Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dette kan være litt langt inlegg, men jeg trenger desperat råd.

Jeg og min mann er i starten av 30 årene, fast jobb og leier bolig. Vi har en nydelig innekanin og venter valp i slutten av juni. Glad i å reise og kjøre spontane turer 

Jeg fant ut i forrige uke at jeg er gravid etter mensen var 4 dager for sen. Jeg fikk totalt panikk og ante ikke hvor jeg skulle gjøre av meg! Saken er den at jeg og min mann har vært sammen/gift i snart 14 år. Og vi har aldri tenkt på barn/ønsket det noen av oss, intill jeg en dag begynte og tenke litt på dette, både pga alderen min og andre ting. Jeg har en tidligere abort bak meg pga sykdom kunne ikke fullføre svangerskapet. 

Nå er jeg gravid 5+3..onsdag skal jeg til undersøkelse for å undersøke graviditet utenfor livmor, da jeg har hatt sterke smerter på høyre side.

Så til saken da. Jeg er livredd! Fullstendig panikkslagen over dette som skjer nå😭 har diagnose både angst og depresjon etter min kjære umistelige hund døde i fjor høst og jeg står midt under behandling nå.

Det rare er at jeg har "gledet" meg eller vært skuffet hver gang mensen har kommet de siste månedene og håpet på en spire, jeg vet ikke hvorfor, kansje det er hormonene som klikket litt pga den biologiske klokken. Men vi brukte kondom da så jeg skjønner ikke hvordan dette har skjedd😰

Vi skulle liksom være barnefri og nå som jeg plutselig er blitt gravid har jeg helt panikk og aner ikke om jeg klarer å ta abort. Jeg er redd for å angre om jeg tar abort, og redd for å angre om jeg ikke gjør dette! 

Jeg er også en person som takler lite søvn svært dårlig og er livredd for å bli psykotisk og ødelegge ekteskapet med min kjære mann🥺 høy sensitiv er jeg også

Jeg er også livredd for å få lite tid til mine kjære dyr som er "barna" mine nå, driver med agility og hundetrening og redd for å aldri få gjorr dette igjen.

Redd for å ødelegge det fine jeg og min mann har sammen som barnefrie

Det er så mye jeg er redd for og hodet er helt i panikk modus! Er det noen som har vært i samme situasjon? Tok du abort eller beholdt du?

Anonymkode: 35f5f...767

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som du bør beholde nei. 

Anonymkode: 8fb9d...f6d

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva faen? Man kan da bli gode foreldre selv om man har disse følelsene. 

Anonymkode: 56ba2...214

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta kontakt med amathea, de har profesjonelle folk som kan veilede deg og gi deg råd. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

abort her 

Anonymkode: 52ffe...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen av de samme problemene som deg, og noen andre med ca samme alvoelighetsgrad. Har derfor valgt å ikke få barn.

Ville sikkert klart å gi barnet en oppvekst uten store traumer, men det ville ikke vært optimalt, og ville ha gitt meg dårligere livskvalitet.

Har tatr abort før, det var raskt unnagjort og problemfritt for min del.

Anonymkode: f40fb...169

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Supersmurf skrev (Akkurat nå):

Ta kontakt med amathea, de har profesjonelle folk som kan veilede deg og gi deg råd. 

Nei, de er ikke så profesjonelle. 

Du trenger å snakke med noen med livserfaring. Noen voksne. 

Anonymkode: c3257...af9

AnonymBruker
Skrevet
Supersmurf skrev (1 minutt siden):

Vær obs på at Amathea tidligere het  "Alternativ til Abort i Norge" og var en eksplisitt anti-abort organisasjon. De har kvittet seg med det verste grumset og gir sikkert mye nyttig informasjon, men det er greit å ha denne kunnskapen i bakhodet om man oppsøker dem.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vær obs på at Amathea tidligere het  "Alternativ til Abort i Norge" og var en eksplisitt anti-abort organisasjon. De har kvittet seg med det verste grumset og gir sikkert mye nyttig informasjon, men det er greit å ha denne kunnskapen i bakhodet om man oppsøker dem.

Det visst jeg ikke! Da er nok ikke rådet mitt et veldig godt råd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, de er ikke så profesjonelle. 

Du trenger å snakke med noen med livserfaring. Noen voksne. 

Anonymkode: c3257...af9

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var der for 20 år siden. De het Amathea allerede den gang, lenge siden de het AAN. Snakket med en hyggelig dame kanskje rundr 50-60 som hjalp meg utrolig mye. Opplevde henne som nøytralt rådgivende. Mye erfaring.

Anonymkode: 6c22e...7c2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du, det er helt greit å ta abort på grunn av psykisk helse! Hvis du finner ut at det er det beste for deg.

Jeg har mine vansker, valgte å få barn likevel. Det har vært enormt tøft, jeg takler søvnmangel veldig dårlig. Det går bedre nå, barnet er blitt 1,5 år og ting begynner å falle på plass. Heldigvis er faren en god pappa. Håper vi klarer å oppfostre ungen til å bli et godt menneske. 

Anonymkode: 9303b...f4a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er der lorieen som pusher på om abort igjen altså?

Anonymkode: 4bb69...810

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Dette kan være litt langt inlegg, men jeg trenger desperat råd.

Jeg og min mann er i starten av 30 årene, fast jobb og leier bolig. Vi har en nydelig innekanin og venter valp i slutten av juni. Glad i å reise og kjøre spontane turer 

Jeg fant ut i forrige uke at jeg er gravid etter mensen var 4 dager for sen. Jeg fikk totalt panikk og ante ikke hvor jeg skulle gjøre av meg! Saken er den at jeg og min mann har vært sammen/gift i snart 14 år. Og vi har aldri tenkt på barn/ønsket det noen av oss, intill jeg en dag begynte og tenke litt på dette, både pga alderen min og andre ting. Jeg har en tidligere abort bak meg pga sykdom kunne ikke fullføre svangerskapet. 

Nå er jeg gravid 5+3..onsdag skal jeg til undersøkelse for å undersøke graviditet utenfor livmor, da jeg har hatt sterke smerter på høyre side.

Så til saken da. Jeg er livredd! Fullstendig panikkslagen over dette som skjer nå😭 har diagnose både angst og depresjon etter min kjære umistelige hund døde i fjor høst og jeg står midt under behandling nå.

Det rare er at jeg har "gledet" meg eller vært skuffet hver gang mensen har kommet de siste månedene og håpet på en spire, jeg vet ikke hvorfor, kansje det er hormonene som klikket litt pga den biologiske klokken. Men vi brukte kondom da så jeg skjønner ikke hvordan dette har skjedd😰

Vi skulle liksom være barnefri og nå som jeg plutselig er blitt gravid har jeg helt panikk og aner ikke om jeg klarer å ta abort. Jeg er redd for å angre om jeg tar abort, og redd for å angre om jeg ikke gjør dette! 

Jeg er også en person som takler lite søvn svært dårlig og er livredd for å bli psykotisk og ødelegge ekteskapet med min kjære mann🥺 høy sensitiv er jeg også

Jeg er også livredd for å få lite tid til mine kjære dyr som er "barna" mine nå, driver med agility og hundetrening og redd for å aldri få gjorr dette igjen.

Redd for å ødelegge det fine jeg og min mann har sammen som barnefrie

Det er så mye jeg er redd for og hodet er helt i panikk modus! Er det noen som har vært i samme situasjon? Tok du abort eller beholdt du?

Anonymkode: 35f5f...767

Altså hallo. Trodde dette var et innlegg fra et menneske som ikke hadde kjærlighet med barnefar. Men tok feil! Dere kjenner hverandre ut og inn. Hvis ikke du vil ha barn med han her som du har vært med i 14år, så bør du heller ikke få i fremtiden.

Jeg kan si deg én ting, du vil aldri angre på et barn du har fått. Motsatt - du vil angre om du ikke beholdt. Snakker av erfaring. Hvis ikke du er egnet som mor må du nesren ta abort. Hvert et barn fortjener å ha foreldre som elsker de og setter de først - også foran dyr! Snakk med Amathea. ❤

Anonymkode: 75cf0...41d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså hallo. Trodde dette var et innlegg fra et menneske som ikke hadde kjærlighet med barnefar. Men tok feil! Dere kjenner hverandre ut og inn. Hvis ikke du vil ha barn med han her som du har vært med i 14år, så bør du heller ikke få i fremtiden.

Jeg kan si deg én ting, du vil aldri angre på et barn du har fått. Motsatt - du vil angre om du ikke beholdt. Snakker av erfaring. Hvis ikke du er egnet som mor må du nesren ta abort. Hvert et barn fortjener å ha foreldre som elsker de og setter de først - også foran dyr! Snakk med Amathea. ❤

Åh det der er den mest oppbrukte «vedtatte sannheten» som er i forhold til å få barn. Jo, det finnes de som virkelig angrer på at de fikk barn! Og selvfølgelig de som ikke angrer på abort.

Men ja, ts, det er nok lurt å snakke med noen upartisk som kan hjelpe deg med å sortere gjennom følelser og tanker, og kanskje få dempet panikken din litt. 

Anonymkode: 99b82...e40

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Åh det der er den mest oppbrukte «vedtatte sannheten» som er i forhold til å få barn. Jo, det finnes de som virkelig angrer på at de fikk barn! Og selvfølgelig de som ikke angrer på abort.

Men ja, ts, det er nok lurt å snakke med noen upartisk som kan hjelpe deg med å sortere gjennom følelser og tanker, og kanskje få dempet panikken din litt. 

Anonymkode: 99b82...e40

Mest oppbrukte? Ikke rart det? Er det noen som virkelig angrer på å få barn?! Man blir sint på barna, ja. Kan være den mest uansvarlige til tider der og da. Men til syvende og sist er barna all verd og det mest verdifulle man har. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg var der for 20 år siden. De het Amathea allerede den gang, lenge siden de het AAN. Snakket med en hyggelig dame kanskje rundr 50-60 som hjalp meg utrolig mye. Opplevde henne som nøytralt rådgivende. Mye erfaring.

Anonymkode: 6c22e...7c2

De byttet navn til Amathea for 19 år siden, i 2003. Tviler ikke på at de har mye nyttig kunnskap. En del ting fra SINTEF-evalueringen fra 2006 er dog verdt å merke seg.

https://www.sintef.no/globalassets/upload/helse/levekar-og-tjenester/amathea-rapport.pdf

AANs verdigrunnlag: ”Menneskelivet begynner ved unnfangelsen. Det er like verdifullt og har samme krav på respekt og vern fra begynnelse til slutt”.  Alle ansatte og 
styremedlemmer må slutte seg til stiftelsens verdigrunnlag. 
Når det gjelder verdigrunnlag, grunnprinsipper og kravet til de ansatte 
og styremedlemmene, så er den eneste forskjellen at navnet på stiftelsen er 
endret – fra AAN til Amathea."

Fra en bruker av tjenesten deres:

"På spørsmål om hva hun ikke var fornøyd med i samtalen med Amathea var 
det en kvinne (29 år) som svarte ”At eg skjønte at ho var svært mot abort, 
sjølv om ho sa ho var nøytral. Amathea er ikkje ein nøytral organisasjon. 
Eller kanskje var det eg som såg henne slik?” Men alt i alt var denne kvinnen 
fornøyd med sitt møte med Amathea".

Klinikk for seksuell opplysning om Amathea:

"Samarbeid med Amathea
Der vi ser at jenter som heller mot å beholde barnet, da henviser vi til 
Amathea. De er jo flinke med praktiske opplysninger om hvilke rettigheter 
de har noe som kan være nyttig. Tror de er flinke å vise 
medmenneskelighet, flinke med oppfølging etc. 
Om brukere: 
Vi har fått muntlige tilbakemeldinger fra jenter som oppsøker oss om at de 
føler seg veldig presset til å fullføre svangerskapet. Jeg har tatt det opp med 
Amathea, og fikk beskjed om at de ikke gjør det. Men formålet er så vidt jeg 
vet er å forebygge abort, så da…."

Utdrag fra rapportens konklusjon:

"Amatheas mål og verdier er ikke umiddelbart åpenbare. Organisasjonen 
sender ut tvetydige signaler og mange av de øvrige aktørene i 
helsetjenesten oppfatter Amathea som en religiøs stiftelse som arbeider for 
å få gravide kvinner som vurderer abort til å velge å fullføre svangerskapet. 
Organisasjonens opphav, ideologiske historie og selve navnet Alternativ til 
abort Norge, som virksomheten bar frem til 2003, underbygger denne 
forståelsen. "

Likevel ender rapporten på at Amathea ikke er en rabiat kristenfundamentalistisk organisasjon:

".. Resultatene tyder på at Amathea 
er en kunnskapsbedrift med god evne til å gi nøytral og profesjonell 
rådgivning. .."

Så jeg sier ikke at man ikke skal oppsøke dem, de kan være til god hjelp. Jeg har utelatt mye positivt i rapporten. Det er bare greit å ha vite historien og at de ikke nødvendigvis er fullstendig nøytrale.

SINTEF lagde også en rapport om Amathea i 2021. Jeg har ikke fått lest gjennom hele, men den ser ut til å ha et mer økonomisk-administrativt kostnads-nytte-fokus.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mest oppbrukte? Ikke rart det? Er det noen som virkelig angrer på å få barn?! Man blir sint på barna, ja. Kan være den mest uansvarlige til tider der og da. Men til syvende og sist er barna all verd og det mest verdifulle man har. 

Ja, det er mange som oppriktig angrer på at de fikk barn. Men det er (åpenbart) ekstremt tabubelagt. 

Anonymkode: 9303b...f4a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal ikke ha lest mye her inne for å se at du tar feil... det er de som angrer på å ha fått barn. Tror vi kan være enige om at det er en tragedie for alle involverte, ikke minst barnet! 

Så kanskje du kan skru på empatien din, eller tenke over alle de situasjonene her i verden hvor barn er uønskede og lider under det, og slutte og kaste ut absolutter og hjerter til mennesker du ikke kjenner situasjonen til? Plutselig slenger du noe slikt utav deg til noen som viser seg å være 15 år, uten nettverk og psykisk syk, misbrukt av sin eldre kjæreste og utsatt for jevnlig vold, som så ender opp med å beholde barnet og være låst til misbrukeren sin resten av livet... 

Anonymkode: 1ffa1...3d9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som angrer. jeg er frivillig barnløs, og du aner ikke hvor mange fortvilte historier jeg har hørt fra mødre som opplever at de har fått livet ødelagt av barn. Men det tør de naturligvis ikke å si til noen, bortsett fra til sånne som meg for her møter de forståelse og ikke fordømmelse.

Anonymkode: cfb4a...62d

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært masse tråder her om temaet, for eksempel denne

En ting er at du føler det du føler, men jeg synes du skal være forsiktig med å generalisere og gi råd ut fra ditt ståsted. Du har begrenset livserfaring og liten evne til å sette deg inn i andres situasjon. TS sliter tydeligvis psykisk i utgangspunktet, en kraftig fødselsdepresjon kan være det som vipper henne fullstendig av pinnen. Da er det lett for deg å sitte her og si at hun ikke kommer til å angre, det går ikke utover deg uansett.

Anonymkode: 9845c...b36

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...