Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren min fikk utbetalt arv. Av dette ga han 10 000 til meg som gave i fjor. Er dette da en formue jeg burde registrert et sted?

Moren min får forskudd på sin arv i sommer, og tenker gi 200 000 til meg. Er dette noe jeg må føre opp et sted som formue, evt hvor? 

Anonymkode: 4073e...ca2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: b65d8...c05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei.

Anonymkode: b65d8...c05

Åja 😅 takk

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må føre det opp i selvangivelsen din, det du får fra moren din. Men det medfører ikke noen endringer for deg, skatteetaten vil bare ha en forklaring på hvordan du har ervervet de pengene. 

Anonymkode: 7f4e9...dec

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Formueskatt vil inntre hvis du har en nettoformue på over ca. 1,5 mill tror jeg det er nå. Men det er ikke noe arveavgift.

Anonymkode: 0e7fd...a66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må føre det opp i selvangivelsen din, det du får fra moren din. Men det medfører ikke noen endringer for deg, skatteetaten vil bare ha en forklaring på hvordan du har ervervet de pengene. 

Anonymkode: 7f4e9...dec

Haha Trodde først du skrev at jeg får selvangivelsen min fra moren min 😂😂

Men okei, da jeg leste igjen så forsto jeg, takk for info 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Formueskatt vil inntre hvis du har en nettoformue på over ca. 1,5 mill tror jeg det er nå. Men det er ikke noe arveavgift.

Anonymkode: 0e7fd...a66

Okei, takk for info 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du mottar gavene i form av penger på konto kommer disse pengene som formue. Pengene inngår i bankinnskuddet som banken din oppgir til skatteetaten. 

I skattemeldingen oppgir du at du har mottatt gav. Dette er da kun som en forklaring på hvorfor bankinnskuddet ditt har økt. Usikker på beløpsgrensen for å oppgi på skattemeldinge 

Anonymkode: e6591...cbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dersom du mottar gavene i form av penger på konto kommer disse pengene som formue. Pengene inngår i bankinnskuddet som banken din oppgir til skatteetaten. 

I skattemeldingen oppgir du at du har mottatt gav. Dette er da kun som en forklaring på hvorfor bankinnskuddet ditt har økt. Usikker på beløpsgrensen for å oppgi på skattemeldinge 

Okei, takk for svar 😊 Jeg gjorde ikke det i fjor da… eller til skatteneldingen vi leverte i år. Men skal huske å registrere det jeg får i sommer 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Okei, takk for svar 😊 Jeg gjorde ikke det i fjor da… eller til skatteneldingen vi leverte i år. Men skal huske å registrere det jeg får i sommer 😊

ts

Som sagt, usikker på beløpsgrensen. Kr 10.000 er nok ikke så mye i denne sammenhengen.  Kr 200.000 ville jeg oppgitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt, usikker på beløpsgrensen. Kr 10.000 er nok ikke så mye i denne sammenhengen.  Kr 200.000 ville jeg oppgitt. 

Klarte ikke la være, måtte google..

Grensen er på kr 100.000,-. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klarte ikke la være, måtte google..

Grensen er på kr 100.000,-. 

Okei, tusen takk for svar 😄 Det hjalp veldig! Da MÅ jeg registrere neste gang jeg får større arv 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

ts

Du kan endre skattemeldingen når som helst, 3 år tilbake i tid.

Anonymkode: e1feb...c71

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan endre skattemeldingen når som helst, 3 år tilbake i tid.

Anonymkode: e1feb...c71

Ååja, det er greit å vite det også! Men som en anonymbruker skrev over, så er grensen 100 000 kr 🙈 Men det er veldig greit å vite, hva grensen er og at man kan etter registrere 😊 Ønsker jo å gjøre det riktig

ts

AnonymBruker
Skrevet

Registreringen er bare for å forklare formuesøkning, så myndighetene ikke tror du har hatt svart inntekt.

Anonymkode: fb948...215

• Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig lurt å skrive det inn på skattemeldingen. Så slipper man problemer med at banken sender melding til Økokrim eller Skatteetaten om mulig svart arbeid, gevinst på kriminell aktivitet eller gevinst på utenlandsk gambling/kryptovaluta og andre ting. 

Du taper ingenting på å skrive det inn, og det blir ikke mer skatt av det. Kun ubehageligheter. Skatteetaten kan vel faktisk reagere med straffeskatt, siden kravet er at man SKAL rapportere det inn. 

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, newman01 said:

Skatteetaten kan vel faktisk reagere med straffeskatt, siden kravet er at man SKAL rapportere det inn. 

Nei.

Anonymkode: 8caf8...a0a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...