Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

I 2020-21 hadde jeg tilleggsstipend for nedsatt funksjonsevne grunnet sykdom dokumentert av lege. Jobbet i sommerferien (noe som er tilltatt med det stipendet), men jobben (i helsevesenet) trengte sårt hjelp i desember 2020 også. Jeg tolket reglene (https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/korona/) som at de gjorde unntak grunnet koronapandemien og arbeid i helsesektoren, så jeg sa ja til å jobbe. Nå er jeg tatt ut i kontroll og bedt om å sende inn dokumentasjon så det ikke blir gjort om til lån 😕 Har sendt inn attest fra arbeidet i desember som viser at det var en jobb i helsevesenet. Nå er jeg stresset for om jeg har tolket reglene feil og kommer til å måtte få det omgjort til lån. Erfaringer? 

Anonymkode: a848b...2c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette var unntak for inntektsgrensen, ikke regelen om at de som mottar tilleggsstipend for nedsatt funksjonsevne ikke kan jobbe. Du har brutt vilkårene for tilleggsstipendet og må naturligvis betale det tilbake.

Anonymkode: 5dcc2...edd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det er fysisk mulig å mistolke reglene så feil. Som AB over skriver: Det var unntak for inntektsgrense, men ikke regelen om at de som mottar tilleggsstipend ikke kan jobbe. 

Når du sender inn søknad om ekstra stipend for nedsatt funksjonsevne, krysser du også av for at du IKKE KAN JOBBE. Og da gjelder ikke linken du la ved. 

Anonymkode: 75cc0...654

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Linken din handler om inntektsgrensen.
Du har jo tidligere krysset av for at du ikke kan jobbe under studiet, å det har du jo tydeligvis gjort. Så da får du det nok som lån ja. 

Anonymkode: 24aea...e0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan det er fysisk mulig å mistolke reglene så feil. Som AB over skriver: Det var unntak for inntektsgrense, men ikke regelen om at de som mottar tilleggsstipend ikke kan jobbe. 

Når du sender inn søknad om ekstra stipend for nedsatt funksjonsevne, krysser du også av for at du IKKE KAN JOBBE. Og da gjelder ikke linken du la ved. 

Anonymkode: 75cc0...654

Er det virkelig nødvendig å ha en så sur tone? Dumt at jeg skal straffes for å ha hjulpet til i helsevesenet under en sånn situasjon, ville aldri gjort det uten om det. Har ikke arbeidet siden og holdt meg til reglene, men høsten 2020 var ekstrem. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen steder står det også at man kan jobbe i perioder når man er ferdig med eksamen. Jeg var ferdig med eksamen og studerte dermed ikke i desember 20. Mens noen steder står det at juleferien ikke gjelder. Veldig forvirrende av Lånekassen. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ha lønnet arbeid i det hele tatt så lenge du får tilleggsstipendet. Det finnes noen unntak, bl.a. hvis du har et frivillig verv eller ulønnet arbeid ved siden av studiene, da kan du likevel få stipendet.

Hvis du får tilleggsstipend et semester og tar lønnet arbeid etter at siste eksamen er avlagt, kan du beholde stipendet fram til du begynner å arbeide. Hvis semesteret ikke avsluttes med eksamen, kan du beholde stipendet fram til undervisningen avsluttes

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det virkelig nødvendig å ha en så sur tone? Dumt at jeg skal straffes for å ha hjulpet til i helsevesenet under en sånn situasjon, ville aldri gjort det uten om det. Har ikke arbeidet siden og holdt meg til reglene, men høsten 2020 var ekstrem. 

Så nedsatt funksjonsevne er et valg...?

Anonymkode: 299db...87d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har jo ikke det når du klarer å jobbe?

Anonymkode: d5435...2b4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var ferdig med eksamen allerede i november 20 og hadde derfor kapasitet i desember 20 til å jobbe for dem. Jeg ser nå at jeg har gjort en stor tabbe og tolket reglene feil. Skulle aldri gitt etter for jobben, men det var en ekstrem situasjon og jeg følte meg presset til å si ja. Har sendt inn dokumentasjon og får se hvordan det går, er heldigvis bare snakk om det ene semesteret. Er utrolig stresset nå, jeg trodde jeg gjorde noe bra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var ferdig med eksamen allerede i november 20 og hadde derfor kapasitet i desember 20 til å jobbe for dem. Jeg ser nå at jeg har gjort en stor tabbe og tolket reglene feil. Skulle aldri gitt etter for jobben, men det var en ekstrem situasjon og jeg følte meg presset til å si ja. Har sendt inn dokumentasjon og får se hvordan det går, er heldigvis bare snakk om det ene semesteret. Er utrolig stresset nå, jeg trodde jeg gjorde noe bra. 

Kjipt, men de må vel håndheve reglene strengt så ordningen ikke misbrukes.

Anonymkode: 44b1f...279

AnonymBruker
Skrevet

Dette skulle du jo ha sjekket FØR du sa ja til å jobbe i desember. Men du håpet vel på å ikke bli tatt ut i kontroll... 

Anonymkode: bef33...857

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette skulle du jo ha sjekket FØR du sa ja til å jobbe i desember. Men du håpet vel på å ikke bli tatt ut i kontroll... 

Anonymkode: bef33...857

Jeg sjekket jo det ut, men mistolket reglene. Har ikke tenkt på det siden, jeg var jo sikker. Trenger ikke flere svar her fra folk som sier det samme, takk. Jeg er veldig lei meg, har aldri ment å «snylte», helsevesenet trengte meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Moderator kan godt stenge tråden

AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke straffet for å ha hjulpet helsevesenet, du blir "straffet" for å ha tatt lønnet arbeid når du mottar ytelser som er ment for de som ikke kan være i jobb. Det er ikke en gang en straff, du må bare betale tilbake penger som du i utgangspunktet ikke hadde rett på.

Anonymkode: 96d0b...358

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Studielånet blir bittelitt høyere, er det noen krise? Sure penger så klart, men du betaler de tilbake til fellesskapet, det er alle her inne ganske glade for egentlig. 

Anonymkode: cd374...ac4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Studielånet blir bittelitt høyere, er det noen krise? Sure penger så klart, men du betaler de tilbake til fellesskapet, det er alle her inne ganske glade for egentlig. 

Anonymkode: cd374...ac4

Vil tro TS mister rett til støtte i fremtiden også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en risiko ja 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er lite trolig. 

Anonymkode: 96d0b...358

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde ikke man kunne være ansatt en plass en gang, mens man hadde dette stipendet, jeg? Jeg har i alle fall tenkt til å si opp min jobb for å søke dette stipendet (har ikke sagt opp enda da jeg har vært permittert siden mars 2020), da det er umulig for meg å kombinere arbeid og studier uansett. 

Anonymkode: 9c0b4...4f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...