AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 17. mai føles som en søndag, og dagen idag føles som en mandag, noe som betyr at denne "uken" er usedvanlig kort. Hvorfor kunne man ikke flytte 17. mai-feiringen til en fast ukedag - søndag passer godt i så måte - uten dette tullet som man har idag med fridager på ukedager uten mål og mening; å gå på jobb én dag mandag 16. mai etter en lang helg og 17. mai-fri dagen etter må jo være fullstendig bortkastet? Hva i all verden skal man med en slik inneklemt arbeidsdag ...? Om man gikk i tog 18. eller 19. mai i et år da 17. mai ikke faller på en søndag, ville alle forstå at det likevel er 17. mai man feirer; påsken feirer man på forskjellige datoer fra år til år, men påskestemningen er den samme. Ja til søndag som en fast dag da man feirer 17. mai ...! Anonymkode: 8876b...6bc
mingus Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Nei. I går var det fri, og i overimorgen er det allerede helg! Bedre sånn. 12
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Heller 17 mai fast en fredag da, så får man fri fra arbeid den fredagen, langhelg og sove lenge dagen etterpå😉 Anonymkode: d7d6d...9f1 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Er nesten glad jeg jobber turnus jeg, så jeg ikke blir like lett forvirra. Og tilbrakte 17 mai på jobb, halv dag, dobbel betaling, hipp hurra! 😀 Anonymkode: 0b4c3...e36
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 16 minutter siden, mingus said: Nei. I går var det fri, og i overimorgen er det allerede helg! Bedre sånn. Hyggelig, ja, men problemet med dette er at man ikke klarer å etablere noen fast arbeidsrytme; det er er tross alt en grunn til at man har sommerferie, juleferie etc. på skolen i stedet for å ha fri omtrent annen hver dag. 17 minutter siden, AnonymBruker said: Heller 17 mai fast en fredag da, så får man fri fra arbeid den fredagen, langhelg og sove lenge dagen etterpå😉 Anonymkode: d7d6d...9f1 God idé - da kan 17. mai bli en del av en fin langhelg i en årstid der været er varmt nok til at det er mye man kan finne på. De (få) som går i kirken, vet at man ofte flytter feiringen av mindre høytider til nærmeste søndag, uten at meningen med høytiden forsvinner av den grunn. Anonymkode: 8876b...6bc
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Hvis du ikke klarer å etablere en arbeidsrytme på grunn av en og annen bevegelig fridag et par ganger i året, så tenker jeg at du er over normalt sensitiv. Anonymkode: 5a06b...7c9 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 Jeg fikk gjort masse på jobb 16.mai, jeg. Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Deilig med en fridag, tenker jeg, opp deilig med mulighet for langfri ved å kunne avspasere eller ta feriedag på "inneklemte dager". Jeg valgte bort det i år, selv om det var fristende, fordi jeg har så mye å gjøre på jobb for tiden. Så jeg jobbet godt og lenge 16., deilig fri i går den 17. og hjemmekontor med digitale møter og rolig tempo i dag. Helt ypperlig. Jeg er glad for alle ekstra fridager jeg kan få. Arbeidet mitt lider heller ikke, hvorfor skulle det gjøre det? (Og hvis det hadde lidd så fikk jeg i verste fall jobbe noen timer på 17.mai da, på hjemmekontoret). Anonymkode: 9637b...092
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis du ikke klarer å etablere en arbeidsrytme på grunn av en og annen bevegelig fridag et par ganger i året, så tenker jeg at du er over normalt sensitiv. Anonymkode: 5a06b...7c9 Spørsmålet er hvorfor man skal gjøre noe halvveis når man kan gjøre det bedre - den engelske dronningen har eksempelvis fødselsdag i april, men flytter feiringen til en tid da dette passer bedre for folk. Hvis man i sin tid hadde skrevet grunnloven i januar, og man skulle ha barnetog i Finnmark i 30 kuldegrader; ville det ikke passet bedre å ha feiringen på et mer passende tidspunkt? Det samme gjelder 17. mai; det er ingen ting som ligger i veien for å ha dette som en fin årlig tradisjon som er en del av for eksempel en langhelg i stedet for dagens opplegg. Mennesket tilpasser seg vaner, som med å flytte klokken til sommertid - den ene timen man flytter klokken skaper mange problemer i livsrytmen, og da sier det seg selv at en hel festdag som årlig flyttes også gjør det. Anonymkode: 8876b...6bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå