Gå til innhold

Spiral eller sterilisering?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt pris på å få andres synspunkt på det å ha spiral i forhold til det å sterilisere seg. Jeg ønsker ikke barn. Er ikke helt helt sikker, men la si 99% sikker. Slik jeg ser det er spiral greit i og med at jeg har mistet mensen. Synes det er et styr å skulle forholde seg til det hver måned med blødninger og smerte osv. Men sterilisering er jo sikrere. 

Anonymkode: 636c6...d2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke cyster på eggstokkene av å sterilisere deg. Men det kan du få av spiralen.

Anonymkode: 4dbb8...463

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke er 100% sikker på at man ikke vil ha barn så er jo spiral greit. Spesielt om du er en av de heldige som mister mensen 😄 

Jeg steriliserte meg. Er helt sikker på at jeg ikke skal ha barn. Og ikke orker jeg spiral for jeg blør mer eller mindre 24/7 av hormonprevensjon

Anonymkode: 65f49...de7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man ikke er 100% sikker på at man ikke vil ha barn så er jo spiral greit. Spesielt om du er en av de heldige som mister mensen 😄 

Jeg steriliserte meg. Er helt sikker på at jeg ikke skal ha barn. Og ikke orker jeg spiral for jeg blør mer eller mindre 24/7 av hormonprevensjon

Har du fått problemer i ettertid? Man hører om tidlig overgangsalder (at den kommer typ ti år før den kanskje egentlig skulle kommet), økt vekt osv.. 

Anonymkode: 8633f...794

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du fått problemer i ettertid? Man hører om tidlig overgangsalder (at den kommer typ ti år før den kanskje egentlig skulle kommet), økt vekt osv.. 

Anonymkode: 8633f...794

Nei, ikke merket til noen bivirkninger. Aldri hørt om noen som har kommet i tidligere overgangsalder heller. Vet ikke helt hvordan de eventuelt kan vite om den kommer noen år for tidlig, for det er jo ikke en spesifikk alder den kommer i heller

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde satt pris på å få andres synspunkt på det å ha spiral i forhold til det å sterilisere seg. Jeg ønsker ikke barn. Er ikke helt helt sikker, men la si 99% sikker. Slik jeg ser det er spiral greit i og med at jeg har mistet mensen. Synes det er et styr å skulle forholde seg til det hver måned med blødninger og smerte osv. Men sterilisering er jo sikrere. 

Er ikke alltid ditt valg. Om du er «for ung» får du ikke lov å sterilisere deg.

Og ikke minst om du kun er 99% sikker, så ikke ta et valg som stenger døren. Du kan velge spiral, se hvordan det er, om det fungerer for deg eller om du synes det er for mange bivirkninger.

Om du ikke er 110% sikker på at du aldri vil ha barn, da ville jeg undersøkt de andre mulighetene først.

Anonymkode: 30db2...1e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke alltid ditt valg. Om du er «for ung» får du ikke lov å sterilisere deg.

Og ikke minst om du kun er 99% sikker, så ikke ta et valg som stenger døren. Du kan velge spiral, se hvordan det er, om det fungerer for deg eller om du synes det er for mange bivirkninger.

Om du ikke er 110% sikker på at du aldri vil ha barn, da ville jeg undersøkt de andre mulighetene først.

Den grensen er på 25 år. 

Jeg ville helt klart sterilisert meg 

Anonymkode: 14b43...f83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den grensen er på 25 år. 

Jeg ville helt klart sterilisert meg 

Anonymkode: 14b43...f83

Ts skriver ikke noe om hvor gammel hun er, derfor jeg nevnte det.

Ikke minst så skrives det også at hun kun er 99% sikker. Når det kommer til akkurat dette burde man ikke stenge alle dører om det er en 1% tvil en gang. Sterilisering vil alltid være der som et valg. Spiral kan gi ts en sjanse til å tenke litt mer. Kanskje de 99% blir til 110% sikkerhet.

• Liker 1
Skrevet

Spiral er mer enn sikkert nok og du slipper mensen, som du sier. I tillegg så holder du en dør på gløtt. Jeg er ferdig med å få barn, men velger å beholde spiral fordi det er behagelig.

AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (3 timer siden):

Spiral er mer enn sikkert nok og du slipper mensen, som du sier. I tillegg så holder du en dør på gløtt. Jeg er ferdig med å få barn, men velger å beholde spiral fordi det er behagelig.

Det er jeg helt enig i, veldig greit å slippe mensen hver måned. Jeg tenker også at når der er 1% tvil så er der fortsatt en sjanse en kan endre mening og da er kanskje ikke sterilisering det rette valget?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jeg helt enig i, veldig greit å slippe mensen hver måned. Jeg tenker også at når der er 1% tvil så er der fortsatt en sjanse en kan endre mening og da er kanskje ikke sterilisering det rette valget?

Ingen vet hva livet bringer. Og et man ung så vet man ikke hvor mye utvikling man faktisk skal igjennom. Så å sterilisere seg som ung og barnløs virker helt meningsløst. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Steriliserte meg som 25 åring 🙂 Har visst helt fra barnehage stadiet at jeg ALDRI skulle ha barn. Ingen plager etter steriliseringen, man havner ikke i tidlig overgangsalder da de bare kutter/brenner egglederne og ikke fjerner de. Har faktisk fått kortere perioder fra å ha det i over en uke til 3-4 dager, men litt sterkere menssmerter den første dagen, kan selvfølgelig være andre årsaker til det . Men anbefaler ikke å sterilisere seg med mindre du er 100% sikker, da det er utrolig vanskelig å reversere inngrepet om ikke umulig 🙂 

Anonymkode: a3789...81f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...