Gå til innhold

Felleshage i sameie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i leilighetskompleks med 8 leiligheter, 4 oppe og 4 nede. Min leilighet er på enden og langs hele langsiden av leiligheten min så er det en hage, som går bort til terassen min. 

Denne hagen er fellesområde for sameiet, men det er ingen som bruker den eller passer på den. Jeg bruker hagen avogtil til å gå gjennom eller at barnet mitt leker der da terassen og hagen er helt inntil. Men jeg har ikke gressklipper, så akuratt nå er det en del ugress og litt langt gress noen plasser.

Jeg lurer på om det er frekt av meg å spørre om å få legge terrasse på min bekostning over hagen da ingen viser interesse uansett.  Har også vurdert om jeg skal gå til innkjøp av gressklipper.

Tipper hagen er 1,5m bred og 8 meter lang 

Anonymkode: ff292...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke frekt av deg å spørre, men det gjør jo ikke hagen til din allikevel og du må være forberedt på at naboene kan ønske å bruke en terrasse heller enn en uklippet gressplen. Egentlig burde jo sameiet kjøpe inn gressklipper som kan brukes av alle. Gresset skal vel klippes på omgang, skal det ikke?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke frekt av deg å spørre, men det gjør jo ikke hagen til din allikevel og du må være forberedt på at naboene kan ønske å bruke en terrasse heller enn en uklippet gressplen. Egentlig burde jo sameiet kjøpe inn gressklipper som kan brukes av alle. Gresset skal vel klippes på omgang, skal det ikke?

Det er ikke noe avtale på det, og heller ikke blitt tatt opp på noen møter. 

Tror personen som bodde i min leilighet før meg tok på seg ansvaret, men det var en eldre mann i pensjonistalder.

Ingen har nevnt noe om at det automatisk er jeg som har ansvar, og da vi hadde dugnad etter forrige møte, var det kun litt luking borte med parkeringsplassen som skulle bli gjort.

Alle naboer har også egne terasser så tviler på det hadde blitt brukt da jeg har 3 store vindu på langsiden😂 men ja fullt lov om de har lyst siden det er felles.

Anonymkode: ff292...09b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke noe avtale på det, og heller ikke blitt tatt opp på noen møter. 

Tror personen som bodde i min leilighet før meg tok på seg ansvaret, men det var en eldre mann i pensjonistalder.

Ingen har nevnt noe om at det automatisk er jeg som har ansvar, og da vi hadde dugnad etter forrige møte, var det kun litt luking borte med parkeringsplassen som skulle bli gjort.

Alle naboer har også egne terasser så tviler på det hadde blitt brukt da jeg har 3 store vindu på langsiden😂 men ja fullt lov om de har lyst siden det er felles.

Anonymkode: ff292...09b

Jeg tenker du bare kan spørre. Om du samtidig sier at du vet det fortsatt vil være fellesområde så viser du samtidig at du ikke tenker det da vil bli bare ditt 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis du skal anlegge privat terrasse der må du nok kjøpe området.

Det er for øvrig helt meningsløst at sameiet ikke har et opplegg for å holde felleshagen vedlike. Opplegget kan være alt fra dugnad til betalt vaktmester / gartner.

Du kan jo bruke som argument til at du får eksklusiv rett til å bruke den at du står for vedlikeholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg vært naboen din hadde jeg definitivt sagt ja. Synes det er mye koseligere at naboen får et større fint uteområdet enn at det er ustelt ugress der. Så lenge det ikke går utover det området i hagen som naboene bruker selvfølgelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis hadde sagt ja som din nabo uten videre, om 10 år er det kanskje helt andre naboer og noen som ønsker å faktisk bruke felleshagen. Hadde jeg vært TS hadde jeg spurt om å få kjøpe den delen det gjelder - og det er slett ikke uvanlig

Anonymkode: e8195...7fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis hadde sagt ja som din nabo uten videre, om 10 år er det kanskje helt andre naboer og noen som ønsker å faktisk bruke felleshagen. Hadde jeg vært TS hadde jeg spurt om å få kjøpe den delen det gjelder - og det er slett ikke uvanlig

Anonymkode: e8195...7fe

Hvordan kunne jeg gått frem for å kjøpe området? Er selveid leilighet, og vi har ingen fellesgjeld, kun en litn sum i mnd til felles forsikring og eventuelle små vedlikehold. 

Anonymkode: ff292...09b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kunne jeg gått frem for å kjøpe området? Er selveid leilighet, og vi har ingen fellesgjeld, kun en litn sum i mnd til felles forsikring og eventuelle små vedlikehold. 

Anonymkode: ff292...09b

Ta kontakt med styreleder og forhør deg om muligheten, samt legge med en begrunnelse på hvorfor. Tipper det formelt bør/må vedtas på årsmøte, men med et såpass lite sameie som dere er er det enkelt å tromme sammen et ekstraordinært årsmøte.

Anonymkode: e8195...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...