Gå til innhold

Forsøk nr 350 på å bli slank

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Anbefaler å sjekke ut Spis deg fri . Det er laget for oss som er hekta på sukker. Tenkemåten har hjulpet meg mye. Lydbok ligger gratis på Spotify som de første episodene til Irina Lee son podcast.

Anbefaler også å følge Marit Kolby på Instagram, hun legger ut mye nytting,  oppdatert kunnskap om kosthold.

Anonymkode: 4f0ad...e42

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lafamiglia skrev (På 19.5.2022 den 22.25):

Du glemmer at avokado og nøtter/dressing/olje gir bedre og mer varig metthetsfølelse, som kan føre til at det går lenger tid før neste måltid, og at man i tillegg kanskje spiser mindre da. I tillegg til at fettet bedrer opptaket av en del bra stoffer fra grønnsakene.

Fullkornspasta derimot, er sånn at man gjerne blir fortere sulten etterpå.

Nøtter er for øvrig ikke så "kaloririkt" og "fetende" som mange skal ha det til. 

https://www.sciencealert.com/will-eating-nuts-make-you-gain-weight

Kaloritelling er for øvrig et blindspor. Fokuser heller på å få i deg mat som holder deg mett og tilfredsstilt, og ikke på kalorier. Og spis minst mulig sukker.

Det var derfor jeg skrev MYE.

Og ikke utelukket disse matvarene. Selvsagt er sunn dressing og valnøtter sunt og bra. 

Kalorier er faktisk kalorier, jo. Når alt kommer til alt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (23 timer siden):

Kalorier er faktisk kalorier, jo. Når alt kommer til alt.  

Der er jeg uenig. Selv om dette på en måte indirekte stemmer.

Det som er viktig, er hva man spiser. Om man spiser mat som man blir mett og tilfredsstilt av, spiser man gjerne mindre totalt sett enn dersom man bare har i seg "slankeprodukter" hele dagen. 

Dessuten påvirker ulike typer mat hormonsystemet på ulike måter, og det påvirker i sin tur vekten, og om man legger på seg eller ikke.

Å se på kaloriinnhold per vektenhet, blir dermed ofte feil. Og dessuten, som det kom fram i lenken jeg delte, stemmer ikke nødvendigvis oppgitt kaloriinnhold, ettersom det for noen typer mat, eksempelvis nøtter, er sånn at ikke alt tas opp, og dermed ender opp i avføringen snarere enn å bli omdannet til kroppsfett.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...