AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Jeg er ganske sikker på at jeg har fått livmorfremfall.. kjenner det jeg regner med er livmorhalstappen like innenfor sjeden og jeg kan se tappen om jeg trykker lett.. det er 8 mnd siden jeg fødte, er det noen mulighet for at det vil gå tilbake av seg selv? Noen med erfaringer..? Anonymkode: 27394...2e0
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Jeg hadde det (tror jeg iallfall, fikk det aldri sjekket av lege). Begynte å gjøre knipeøvelser hver dag, og det forsvant faktisk. Nå er jeg ikke flink til å gjøre øvelsene daglig lengre, men det har ikke kommet tilbake 🙌🏻 Hypopressiv trening skal også kunne hjelpe, men det har jeg ingen erfaring med. Jeg har nettopp begynt med det selv, men da for å se om det hjelper på delte magemuskler. Anonymkode: e6800...803
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Må sies at jeg oppdaget fremfallet først tre år etter fødsel. Rett etter fødsel merket jeg ikke noe, men det ble sikkert gradvis verre og verre før jeg tok meg på tak og begynte med knipeøvelser. Anonymkode: e6800...803
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Ville tatt en time hos fysioterapeut som kan bekkenbunn, da får du en vurdering og instruksjon i trening. Det er nok ikke uvanlig med forverring rundt det tidspunktet der, fordi babyen begynner å bli tyngre sånn at belastningen og buktrykket ved løft blir høyere samtidig som det ikke er så lenge siden fødsel og kanskje ammer man fortsatt, slik at hormonene ikke er normalisert ennå. Anonymkode: b9e36...1a3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må sies at jeg oppdaget fremfallet først tre år etter fødsel. Rett etter fødsel merket jeg ikke noe, men det ble sikkert gradvis verre og verre før jeg tok meg på tak og begynte med knipeøvelser. Anonymkode: e6800...803 Har begynt med kniping fra I dag, i full panikk 🙈 håper virkelig det hjelper.. leste litt rundt og det stod at for noen kom livmoren ut av sjeden! Skremte meg mildt sagt litt..hvordan opplevde du fremfallet? Litt som jeg beskriver eller mindre? Anonymkode: 27394...2e0
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ville tatt en time hos fysioterapeut som kan bekkenbunn, da får du en vurdering og instruksjon i trening. Det er nok ikke uvanlig med forverring rundt det tidspunktet der, fordi babyen begynner å bli tyngre sånn at belastningen og buktrykket ved løft blir høyere samtidig som det ikke er så lenge siden fødsel og kanskje ammer man fortsatt, slik at hormonene ikke er normalisert ennå. Anonymkode: b9e36...1a3 Så for meg det var gyn man måtte til jeg, men skal undersøke om det finnes noen sånne fyrsioer i nærheten. Åh jeg leste på nett at man skulle være forsiktig med tunge løft og tenkte ikke engang på de to småtrolla på nå 8kg hver 🙈 Anonymkode: 27394...2e0
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #7 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så for meg det var gyn man måtte til jeg, men skal undersøke om det finnes noen sånne fyrsioer i nærheten. Åh jeg leste på nett at man skulle være forsiktig med tunge løft og tenkte ikke engang på de to småtrolla på nå 8kg hver 🙈 Anonymkode: 27394...2e0 Det er veldig lurt å tenke på belastningen, begrense tunge løft. Hvor bor du? Du kan sjekke om det finnes i nærheten: https://quintet.no/finn-naermeste-fysioterapeut/ Anonymkode: b9e36...1a3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #8 Skrevet 19. mai 2022 Jeg ville ha fått det sjekket hos en gynekolog først, så du faktisk vet om det er det. Knipeøvelser jeg jo aldri feil uansett, men greit å vite det og alvorlighetsgraden av det. Anonymkode: 376a3...c74 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #9 Skrevet 19. mai 2022 Dere som skriver om knipeøvelser. Kan dere forklare detaljert hvordan dere gjør det? Hvor harde knip, hvor lenge holde, hvor lenge pause? Hvor mange knip om gangen? Hvor ofte om dagen? Anonymkode: 0e591...325
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #10 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som skriver om knipeøvelser. Kan dere forklare detaljert hvordan dere gjør det? Hvor harde knip, hvor lenge holde, hvor lenge pause? Hvor mange knip om gangen? Hvor ofte om dagen? Anonymkode: 0e591...325 Jeg gikk til fysioterapeut som sjekket om jeg gjorde det riktig, knipestyrke og utholdenhet. Så fikk jeg et opplegg til neste gang, husker ikke helt men tror det var noe sånt som knip 5sek 6 ganger i 3 sett? Spiller ikke så stor rolle, tror de tilpasser litt etter hvor man er og hvor god fremgang man har. Etterhvert som jeg ble sterkere skulle jeg knipe 10sek ×10 ganger, i 3 sett. Har gjort det en gang om dagen. Jeg trener liggende på rygg med bøyde knær som hviler på puter, sprer rumpeballene så jeg ikke kniper rumpa. Det viktige er å konsentrere seg fullt om det, ikke knipe på måfå. Puster inn, puster litt ut og kniper på resten av utpusten. Et hvilepust eller to mellom knipene. Full aktivering når du kniper og full avslapning i pausene. Det var sånn jeg ble lært det i alle fall, finnes vel ulike meninger. Anonymkode: b9e36...1a3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #11 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 10.24): Jeg ville ha fått det sjekket hos en gynekolog først, så du faktisk vet om det er det. Knipeøvelser jeg jo aldri feil uansett, men greit å vite det og alvorlighetsgraden av det. Anonymkode: 376a3...c74 Tror det er ganske alvorlig.. når jeg kjenner tappen rett innenfor skjedeinngangen 🥺 tviler egentlig på at det går å trene opp igjen noe sånt men er i gang å prøver å knipe. Anonymkode: 27394...2e0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #12 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 12.03): Jeg gikk til fysioterapeut som sjekket om jeg gjorde det riktig, knipestyrke og utholdenhet. Så fikk jeg et opplegg til neste gang, husker ikke helt men tror det var noe sånt som knip 5sek 6 ganger i 3 sett? Spiller ikke så stor rolle, tror de tilpasser litt etter hvor man er og hvor god fremgang man har. Etterhvert som jeg ble sterkere skulle jeg knipe 10sek ×10 ganger, i 3 sett. Har gjort det en gang om dagen. Jeg trener liggende på rygg med bøyde knær som hviler på puter, sprer rumpeballene så jeg ikke kniper rumpa. Det viktige er å konsentrere seg fullt om det, ikke knipe på måfå. Puster inn, puster litt ut og kniper på resten av utpusten. Et hvilepust eller to mellom knipene. Full aktivering når du kniper og full avslapning i pausene. Det var sånn jeg ble lært det i alle fall, finnes vel ulike meninger. Anonymkode: b9e36...1a3 Har/hadde du fremfall? Ble det bedre i så fall? Anonymkode: 27394...2e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå