AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Del Skrevet 18. mai 2022 Hei. Etter flere år i trang leilighet, har vi nå endelig hus og hage, og har begynt å drømme om hund. Vi har sett en del på dansk svensk gårdshund, og jeg klarer ikke å finne noen ting negativt om den. Men noe må det jo være? Er det noen som har denne rasen og kan fortelle litt? Og gjerne ulempene også! (Vi har tre barn i alderen 6 til 11, og lever et helt typisk norsk familieliv) Anonymkode: 32558...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabienne Skrevet 18. mai 2022 #2 Del Skrevet 18. mai 2022 Henger her da jeg lurer på det samme. Jeg har også barn og hus og hage og vurderer denne hunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Del Skrevet 18. mai 2022 - Bjeffer en del, hunden har vokt i seg. - Hunden har jaktinstinkt, særlig mot små gnagere. - Høyt aktivitetsbehov. Anonymkode: 0fa42...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarzani Skrevet 18. mai 2022 #4 Del Skrevet 18. mai 2022 De er Veldig aktive, men stort sett kjekke hunder så lenge de får brukt opp nok av overskuddsenergien sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Del Skrevet 18. mai 2022 Jeg har JRT og de kan vel være ganske lik på væremåte? Min har ordentlig jaktinstinkt. Jager katter, pinnsvinn, jakter på smådyr. Umulig å snappe ut om han har fått ferten av noe. Det funker ikke med kommandoer osv da. Han er litt sta, slik som JRT pleier å være. Lettlært, men kan også lære seg uvaner lett også. Han bjeffer også en del. Når folk kommer på besøk, det ringer på, om ukjente kjører over tomten (kjenner igjen kjente lyder og bjeffer ikke da). Jeg vil si at min JRT passer best til en eier og ikke en familie. Det er f.eks stor forskjell på hvordan han adlyder meg og min mann. Det er jeg som står for det meste av tur, aktivisering osv. Så kanskje naturlig at det er slik. Men jeg vet ikke helt om det hadde fungert med f.eks to barn i tillegg. Det viktigste er at alle gjør likt. At en ikke gir hunden lov til noe, mens en annen gir alltid lov. Da blir hunden forvirret. Selv om de er liten, så er de sterk og kan være sta. Så viktig at det er dere voksne som tar dere av den. Barna kan leke osv. Men ikke bruk de som hundepassere. Anonymkode: 7e939...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Del Skrevet 18. mai 2022 De kan ha sterkt jaktinstinkt, særlig på smågnagere, men også rev og rådyr. Dette kan gjøre det utfordrende å ha de løse, særlig i skogen. Men slett ikke alle hvor dette er noe problem. De kan vokte en del - bjeffe når noen kommer, folk går forbi, eller de hører uvante lyder. Men slett ikke alle dette er noe problem hos heller. De trenger å få brukt energien sin, og kan bli slitsomme og masete om de ikke får det. Men en god tur hver dag løser det fint. Vær forberedt på en del røyting. Man tenker det ikke er så ille hos korthårede raser - men det er gjerne de som er verst! Masse korte stive hår som setter seg fast OVER alt. Anonymkode: b219b...456 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #7 Del Skrevet 19. mai 2022 Kjenner tre dansk svenske gårdshunder. De jeg kjenner er gneldrete, veldig nervøse, den ene glefser en del og knurrer og de har mye jaktinstinkt og kan aldri gå løs. Anonymkode: dd108...ff4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 19. mai 2022 #8 Del Skrevet 19. mai 2022 De renrasede jeg har møtt har vært fine hunder. Lette å trene, samtlige har kunnet gå løs uten all verdens jaktinnstinkt, går overens med de fleste. Absolutt en rase jeg kunne tenke meg. Dog møtt en gårdshund-blanding som ikke var god, nervøs på grensen til aggressiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 19. mai 2022 #9 Del Skrevet 19. mai 2022 Kjenner en familie som tydeligvis har fått ett solid mentalt eksemplar av den rasen. I den familien er det ganske mye uenighet, mas og bråk i hverdagen vet jeg. Likevel. Den finner ganske lett ro. Barna kan være litt urolig med den uten at den blir stresset. Aldri hørt den bjeffe. Tillitsfull og nysgjerrig overfor fremmede. Er bare sååå.. overrasket/imponert over dette eksemplaret. Den får imidlertid mye trening/aktivitet, oppmerksomhet og kjærlighet. Men hvis det daglige miljøet(familien) rundt hunden uansett rase blir for negativt kan det selvsagt bikke for enhver. Er kanskje ikke rakettforskning.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 19. mai 2022 #10 Del Skrevet 19. mai 2022 Vi har en i hus Hun er en superfin liten sak. har mye energi, men slett ikke uoverkommelig i en travel hverdag med hus/barn/aktiviteter mm. Hun får tilsammen (fordelt på flere turer) alt fra 1,5 timer til 3 timer hver dag, er det krise en dag så kan hun også klare seg med langt mindre. Lett-trent og smart, hun vil gjerne jobbe og lære seg nye ting. Hun har, som andre påpeker, et greit jaktinstinkt og hvis det passerer et rådyr litt for nærme så lukker hun øra fullstendig og løper etter. Så her er det langline og godbiter på alle turer. Er en ordentlig liten kosegris som gjerne vil sitte i fanget og sove i sengen om hun får, hun respekterer dersom hun ikke får lov, så det er helt opp til den enkelte hva man velger selv. Hun er en forsiktig sjel, så vi jobber litt med å gjøre henne tøffere. Hun viker lett unna og høye lyder mm skremmer henne lett. tror ikke det er spesielt for rasen. Hun stresser ellers svært lite, legger seg bare til å sove og tar livet med ro så lenge hun får vært ute og luftet seg nok. Hun kan varsle om det kommer ukjente eller hun ser noen som ser litt skumle ut, men ikke noe problem slik vi bor. Vi er veldig fornøyd med valget- hun fungerer som en typisk familiehund og er særdeles enkel å ha med å gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 19. mai 2022 #11 Del Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vær forberedt på en del røyting. Man tenker det ikke er så ille hos korthårede raser - men det er gjerne de som er verst! Masse korte stive hår som setter seg fast OVER alt. Apropos dette: Ja, hun røyter litt, men absolutt ikke mye, så vi opplever ikke det som noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå