Gå til innhold

Bilde av min sønn på Facebook - overreagerer jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En mor i klassen til sønnen min har lagt ut et bilde fra 17. mai- toget. Sønnen hennes er i fokus, men bildet viser også min sønn og et annet barn i front (ser hele barnet mitt på bildet). Jeg legger ikke ut bilder av barna mine på FB og har lyst til å be henne ta det bort. Det er jo bare å «klippe til» bildet så bare hennes sønn er med! Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 218c0...ea2

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det blir litt teit. Hva tenker du vil skje av at det bildet finnes på Facebook?

Anonymkode: 213e2...8ff

  • Liker 36
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du overreagerer. Bildet er tatt på en offentlig arena og barnet ditt er ikke engang i fokus. 
Ville du bedt om det samme om Agderposten eller Finnmark Dagblad hadde lagt ut bilde fra barnetoget der din sønn var med? 

Anonymkode: 0d20b...0d6

Selv om det er en offentlig arena, så finnes det fortsatt barn eller voksne som lever på hemmelig adresse. Må man virkelig stenge seg inne, for å unngå å bli tatt bilder av og offentliggjort?

Ja, jeg hadde gjort det samme. Og det har jeg faktisk gjort. Ba om få fjernet det ifra en avis 😉 

Anonymkode: 970c8...716

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg godt, hadde irritert meg grønn. Men det er nok enklere å bare la det gå. 

Anonymkode: 69dea...b6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om det er en offentlig arena, så finnes det fortsatt barn eller voksne som lever på hemmelig adresse. Må man virkelig stenge seg inne, for å unngå å bli tatt bilder av og offentliggjort?

Ja, jeg hadde gjort det samme. Og det har jeg faktisk gjort. Ba om få fjernet det ifra en avis 😉 

Anonymkode: 970c8...716

Antar sønnen ikke er tagget..skal man tenke sånn, kan man ikke gå ut av huset.. 

Anonymkode: da27a...c81

  • Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør du.

Anonymkode: 5e961...382

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selv om det er en offentlig arena, så finnes det fortsatt barn eller voksne som lever på hemmelig adresse. Må man virkelig stenge seg inne, for å unngå å bli tatt bilder av og offentliggjort?

Ja, jeg hadde gjort det samme. Og det har jeg faktisk gjort. Ba om få fjernet det ifra en avis 😉 

Anonymkode: 970c8...716

Det er ikke relevant for TS. Hennes argument er bare at hun ikke vil. 
 

Anonymkode: 0d20b...0d6

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. 

Anonymkode: def39...29f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om det var NRK som filmet.....og vist på 17.mai sendinga...?

Anonymkode: d185e...bd7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

En mor i klassen til sønnen min har lagt ut et bilde fra 17. mai- toget. Sønnen hennes er i fokus, men bildet viser også min sønn og et annet barn i front (ser hele barnet mitt på bildet). Jeg legger ikke ut bilder av barna mine på FB og har lyst til å be henne ta det bort. Det er jo bare å «klippe til» bildet så bare hennes sønn er med! Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 218c0...ea2

Ja det gjør du!

Anonymkode: c78ca...d6c

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min ble vist på NRK i barnetoget i Oslo, skulle jeg bedt dem la være å ta han med i sendinga? 😂  Om du er så redd for sånt får dere holde dere inne neste 17. mai? Var han splitter naken også eller…? Du virker en smule hysterisk.

Anonymkode: 2253f...7cc

  • Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det blir litt teit. Hva tenker du vil skje av at det bildet finnes på Facebook?

Anonymkode: 213e2...8ff

Dette lurer jeg også på. Greit å tenke over slikt, men hva kan skje, liksom?

Anonymkode: e8c8e...fc7

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at folk ikke vil ha ukritisk spredning av barnebilder på SoMe, men  skjønner ikke hva som er problemet hvis det er et begrenset antall bilder og barna er påkledte og i ordentlige forhold. 
Det å gå i 17. maitog, det er så offentlig at hvis man lever på hemmelig adresse må man nesten holde seg hjemme. 
Vil alltid være noen som tar bilder og poster da. 
Ser ikke problemet med bilder av barn på Facebook, så fremt det ikke er snakk om utlevering av fex syke barn, barn som gråter, går på do eller er nakne. 
Eller selvfølgelig hvis du er under vitnebeskyttelse/besøksforbud. 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I utgangspunktet er det et såkalt situasjonsbilde, men siden det er av en spesifikk hovedperson i en gitt sitausjon havner det i en gråsone der det er et klassebilde og da skal samtykke innhentes. F.eks en skoleforestilling på en skole for foreldre osv. Men hvis klassen opptrer på kulturhuset i forbimndelse med et arrangement er det et situasjonsbilde. 

 

Det er en skikkelig smørje å forstå de reglene, jeg har bare droppet helt å legge ut bilder av folk jeg ikke har spurt om lov. 

Anonymkode: d2a23...785

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du overreagerer ikke! Dette er et tema hvert år ved oppstart på skole og ved 17. mai. Man skal ikke legge ut bilder av andres unger på sosiale medier uten å spørre foresatte. Og i dag som det er så lett å redigere bilder, det er jo bare å sette en emoji, fargeklatt eller lignende over ansiktene til de andre barna som synes på bildet, så er problemet løst. Vi har barn på en skole hvor det er mange som lever i fosterhjem og mange av disse i skjul for foreldrene, så dette har vi blitt drillet på i mange år. Og det sitter i ryggmargen på oss, man legger ikke ut bilder av andres unger. Og til dere som sier at hvis man lever på hemmelig adresse, må man holde seg inne. Så for disse barna som stakkars lever i skjul for sine foreldre, skal i tillegg bli frarøvet å feire 17. mai fordi andre foreldre på død og liv skal dele alt i sosiale medier? Og hva vet vi om hvordan personverninnstillinger disse foreldrene har på sin profil? Kanskje den er helt åpen?

Hadde dette vært meg, hadde jeg bedt vedkommende om å fjerne bildet eller redigere bort min sønn. Og ja, jeg har bedt lokalavisen om å fjerne bilder av barnet mitt opptil flere ganger. 

Anonymkode: d9c39...e17

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit å legge ut bilde av andres barn (uten å spørre) når det er så få som tre mennesker på bildet. Hadde det vært et gruppebilde av mange ville det vært noe annet. Hver gang det er arrangement på skolen blir det alltid sagt i fra om at man ikke skal legge ut bilder av andres barn. Når det er sagt hadde jeg personlig ikke reagert eller gjort noe med det, særlig ikke når det er et normalt bilde fra et offentlig arrangement på en dag hvor fryktelig mange blir tatt bilde av, men når det er et problem for deg er det jo bare å skrive en hyggelig melding om at bildet er kjempefint, men at du ikke ønsker bilder av sønnen din på internett og spørre om hun kan fjerne det og evt heller legge ut et nytt hvor din sønn er klippet bort. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, du overreagerer ikke! Dette er et tema hvert år ved oppstart på skole og ved 17. mai. Man skal ikke legge ut bilder av andres unger på sosiale medier uten å spørre foresatte. Og i dag som det er så lett å redigere bilder, det er jo bare å sette en emoji, fargeklatt eller lignende over ansiktene til de andre barna som synes på bildet, så er problemet løst. Vi har barn på en skole hvor det er mange som lever i fosterhjem og mange av disse i skjul for foreldrene, så dette har vi blitt drillet på i mange år. Og det sitter i ryggmargen på oss, man legger ikke ut bilder av andres unger. Og til dere som sier at hvis man lever på hemmelig adresse, må man holde seg inne. Så for disse barna som stakkars lever i skjul for sine foreldre, skal i tillegg bli frarøvet å feire 17. mai fordi andre foreldre på død og liv skal dele alt i sosiale medier? Og hva vet vi om hvordan personverninnstillinger disse foreldrene har på sin profil? Kanskje den er helt åpen?

Hadde dette vært meg, hadde jeg bedt vedkommende om å fjerne bildet eller redigere bort min sønn. Og ja, jeg har bedt lokalavisen om å fjerne bilder av barnet mitt opptil flere ganger. 

Anonymkode: d9c39...e17

Hvis det nå er slik at et barn bor på hemmelig adresse og ikke skal postes bilder av, må det nesten holde seg unna toget ja. 
Det er mange som er ute og tar bilder på denne dagen, inklusive besteforeldre og lokalavisa. 
Hvertfall førstnevnte er sjelden oppdatert på dette, og legger fort ut bilde av yndlingsbarnebarnet i toget uten å tenke over om det er med et par andre barn på bildet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...