AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Jeg har en ansatt med en kronisk sykdom, men langt fra alvorlig sykdom sammenlignet med andre sykdommer. Dette påfører den lille bedriften utfordringer og kostnader. Jeg har stor respekt for både psykiske, så vel som fysiske lidelser og har ikke problemer med sykememeldinger i utgangspunktet. I løpet av de siste 12 månedene har vedkommende vært sykemeldt i 14 uker i rykk og napp. Jeg vet at det er i henhold til loven. Jeg tar dessverre ikke dette med stort alvor for tror hun utnytter sykdommen så langt det lar seg gjøre. Vi har ansatte som står i samlivsbrudd, kreft og svært alvorlig sykdom på hjemmeband. Selv ikke de har like mye fravær. Da jeg nylig fikk inn nok en sykemelding fra henne, ble jeg veldig fortvilet. Hun kommer innom, solbrun og blid for å spise på vei til en terapeut og forteller de andre ansatte at sykemeldingen er preventiv. Hun har spart seg opp mye ferie pga. sykefraværet som hun har bedt om i juli og ut august. Andre ansatte er misfornøyde med overbelastning. Anonymkode: 8b891...0d3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Her har du ikke gjort jobben din, og sjekket opp i regelverket. Hvis disse sykemeldingene skyldes samme sykdom, kan du søke om at din bedrift kun tar den egenandelen en gang og NAv resten. Anonymkode: 0bbfb...591 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 1. Snakk med NAV. Ved kronisk sykdom kan de betale sykepenger fra dag 1. Bedriften slipper altså å betale arbeidsgiverperioden (gjelder kun den kroniske sykdommen, ikke annen sykdom). 2. Er det mulig å tilrettelegge (mer enn det som eventuelt allerede er gjort)? Anonymkode: 616ea...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Ville kalt inn til en samtale med ansatt for å få igang en dialog. Ville tatt opp bekymring ift fraværsmengde, og kartlagt om fraværet kan være arbeidsrelatert? Få også koblet inn lege eller annen behandler for å få en funksjonsbeskrivelse, altså hva kan ansatt utføre/ikke utføre av sine normale arbeidsoppgaver. Pass på dokumenter alt av oppfølging, og dialog dere har. Ansatte plikter til å medvirke til dette, da de har en aktivitetsplikt. Dersom de ikke deltar på møter eller samarbeider etc, så medvirker de ikke. Er det 100% sykemelding? Du kan også koble inn NAV. Ferien styrer du, ut fra hva som passer bedriften best (arbeidsgiver har styringsrett). Anonymkode: ef40d...039 1
Gjest Hippokrates Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her har du ikke gjort jobben din, og sjekket opp i regelverket. Hvis disse sykemeldingene skyldes samme sykdom, kan du søke om at din bedrift kun tar den egenandelen en gang og NAv resten. Anonymkode: 0bbfb...591 Dette er riktig. En annen ting er at TS må sjekke avstanden mellom sykemeldingsperiodene. På ett eller annet tidspunkt må den sykemeldte holde seg friskmeldt mer enn 6 måneder før vedkommende kan ta ut en ny sykemelding. Foregår sporadisk sykemeldinge over tid som fører til en del fravær jevnt over, altså år, så kan man faktisk si opp en ansatt basert på fravær, på samme måte som du kan si opp en ansatt som har vært sykemeldt i 12 måneder i strekk. En annen ting er at når sykemeldingene blir så sporadisk og så ofte, så møter man på lovpålagte arbeidssamtaler og tilretteleggingsplikt også. TS, vet du, du burde faktisk ta en samtale med NAV om dette. Slike saker er innviklet, og du burde være sikker på at det du gjør og ikke gjør er riktig iht. lovverk, praksis og både dine og arbeidstakers rettigheter. Du virker ikke stødig på det, noe man selvfølgelig kan skjønne, så da bør du søke råd og hjelp om det.
Daria Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Det er neppe så stas for henne heller, hverken å være syk og stadig sykemeldt eller å ha en sjef som ser på henne som en belastning (for tro meg, det merkes). Hvis du har reell grunn til å tro at sykemeldingene hennes mangler grunnlag, har du mulighet til å bestride den. Det er mulig holdningene hennes ikke er de beste, men det er virkelig ikke dine heller. Slutt å sammenlikne arbeidstakerne dine og tror at du vet best om deres arbeidsmoral og sykemeldingsbehov (å antyde at du synes samlivsbrudd er bedre grunn for sykemelding enn kronisk sykdom er ganske merkelig...). 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 Som en som har kronisk sykdom og har vært mye sykemeldt frem og tilbake...snakk med henne. Det å være hjemme og vøre på jobb er ofte 2 forskjellige ting og det at hun kommer inn bli og brun har ingen ting med saken. Og at du sammenlign person som har sykdom,kreft og brudd i familien sin kan ikke sammenlignes ..det er ikke denne jentas skyld at de andre ikke sykemeldt seg og at de står i det. Vi alle er forskjellige i hva vi takler og klarer. Snakk med henne, hva kan dere gjøre på jobben slik at hun kanskje ikke blir så mye sykemeldt? Reduserer arbeid...tid .. oppgaver..mer pauser??? Det er heller ikke lett å være den som sykemeldt seg . kommer tilbake til jobb.. for å måtte sykemeldt seg på nytt 😕 Anonymkode: 1ff10...c6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå