. Det har jeg hørt mange steder, og også sett! ← Du kan være så sikker du bare vil, men det stemmer ikke. Man må faktisk tilføre kroppen ekstra kalorier under amming, for at kroppen skal få det den behøver. Melken som barnet får tar først næringsstoffene, så beholder man resten selv. Så kroppen tviholder ikke på fettet under ammetiden, en kan faktisk bruke den tiden til å gå mest ned. Om en har et sunt kosthold. Problemet under ammetiden er at mange blir utrolig søtsugen, og da er det lett å ty til søtsaker. Klarer man å tilføre kroppen søtt som er sunt, kan man gå ned ganske bra mens man ammer. Jeg personlig tror at de som går ned de resterende kiloene etter ammetiden, har blitt mye mer aktiv. For en går kanskje ikke da i en døs lengre, men blir mer aktiv. Men det har nok dessverre ikke noe å gjøre med kroppen vår, for den produserer ikke mer fett i ammetiden.
ceca Skrevet 9. november 2005 #20 Skrevet 9. november 2005 jeg ventet tvillinger, og gikk opp 30 kg. de lå en måned på sykehuset, og da ble måltidene mine litt nå og da. gikk ned mye med en gang, men kjøpte mg nye, rimelige klær som passet den kroppen jeg hadde fått.. og da syntes mange at jeg var blitt sååå slank og fin! he..he.. lurte dem jeg!! kiloene er nede på normalnivå - men det tok lang tid. Kroppen min har forandre seg helt, og vil aldri bli slik den var før. Drikk mye vann, spis grønt og heller små og mange måltider. (øker forbrenningen) Kos deg med ungen din, vær glad du har en så nydelig samboer, og overhør bemerkningene fra familien- eller svar så de ikke nevner det mer. Du har en så deilig tid foran deg, så ikke bruk energi på dette med vekta. Det kommer etterhvert. klem ceca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå