ziljemor Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 (endret) Selv om 17. mai nå er over så er ikke bunadsesongen helt ferdig enda. Jeg er den heldige eier av en kystdrakt som jeg fikk fra min familie til konfirmasjonen, og som jeg bruker hver gang jeg får anledning. Nå i voksen alder har jeg blitt mer bevisst mitt samiske opphav, og klar til å omfavne den delen av egen historie som i flere generasjoner har vært skjult. Siden jeg allerede har en kystdrakt, og anledningene man får gjennom et år til å pynte seg ikke nødvendigvis forsvarer å bruke penger på å eie flere drakter, så tenker jeg at et alternativ er å mikse inn litt flere elementer i pyntingen av kystdrakten. Kysten er mitt opphav og hjemsted, og det som utgangspunkt føles veldig riktig. Samtidig er det plass til mer pynt i form av søljer på selve drakten, uten at det går ut over det sølvet jeg har til selve drakten. Spørsmålet er: hadde du rynket på nesen om du så en kystdrakt som ble pyntet opp mer enn det som er standard? Endret 18. mai 2022 av ziljemor
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Jeg synes at så lenge man pynter seg med respekt for bunaden/festdrakten, så er det helt i orden å legge til andre elementer. Anonymkode: 01d43...9ef 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Bunad er et klassisk klesplagg med en lang historie. Det ser tacky ut å pimpe den opp utover det originale tilbehøret. Anonymkode: 8ca6f...c4b 3
ziljemor Skrevet 18. mai 2022 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Bunad er et klassisk klesplagg med en lang historie. Det ser tacky ut å pimpe den opp utover det originale tilbehøret. Anonymkode: 8ca6f...c4b Kystfolket i nord er også et folk med en lang og vanskelig historie bak seg. Kystdrakten har ikke ekstistert veldig lenge, kun siden 1989, med bakgrunn i å vise frem det enkle livet på kysten. Som en del av det nordnorske kystfolket, med både norsk og samisk avstamming (som de fleste her nord), så føler jeg det er mer av respekt enn noe annet å vise frem begge deler. De er ikke uavhengig av hverandre, og begge deler er en del av meg. I følge de aller første festdrakttradisjonene (før man etablerte standard bunader) var det vel dessuten vanlig å bruke det man hadde, det man arvet og bekledning og pynt som viste hvor du kom fra (både ift sted men også slekt/opphav). Det er ikke snakk om å modernisere drakten min, kun snakk om å legge til noen nye elementer for å fremme min helhetlige identitet.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 Det er forskjell på å pimpe opp en tradisjonsrik bunad og å pimpe opp en relativt ny festdrakt. Kystdrakta er relativt ny og konstruert, om du legger til personlige elementer vil jeg personlig se på det som utelukkende positivt. Anonymkode: 7819e...ef8 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Spørsmålet er vel heller, hva mener samene om du bruker deres elementer fra samisk bunad for å pimpe opp en festdrakt? Anonymkode: 7d2ff...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 Hva hadde du tenkt å pimpe den opp med? Anonymkode: cdf21...5d3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 ziljemor skrev (5 timer siden): Kystfolket i nord er også et folk med en lang og vanskelig historie bak seg. Kystdrakten har ikke ekstistert veldig lenge, kun siden 1989, med bakgrunn i å vise frem det enkle livet på kysten. Som en del av det nordnorske kystfolket, med både norsk og samisk avstamming (som de fleste her nord), så føler jeg det er mer av respekt enn noe annet å vise frem begge deler. De er ikke uavhengig av hverandre, og begge deler er en del av meg. I følge de aller første festdrakttradisjonene (før man etablerte standard bunader) var det vel dessuten vanlig å bruke det man hadde, det man arvet og bekledning og pynt som viste hvor du kom fra (både ift sted men også slekt/opphav). Det er ikke snakk om å modernisere drakten min, kun snakk om å legge til noen nye elementer for å fremme min helhetlige identitet. enig i alt det, og hadde det vært en f.eks telemarksbunad eller hardanger så hadde jeg sagt kjør på, for de er så overdådige i stilen. Men kystdrakten er i seg selv veldig enkel og rustikk, og det setter noen grenser tenker jeg, så jeg ville vært svært forsiktig med å "pimpe den" som du sier i overskriften. Det er ihvertfall viktig at den fremdeles fremstår som en drakt som representerer det enkle livet på kysten. Anonymkode: ec907...9ce 1
ziljemor Skrevet 18. mai 2022 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spørsmålet er vel heller, hva mener samene om du bruker deres elementer fra samisk bunad for å pimpe opp en festdrakt? Anonymkode: 7d2ff...a6f Elementer som gjenspeiler samisk tilhørighet vil typisk være søljer og smykker, noe koftepyntede gjerne bruker mye av. Slik jeg kjenner kulturen er det åpent for å pynte seg med søljer/smykker med samisk særpreg også uten kofte, og uten at man selv snakker språket (noe svært mange av oss ikke gjør pga fornorskning og skam som frarøvet oss tradisjonene i generasjoner).
ziljemor Skrevet 18. mai 2022 Forfatter #10 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): enig i alt det, og hadde det vært en f.eks telemarksbunad eller hardanger så hadde jeg sagt kjør på, for de er så overdådige i stilen. Men kystdrakten er i seg selv veldig enkel og rustikk, og det setter noen grenser tenker jeg, så jeg ville vært svært forsiktig med å "pimpe den" som du sier i overskriften. Det er ihvertfall viktig at den fremdeles fremstår som en drakt som representerer det enkle livet på kysten. Anonymkode: ec907...9ce Ser den. Jeg brukte ordet «pimpe» i mangel på et annet ord, men jeg tenker egentlig ikke at det skal legges til overdådige elementer. Det at den er så enkel er både fint og en begrensning i mine øyne, da jeg gjerne skulle ønsket mer pynt til den. I hovedsak i form av søljer/sølv. Jeg har det som finnes av sølv spesielt til kystdrakten, og har funnet sølvsmeder som lager samiskinspirerte smykker med deler av det samme som «Havblikk»-sølvet mitt har. Tenkte å begynne der, med en til litt større sølje i halsen på skjorta, og ring/ringer.
ziljemor Skrevet 18. mai 2022 Forfatter #11 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva hadde du tenkt å pimpe den opp med? Anonymkode: cdf21...5d3 I første omgang en ekstra sølje i halsen. Det er også plass til større søljer der man fester sjalet til skjorta. Kanskje også noe til håret (har langt hår, og mulighet for oppsett i tillegg til hårbåndet). Beltet med veska er det også mulig å pynte opp på et vis, der er beltespenna i sølv.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 ziljemor skrev (7 timer siden): Selv om 17. mai nå er over så er ikke bunadsesongen helt ferdig enda. Jeg er den heldige eier av en kystdrakt som jeg fikk fra min familie til konfirmasjonen, og som jeg bruker hver gang jeg får anledning. Nå i voksen alder har jeg blitt mer bevisst mitt samiske opphav, og klar til å omfavne den delen av egen historie som i flere generasjoner har vært skjult. Siden jeg allerede har en kystdrakt, og anledningene man får gjennom et år til å pynte seg ikke nødvendigvis forsvarer å bruke penger på å eie flere drakter, så tenker jeg at et alternativ er å mikse inn litt flere elementer i pyntingen av kystdrakten. Kysten er mitt opphav og hjemsted, og det som utgangspunkt føles veldig riktig. Samtidig er det plass til mer pynt i form av søljer på selve drakten, uten at det går ut over det sølvet jeg har til selve drakten. Spørsmålet er: hadde du rynket på nesen om du så en kystdrakt som ble pyntet opp mer enn det som er standard? Hvis du for eksempel har blomster på skjørtet, hva med å bytte ut skjorta med ei silkeskjorte i en av blomsterfargene? 😊 Anonymkode: 070c0...276 2
ziljemor Skrevet 18. mai 2022 Forfatter #13 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er forskjell på å pimpe opp en tradisjonsrik bunad og å pimpe opp en relativt ny festdrakt. Kystdrakta er relativt ny og konstruert, om du legger til personlige elementer vil jeg personlig se på det som utelukkende positivt. Anonymkode: 7819e...ef8 Dette var min tanke også. Den kalles en bunad fordi den er blitt så vanlig, men den er jo egentlig en ganske ny festdrakt selv om den har satt seg blant befolkningen langs kysten. Jeg liker den og valgte den fordi mye av det den gjenspeiler (røsslyngen og blomstene og terna) har jeg sterk tilhørighet til, og av de draktene/bunadene jeg kunne valgt da jeg fikk den var denne mest tiltrekkende. Så ble man eldre, lærte mer om egen historie, men også om klesindustri og forbruk - noe som gjør at jeg ikke har lyst å bytte den ut men heller prøve å gjøre den enda mer personlig. Jeg ser som sagt heller ikke et poeng i å bruke flere tusen på en ny bunad eller kofte for å ha flere å velge i, når den egentlig brukes ganske sjelden. Bryr meg generelt lite om «bunadspolitiet», men det er kjekt å få en pekepinn på om jeg er den eneste som har tenkt denne tanken, eller om andre har erfaringer med det samme. 1
ziljemor Skrevet 18. mai 2022 Forfatter #14 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du for eksempel har blomster på skjørtet, hva med å bytte ut skjorta med ei silkeskjorte i en av blomsterfargene? 😊 Anonymkode: 070c0...276 Oi! Spennende forslag! Kystdrakten er full av blomster og røsslyng på skjørt og sjal, så det er fullt mulig ja 😃
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #15 Skrevet 19. mai 2022 Jeg synes ikke noe om det. Kan du ikke bare respektere at bunaden du har valgt deg, har det utseendet den har? Alle som vil pynte på bunaden sin eller mikse og trikse med tilbehør, har samme argumenter som deg: Jo, jeg vet at dette sølvet aldri har hørt til denne bunaden, men jeg bruker det sånn likevel, for det viser hvem jeg er, det er en del av min historie, det gjenspeiler det unike i meg, jeg er så stolt av å ha mor fra Telemark og far fra Nordland at jeg er bare nødt til å få bruke nordlandssølje på beltestakken for å føle at min identitet skinner gjennom. Altså, kjør på, men du er alt annet enn unik når du gjør det. Anonymkode: 57d56...f46
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #16 Skrevet 19. mai 2022 ziljemor skrev (14 timer siden): Dette var min tanke også. Den kalles en bunad fordi den er blitt så vanlig, men den er jo egentlig en ganske ny festdrakt selv om den har satt seg blant befolkningen langs kysten. Jeg liker den og valgte den fordi mye av det den gjenspeiler (røsslyngen og blomstene og terna) har jeg sterk tilhørighet til, og av de draktene/bunadene jeg kunne valgt da jeg fikk den var denne mest tiltrekkende. Så ble man eldre, lærte mer om egen historie, men også om klesindustri og forbruk - noe som gjør at jeg ikke har lyst å bytte den ut men heller prøve å gjøre den enda mer personlig. Jeg ser som snagt heller ikke et poeng i å bruke flere tusen på en ny bunad eller kofte for å ha flere å velge i, når den egentlig brukes ganske sjelden. Bryr meg generelt lite om «bunadspolitiet», men det er kjekt å få en pekepinn på om jeg er den eneste som har tenkt denne tanken, eller om andre har erfaringer med det samme. når det gjelder en så ny drakt som kystdrakten tenker jeg at det er mer problematisk å endre/tilføye, enn det er med en eldre bunad, og særlig de som står i en levende tradisjon. Grunnen til det er at det er en designer som som har designet kystdrakten, og som har hatt en kunstnerisk visjon, som de og har opphavsrett til, og det synes jeg man skal ha stor respekt for. Og det blir en ganske annerledes vurdering enn den man har for eldre drakt, som gir større rom for individualisering, som for eksempel en beltestakk. Anonymkode: ec907...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #17 Skrevet 19. mai 2022 ziljemor skrev (14 timer siden): I første omgang en ekstra sølje i halsen. Det er også plass til større søljer der man fester sjalet til skjorta. Kanskje også noe til håret (har langt hår, og mulighet for oppsett i tillegg til hårbåndet). Beltet med veska er det også mulig å pynte opp på et vis, der er beltespenna i sølv. Men det kan du da gjøre! Anonymkode: cdf21...5d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå