Gå til innhold

Alzheimer oppfølging

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har et nært familiemedlem som desverre har fått alzheimer. 

Fikk diagnosen før jul i fjor. Skal nå på oppfølgningssamtale, skal visst på det hver 6 måned. 

Noen som vet hvordan denne timen foregår? Hva blir gjort på en slik oppfølging time?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ikke noe om samtalen skal foregå i kommunehelse- eller spesialisthelsetjenesten, for fokuset er ofte litt forskjellig mellom disse to nivåene. I kommunen er det mest fokus på "hvordan håndtere hverdagen", i spes.helsetjeneste er det mest fokus på aktiv behandling/symptomlindring av selve sykdommen. (Veldig enkelt sagt).

Men jeg vil tenke meg det dreier seg om å ta en liten prat om hvordan sykdommen og dagliglivet kanskje har endret seg siden sist, om personen har nye eller endrede pleie- og omsorgsbehov, behov for (mer) hjemmetjeneste, opphold på dagsenter eller avlastning på korttidsopphold avhengig av personens behov, kanskje justere medisinering. Avhengig av hvem som "møter" dere, vil det kanskje bli gjort en ny MMSE eller lignende kartlegging for å følge sykdomsprogresjonen.

Skrevet
FeiteFrida skrev (2 minutter siden):

Du sier ikke noe om samtalen skal foregå i kommunehelse- eller spesialisthelsetjenesten, for fokuset er ofte litt forskjellig mellom disse to nivåene. I kommunen er det mest fokus på "hvordan håndtere hverdagen", i spes.helsetjeneste er det mest fokus på aktiv behandling/symptomlindring av selve sykdommen. (Veldig enkelt sagt).

Men jeg vil tenke meg det dreier seg om å ta en liten prat om hvordan sykdommen og dagliglivet kanskje har endret seg siden sist, om personen har nye eller endrede pleie- og omsorgsbehov, behov for (mer) hjemmetjeneste, opphold på dagsenter eller avlastning på korttidsopphold avhengig av personens behov, kanskje justere medisinering. Avhengig av hvem som "møter" dere, vil det kanskje bli gjort en ny MMSE eller lignende kartlegging for å følge sykdomsprogresjonen.

Er hos en spesialist på alzheimer, på en hukommelsesklinikk. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (7 timer siden):

Har et nært familiemedlem som desverre har fått alzheimer. 

Fikk diagnosen før jul i fjor. Skal nå på oppfølgningssamtale, skal visst på det hver 6 måned. 

Noen som vet hvordan denne timen foregår? Hva blir gjort på en slik oppfølging time?

Jeg kan fortelle hvordan det blir gjort på geriatrisk avdeling her.

Den eldre skal ha med seg en pårørende.
Først blir pårørende og den eldre kalt inn til en kort samtale med geriatrisk sykepleier.
Så går den eldre til fysioterapeut, der de sjekker balanse, styrke, og funksjonsnivå.  Etterpå blir den eldre kalt inn til geriatrisk lege som gjennomfører en MMSE-test, som viser den kognitive funksjonen.
Mens dette skjer har den pårørende en samtale med geriatrisk sykepleier.  Jeg syntes det var veldig nyttig, fordi da fikk jeg stilt spørsmål jeg lurte på, og fikk mange gode råd.

Når undersøkelsene er over blir pårørende og den eldre kalt inn til legen som forteller om resultatet, og forslår en behandlingsplan, eller eventuelt endringer av behandling.

Anonymkode: 0138e...7dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...