AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #21 Skrevet 14. mai 2022 La nå mannen få slanke seg i fred. Han har funnet noe som fungerer for Han. Det er faktisk ganske vanskelig å komme i gang med. Det er hans kropp og liv, vær heller litt støttende. Du virker egentlig mest misunnelig siden han får til å slanke seg. Jeg har levd noe liknende siste året, gått ned mange kg og spiser kun middag sammen med familien. Men de er anderledes enn deg, de støtter meg og er stolt av hva jeg får til. Det virker mest som konstruerer et problem her. Anonymkode: dbd48...2b4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #22 Skrevet 14. mai 2022 Hvis han har bestemt seg så har han nok det. Men kan han ikke sitte sammen med dere ved bordet når du og sønnen skal spise? Og jeg skjønner heller ikke hvorfor du sier at sønnen må spise aleine, han kan jo spise med deg!? Mange har jo bare èn forelder og de får det jo til.. Anonymkode: 7c3bf...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #23 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): La nå mannen få slanke seg i fred. Han har funnet noe som fungerer for Han. Det er faktisk ganske vanskelig å komme i gang med. Det er hans kropp og liv, vær heller litt støttende. Du virker egentlig mest misunnelig siden han får til å slanke seg. Jeg har levd noe liknende siste året, gått ned mange kg og spiser kun middag sammen med familien. Men de er anderledes enn deg, de støtter meg og er stolt av hva jeg får til. Det virker mest som konstruerer et problem her. Anonymkode: dbd48...2b4 Dette var et særdeles elendig innlegg. Du oppfordrer jo til helsefarlig diett. Og skriver Han med stor H, som om mannen var gud? TS, si til mannen din at slik næringsfattig og proteinfattig diett for en mann ikke bare fjerner fett, det tærer bort alle musklene også. Han blir seende ut som en spinkel pinglete mus om han fortsetter, og vil som mann ikke ha noen muskler igjen. Er det det han vil? Miste alt sitt mandige utseende? Det kan du spørre han om. Anonymkode: a7dd0...fa5 8
FeiteFrida Skrevet 14. mai 2022 #24 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er det jeg er redd for. Og aner ikke hvordan jeg skal nå inn til ham. Han har innhulte kinn, blå ringer under øynene, er bleik og klærne henger på ham. Han var ikke sånn før denne dietten. Anonymkode: 9f343...e96 Hvis han faktisk har fått en spiseforstyrrelse, så er det (nesten) "umulig" å nå inn til vedkommende for å skape grunnlag for endring. Man får helt ekstremt dårlig selvinnsikt. Du sa at han "aldri" ville godtatt å bli med en tur til fastlege for å diskutere situasjonen. Men siden du er hans nærmeste pårørende, så synes jeg det kan være på sin plass at du ringer hans fastlege for å diskutere situasjonen. Om han ikke blir med til timen, så får det være hans valg. Fastlegen må selvsagt overholde taushetsplikt og kan ikke fortelle deg taushetsbelagte opplysninger om mannen din til deg (uten at mannen din har godkjent det). Men du har selvsagt lov til å fortelle om din opplevelse, bekymringer og det du har observert hos mannen din den siste tiden. Derfra blir det opp til legen å avgjøre hvordan situasjonen skal vurderes og behandles videre. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #25 Skrevet 14. mai 2022 Man trenger jo ikke bli overvektig som gravid heller.. Kanskje det irriterer han, og han skal vise deg at det går ann å holde seg slank med selvdisiplin. Om han virkelig er ekstremt undervektig nå, vil jo uansett andre reagere. Familie og venner, arbeidsplass. Anonymkode: 2c816...d8b
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #26 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er det jeg er redd for. Og aner ikke hvordan jeg skal nå inn til ham. Han har innhulte kinn, blå ringer under øynene, er bleik og klærne henger på ham. Han var ikke sånn før denne dietten. Anonymkode: 9f343...e96 Da spiser han for lite. Et måltid til dagen kan gå helt fint. Men da skal du vite hva du gjør. Det gjør åpenbart ikke han, og han spiser feil. Høres ut som han mangler masse næringsstoffer. Dette vil på sikt gå ut over hud, hår, muskelmasse, dårlige tenner, og beintetthet. Ja, han spiser faktisk på seg tidlig alderdom, potensiell osteoperose, og en rekke andre helseplager ved å spise så feil som han gjør. Ikke bare kvinner som får beinskjørhet. Menn kan også få det. Noe som kanskje vil plage han mer, er at han på sikt også vil slite med potensen. For kroppen er faktisk utstyrt slik at fertiliteten svikter, når kroppen merker at helsen går nedover. Da fokuserer den på å overleve, fremfor å reprodusere. Kroppen er smart. Anonymkode: efb18...5da 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #27 Skrevet 14. mai 2022 Faste er faktisk bra for mange prosesser i kroppen. Og faste kan gjøres på mange ulike måter. De fleste av oss har godt av lengre pauser mellom mat. 3 store, næringsrike måltider om dagen uten noe mellom er bra, og disse mellommåltidene burde ingen ha. Om man ikke føler seg sulten og interessert i frokost er det heller ikke nødvendig å spise det. Alle faster hver dag, mellom siste måltid for dagen og frokost. Et godt fastevindu om natten er lurt for at kroppen skal kunne gjennomføre flere vedlikeholds- og reparasjonsprosesser. Men, om man skal kjøre fasting i form av 1 måltid om dagen så er det klart det blir vanskelig i en familiesammenheng. Og om han blir undervektig, så er det tydelig at han ikke får i seg nok gjennom det ene måltidet. Slik du beskriver det har han ikke et helt fornuftig forhold til fasting. Jeg kan anbefale deg å lytte til Wolfgang Wee uncut sin ganske nye podcastepisode med Marit Kolby Zinocker. Den handler om faste. Kan være nyttig å ha litt kunnskap selv om hva faste er så samtalen mellom deg og mannen blir mer produktiv. Kanskje du kan foreslå at han har 2 måltider om dagen så han får lunsj også? Nattfasten vil allikevel bli lang og spisevinduet kort. Anonymkode: 526e9...12d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #28 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Var han støttende og deltagende da du gikk gravid med første? Anonymkode: 40633...46c Ja, det var han Anonymkode: 9f343...e96
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #29 Skrevet 14. mai 2022 Hvor mye veier han nå da? Det er ikke bare sånn at du er vant med å se han større og synes forandringen ikke er kledelig da? Anonymkode: 6e657...4ad 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #30 Skrevet 14. mai 2022 FeiteFrida skrev (52 minutter siden): Hvis han faktisk har fått en spiseforstyrrelse, så er det (nesten) "umulig" å nå inn til vedkommende for å skape grunnlag for endring. Man får helt ekstremt dårlig selvinnsikt. Du sa at han "aldri" ville godtatt å bli med en tur til fastlege for å diskutere situasjonen. Men siden du er hans nærmeste pårørende, så synes jeg det kan være på sin plass at du ringer hans fastlege for å diskutere situasjonen. Om han ikke blir med til timen, så får det være hans valg. Fastlegen må selvsagt overholde taushetsplikt og kan ikke fortelle deg taushetsbelagte opplysninger om mannen din til deg (uten at mannen din har godkjent det). Men du har selvsagt lov til å fortelle om din opplevelse, bekymringer og det du har observert hos mannen din den siste tiden. Derfra blir det opp til legen å avgjøre hvordan situasjonen skal vurderes og behandles videre. Ja, kanskje jeg burde tatt en telefon. Liker ikke å gå bak ryggen hans heller, men kunne kanskje fortalt ham at jeg tenker på å gjøre det? Jeg vet jo ikke om han er spiseforstyrret, eller om det bare er ekstrem stahet. Bør kanskje få diskutert med noen som kan dette. Anonymkode: 9f343...e96
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #31 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvor mye veier han nå da? Det er ikke bare sånn at du er vant med å se han større og synes forandringen ikke er kledelig da? Anonymkode: 6e657...4ad Jeg vet ikke hva han veier. For meg handler det om mye mer enn hvordan han ser ut. Anonymkode: 9f343...e96
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #32 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Faste er faktisk bra for mange prosesser i kroppen. Og faste kan gjøres på mange ulike måter. De fleste av oss har godt av lengre pauser mellom mat. 3 store, næringsrike måltider om dagen uten noe mellom er bra, og disse mellommåltidene burde ingen ha. Om man ikke føler seg sulten og interessert i frokost er det heller ikke nødvendig å spise det. Alle faster hver dag, mellom siste måltid for dagen og frokost. Et godt fastevindu om natten er lurt for at kroppen skal kunne gjennomføre flere vedlikeholds- og reparasjonsprosesser. Men, om man skal kjøre fasting i form av 1 måltid om dagen så er det klart det blir vanskelig i en familiesammenheng. Og om han blir undervektig, så er det tydelig at han ikke får i seg nok gjennom det ene måltidet. Slik du beskriver det har han ikke et helt fornuftig forhold til fasting. Jeg kan anbefale deg å lytte til Wolfgang Wee uncut sin ganske nye podcastepisode med Marit Kolby Zinocker. Den handler om faste. Kan være nyttig å ha litt kunnskap selv om hva faste er så samtalen mellom deg og mannen blir mer produktiv. Kanskje du kan foreslå at han har 2 måltider om dagen så han får lunsj også? Nattfasten vil allikevel bli lang og spisevinduet kort. Anonymkode: 526e9...12d Takk for mye god informasjon. Jeg kan ikke mye om faste, men ser jo hvordan det påvirker ham (og familien) at han gjør dette. Jeg har hørt podcaster om faste, og vet at det kan ha positive effekter og. Men, de har ikke vært så ekstreme som denne med bare ett måltid pr. dag. Jeg føler heller ikke han kan nok om dette. Dersom en skal spise så lite må en jo vite hva en holder på med. Det tror jeg ikke han gjør. Han spiser bare det jeg lager til middag, og jeg lager jo ikke middager med næringstoffer som skal dekke hele dagsbehovet. Uansett er det lite forenlig med familielivet vårt. Jeg håper han tar til fornuft snart. -ts Anonymkode: 9f343...e96 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #33 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da spiser han for lite. Et måltid til dagen kan gå helt fint. Men da skal du vite hva du gjør. Det gjør åpenbart ikke han, og han spiser feil. Høres ut som han mangler masse næringsstoffer. Dette vil på sikt gå ut over hud, hår, muskelmasse, dårlige tenner, og beintetthet. Ja, han spiser faktisk på seg tidlig alderdom, potensiell osteoperose, og en rekke andre helseplager ved å spise så feil som han gjør. Ikke bare kvinner som får beinskjørhet. Menn kan også få det. Noe som kanskje vil plage han mer, er at han på sikt også vil slite med potensen. For kroppen er faktisk utstyrt slik at fertiliteten svikter, når kroppen merker at helsen går nedover. Da fokuserer den på å overleve, fremfor å reprodusere. Kroppen er smart. Anonymkode: efb18...5da Takk for informasjon, jeg skal si dette til ham. Anonymkode: 9f343...e96
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #34 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vet ikke hva han veier. For meg handler det om mye mer enn hvordan han ser ut. Anonymkode: 9f343...e96 Men er det egentlig opp til deg? Anonymkode: 7c3bf...e0d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #35 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man trenger jo ikke bli overvektig som gravid heller.. Kanskje det irriterer han, og han skal vise deg at det går ann å holde seg slank med selvdisiplin. Om han virkelig er ekstremt undervektig nå, vil jo uansett andre reagere. Familie og venner, arbeidsplass. Anonymkode: 2c816...d8b Jeg tror ikke det handler om meg eller graviditeten. Familie og venner har reagert på at han har tatt så fort av. Han er ikke ekstremt undervektig, men jeg er jo redd hvor dette ender når han holder på som han gjør. Ts Anonymkode: 9f343...e96 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #36 Skrevet 14. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for mye god informasjon. Jeg kan ikke mye om faste, men ser jo hvordan det påvirker ham (og familien) at han gjør dette. Jeg har hørt podcaster om faste, og vet at det kan ha positive effekter og. Men, de har ikke vært så ekstreme som denne med bare ett måltid pr. dag. Jeg føler heller ikke han kan nok om dette. Dersom en skal spise så lite må en jo vite hva en holder på med. Det tror jeg ikke han gjør. Han spiser bare det jeg lager til middag, og jeg lager jo ikke middager med næringstoffer som skal dekke hele dagsbehovet. Uansett er det lite forenlig med familielivet vårt. Jeg håper han tar til fornuft snart. -ts Anonymkode: 9f343...e96 Det høres ikke bra ut. Skal han først faste må han jo ta ansvar selv for at de måltidene han spiser er av høy matkvalitet og er næringstett. Han kan ikke, som du sier, bare spise middag du lager, med mindre du hadde laget svært næringsrik middag og i store mengder. Så, enig med deg, høres ikke ut som han gjør dette på en god måte. Lurt av deg å kunne endel om temaet, så du kan like mye om det som han og kan argumentere overfor han. 3 måltider med god pause mellom og litt tidlig middag kan kanskje være et kompromiss hvor han får lang nattfaste og pauser mellom måltidene, men fortsatt kan delta i familiemåltidene? Man må jo ikke spise alt av evt mellommåltider sammen, men frokost, lunsj og middag skjønner jeg godt at du ønsker at skal være fellesmåltider. Og selvfølgelig, han må sørge for at han får nok næring! Anonymkode: 526e9...12d 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #37 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det høres ikke bra ut. Skal han først faste må han jo ta ansvar selv for at de måltidene han spiser er av høy matkvalitet og er næringstett. Han kan ikke, som du sier, bare spise middag du lager, med mindre du hadde laget svært næringsrik middag og i store mengder. Så, enig med deg, høres ikke ut som han gjør dette på en god måte. Lurt av deg å kunne endel om temaet, så du kan like mye om det som han og kan argumentere overfor han. 3 måltider med god pause mellom og litt tidlig middag kan kanskje være et kompromiss hvor han får lang nattfaste og pauser mellom måltidene, men fortsatt kan delta i familiemåltidene? Man må jo ikke spise alt av evt mellommåltider sammen, men frokost, lunsj og middag skjønner jeg godt at du ønsker at skal være fellesmåltider. Og selvfølgelig, han må sørge for at han får nok næring! Anonymkode: 526e9...12d Nettopp, faste kan være sunt men man må ha balanse og få nok og næringsrik mat når man spiser. Anonymkode: 40633...46c
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #38 Skrevet 14. mai 2022 Jeg ville sendt en bekymringsmelding til fastlegen hans. Dette høres ikke sunt ut! Anonymkode: 0916f...771 1
Natta1980 Skrevet 15. mai 2022 #39 Skrevet 15. mai 2022 omad, er jo blitt så trendy i disse dager. vet om noen forskere på aldring som selv spiser omad. fordi de mener det reverserer aldring og har masse helsefordeler. så lenge han spiser nok kalorier i det ene måltidet og får i seg den næringen han trenger, og ikke er sulten eller uvel/svimmel, er det ikke noe problem, vil jeg tro han kan jo sitte og prate med deg og sønnen når dere spiser.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #40 Skrevet 15. mai 2022 Jeg syns vi trenger noen fakta her. Han sier at han ikke er på normalvektig bmi, mens du beskriver han som en uthulet mager fyr. Mange overvektige overdriver hvor tynne andre er. Få ham til å veie seg foran deg, regn ut bmi utfra høyden hans. Han spiser middag med familien, er ikke helt uvanlig at det er det eneste fellesmåltidet i familien, så med mindre han driver å snakker om dietten sin foran sønnen så tror jeg du overdriver hvor stort dette problemet er. Dårlig humør grunnet slanking er derimot et godt argument, og det passer dårlig mens du er høygravid. Kan du ikke anbefale ham å heller trene mer og dermed også fokusere litt mer på å innta næring for treningens del, nok proteiner osv. Da vil han også bli slankere, men på en mer maskulin og sunn måte. Anonymkode: e636e...be9 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå