AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Hva er en seriøs oppdretter? Ett eksempel. Kan man kalle en oppdretter av doodle for seriøs hvis personen helsetester for flere sykdommer enn rasehundoppdrettere, mentaltester, informerer valpekjøpere om pelsstell og at de er blandinger og kan bli krevende osv, ikke driver med matadoravl og rovdrift, sosialiserer valpene, velger ut valp til kjøper, bare har ett kull av og til osv. Og kan man kalle en oppdretter på schæfer f.eks for seriøs hvis de avler på hunder med HD C, nervøse hunder, har fem+ kull i året, informerer ikke godt nok til valpekjøpere at de er brukshunder, mentaltester ikke fordi det ikke er ett krav(selv med nervøse/redde hunder), valpene vokser opp i kennel/uthus, men personen avler på NKK registrerte hunder og vinner masse på utstillinger så dermed er det greit? Jeg er ikke fan av doodleoppdrett eller oppdrett på schæfere fra utstillingslinjer, men jeg har kommet over oppdrettere på doodle som virker mer seriøs (sett bort fra avl på doodle) enn enkelte oppdrettere av rasehunder jeg har kommet over. Anonymkode: a51e4...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 Det du beskriver i første avsnitt er jo helt hypotetisk 😜 Anonymkode: 275d0...13b 5
Gjest JegogVi2 Skrevet 19. mai 2022 #3 Skrevet 19. mai 2022 For meg er en seriøs oppdretter, en som ikke velger å bruke hunder som ser bra ut men som ikke har en bra mental eller fysisk helse. Jeg er opptatt av de skal vite hva som er i linjene sine. Og når mennesker som ikke har hatt rasen før stiller spørsmål så skal man være 100% ærlig på de svakheter som finnes innen rasen før man trekker frem det positive. Og at man blir invitert til å hilse på foreldredyra dersom begge befinner seg i området. Og en god oppdretter sørger for at valpene opplever ting som bilkjøring, bybesøk og sosialisering Min mamma skulle skaffe sin første St. Bernard for mange mange år siden. Hun fant en oppdretter som vi besøkte. Og jeg husker at vi måtte vente litt så kom hun med de mest bedritne hundene som tydligvis hadde lekt seg i søla, og hun sa " Tenk deg at dette er hva som du vil få når de er skikkelig sølevær for de elsker sølebading. Hun fortalte oss om de negative sidene, og selv om ikke vi feiret jul så var det ikke snakk om å få den hjem verken 23, 24 25 eller 26 desember. Så det var en lang juletid å vente. Hun kom hjem med valpen som hun hadde valgt ut til oss og sjekket at vi hadde barnesikret huset.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det du beskriver i første avsnitt er jo helt hypotetisk 😜 Anonymkode: 275d0...13b Dessverre er det han skriver i andre avsnitt temmelig realistisk. Anonymkode: 7d4f6...993
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 12.02): Det du beskriver i første avsnitt er jo helt hypotetisk 😜 Anonymkode: 275d0...13b Det høres fint og flott ut da. Men problemet er at en del av disse tingene er vanskelig å kvalitetssikre. Hundene er jo ikke registrert noe sted med helsetester o.l. Anonymkode: 819fd...5e5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 Ingen av disse er seriøse. Whataboutism har ingenting i denne debatten å gjøre, en type feil er ikke greit fordi andre gjør andre feil, en seriøs oppdretter er en som ikke tar noen snarveier. Enten det er å avle papirløst eller dårlig helse/gemytt. Anonymkode: 6d43d...6fd 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #7 Skrevet 22. mai 2022 En seriøs oppdretter har alt på stell når det kommer til papirer osv., kullene er planlagt i god tid og med en mening bak avlen og de pumper ikke ut kattunger/valper i ett sett. Går greit å ha flere kull i året, men jeg har vært borti oppdrettere som gjerne har 2-3 kull samtidig. Da blir det bare kaos, huset lukter piss og ingen av dyrene får den oppfølgingen de trenger. Anonymkode: 20c00...d9b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå