Gå til innhold

Alternativer til trening jeg kan gjøre helt alene (trenger inspirasjon!)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Pga psykiske og fysiske belastninger, så har jeg fått beskjed av lege at jeg MÅ bevege meg mer. Jeg trives også svært mye bedre på en lavere vekt, og jeg kommer ikke lenger med slankingen nå uten å forbrenne kalorier gjennom bevegelse

Problemet mitt er at jeg har veldig sosial angst. Jeg må finne en måte å trene på som ikke er i gruppe, eller med for mange folk rundt. 

Legen sier jeg burde gå på tur, men det syntes jeg er dørgende kjedelig, og med så lite motivasjon til det så ville det ikke blitt noe varig jeg hadde klart i lengden (har prøvd før). 

Trenings senter er uaktuelt, for det er så mange menn som prøver få kontakt med meg der og jeg får helt flatt om noen studerer meg, ser på meg, prøver få øyekontakt eller skal bort og prate. Har prøvd å gå dit med rufsete hår, til og med sminket meg styggere og mørkere under øynene, gått i baggy klær, men det funker ikke, Det er alt for mange som skal drive med small talk der, både kvinner og menn. Også er det de som skal blande seg inn, fordi de ser at jeg gjør noe feil. Jeg vil lære i fred. 

Gruppe takler jeg ikke, for da er det small talk i pausene. 

Eneste alternativ jeg har til nå er svømming, for da er folk flest for opptatte med å puste selv. Og er det noen som ser kontakt søkende ut, så kan jeg bare dykke under vann og svømme vekk 😂 og jeg kan bestille inngang via en app og bare gå rett inn

Men der stopper det… hva mer kan jeg gjøre? Har ikke helt fantasien til å komme frem til noe mer. 

Har bil, men den er ikke stor nok til å kunne frakte f eks en kano. Å måtte leie utstyr for hver gang blir også for mye sosialt for meg. Det må være noe jeg kan kjøre til, eller være lite nok til at jeg får plass til det i min lille bil. Eller noe jeg kan gjøre hjemmefra

Trenings økter gjennom YouTube syntes jeg også er veldig kjedelig. Sorry for at det er mye negativitet her! Men jeg trenger noe jeg syntes er gøy, for jeg tenker det skal bli en del av livsstil endringen min

Hva med wee? Om det er det det heter. Da er det hvertfall en konkurranse?

Anonymkode: 6e2a1...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du prøvd YouTube-kanalen Grow with jo? Hun har mange gå-videoer der man gjør enkle aerobic-øvelser. Veldig effektivt for å brenne fett, siden intensiteten er moderat. Øvelsene er enkle nok til at jeg kan spille de av på en skjerm uten lyd og samtidig se på TV. 

Jeg er veldig plaget av pollen og bor i blokk uten mulighet til tredemølle, så jeg bruker disse videoene for å få bevegd meg ekstra nå som det er vanskelig for meg å være ute. Setter på en 40-minutters gå-video samtidig som jeg ser en episode av en serie og tiden flyr. :)

Bruker å avslutte med en litt mer intens 10-minutters video. Da blir jeg riktig god og svett. 

Anonymkode: cd2d4...89b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenings senter er uaktuelt, for det er så mange menn som prøver få kontakt med meg der og jeg får helt flatt om noen studerer meg, ser på meg, prøver få øyekontakt eller skal bort og prate. Har prøvd å gå dit med rufsete hår, til og med sminket meg styggere og mørkere under øynene, gått i baggy klær, men det funker ikke, Det er alt for mange som skal drive med small talk der, både kvinner og menn. Også er det de som skal blande seg inn, fordi de ser at jeg gjør noe feil. Jeg vil lære i fred. 

Hva i alle dager slags treningssenter er det du har vært på? Har aldri opplevd at noen har tatt kontakt med meg for smalltalk på trening...

Anonymkode: 62010...1db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: 6e2a1...359

Anbefaler sykling og turorientering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånne treningsspill som du kobler til TVen? Eller ta god musikk på ørene å dans hjemme. du nevnte at kano ble for stort, men hva med sup brett? De kan du jo ta luften ut av🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Buldring eller klatring med autobelay-sikring 😊

Anonymkode: 51356...1ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg forstår utfordringen din veldig godt 😅 har du vurdert jogging? En kan faktisk lære seg å like jogging (sånn genuint!) i voksen alder, uten å ha trent noe som helst tidligere i livet (og dermed kun ha negative erfaringer med all form for trening). Jeg er et eksempel 🙋‍♀️

Funnet meg mange plasser der jeg kan jogge uten å treffe på noe særlig folk. Men der jeg før kunne sitte i bilen i 10 minutter for å unngå å treffe noen i det hele tatt (🙈) så bryr jeg meg minimalt nå.

Anonymkode: 10465...1c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett deg i bilen og gå tur på ukjente steder, mindre kjedelig om det er noe å glo på. 

For meg virker det som du egentlig ikke vil noenting, og bruker angsten som en unnskyldning. 

Jeg har trent MASSE på gruppetimer og det har vært særdeles lite smalltalk der. 

Anonymkode: bc624...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarer du å trene med noen du føler deg trygg på? Kan du bruke en PT eller eventuelt søke om treningskontakt fra kommunen? 

Jeg har også diverse utfordringer som gjør det vanskelig  å trene på steder med andre folk.. Blant annet fordi jeg har komplekst dissosiativ lidelse, er døv og delvis blind. Fastlegen min ordnet det slik at jeg fikk begynne med styrketrening sammen med en fysioterapeut som jeg har gått ukentlig i 1 år nå. Jeg kan  ikke få sagt nok hvor mye det er til hjelp for meg. Er  enklere  å holde på trening over tid når man ikke er  overlatt til seg selv, samtidig som man får veiledning, hjelp til teknikk, vi sammen finner ut hva som er gøy, osv. 

Anonymkode: ac530...583

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nevrologen min anbefaler romaskin. Trener heler kroppen og er mindre belastende på beina.

Kan du få deg en i hus?

Anonymkode: d86b3...cc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan prøve stolpejakt for å få gåturene litt mer spennende. 

Anonymkode: 59429...0c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær turist - sjekk ut ulike minnesmerker, naturperler, kjente steder, kulturminner osv i eget lokalområde.

Har du vært ved den fossen/fjelltoppen/utsiktspunktet el.l som er turistattraksjon der du bor?

Lag liste, og sett deg som mål å sett mest mulig i sommer? Gåing med et mål er i hvert fall mye mer motiverende for meg :) 

Anonymkode: c55f4...cae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pokemon go! Ja, helt seriøs :) 

spillet er aktivt som aldri før, og en må ut og gå for å skaffe seg pokeballer og andre ressurser en trenger - og fange pokemon!

Er et kart med ulike steder markert som en skal gå til, et bilde og en kan ofte lese litt om små og store, kjente og ukjente ting. 

Spillet teller hvor langt du går hver uke, du får litt belønning for hvor langt du går. Du må også gå viss antall km for å klekke pokemon- egg.

Veldig mange voksne spiller, vil si det er nesten mest voksne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 1.07):

Pokemon go! Ja, helt seriøs :) 

spillet er aktivt som aldri før, og en må ut og gå for å skaffe seg pokeballer og andre ressurser en trenger - og fange pokemon!

Er et kart med ulike steder markert som en skal gå til, et bilde og en kan ofte lese litt om små og store, kjente og ukjente ting. 

Spillet teller hvor langt du går hver uke, du får litt belønning for hvor langt du går. Du må også gå viss antall km for å klekke pokemon- egg.

Veldig mange voksne spiller, vil si det er nesten mest voksne? 

Ja, tror vi bare er voksne nå😅 Jeg anbefaler og Pokemon Go for å gå tur, jeg syns også det er dørgende kjedelig, men takket være spillet kommer jeg meg ut. Det gjør og at jeg tørr å gå i marka alene, for der er det mange pokemon go stop, så jeg slipper å rote meg bort.

Anonymkode: ebdbf...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 17.26):

Har du prøvd YouTube-kanalen Grow with jo? Hun har mange gå-videoer der man gjør enkle aerobic-øvelser. Veldig effektivt for å brenne fett, siden intensiteten er moderat. Øvelsene er enkle nok til at jeg kan spille de av på en skjerm uten lyd og samtidig se på TV. 

Jeg er veldig plaget av pollen og bor i blokk uten mulighet til tredemølle, så jeg bruker disse videoene for å få bevegd meg ekstra nå som det er vanskelig for meg å være ute. Setter på en 40-minutters gå-video samtidig som jeg ser en episode av en serie og tiden flyr. :)

Bruker å avslutte med en litt mer intens 10-minutters video. Da blir jeg riktig god og svett. 

Anonymkode: cd2d4...89b

Eeeeeeeeeeelsker Grow with Jo!
Hun har så mange bra videoer med ulik intensitet og varighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå tur med en venninne? Lån en hund. Hør på lydbok eller podkast? Liker du å ta bilder? Planlegg turer til fine områder hvor du også kan ta bilder. Turer kan varieres i det uendelige: turer i nabolag, turveier, på sti i skogen, fjell, ved sjøen, kjør til et nytt sted. 

Se på YouTube. Styrkeøkt på 30-40min. Yoga (en type med mer intensitet). Innendørs kardioprogram. 

Anonymkode: b90d7...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...