Gå til innhold

Humanetisk vielse


Loonie

Anbefalte innlegg

Hei alle gifteklare! :D

Jeg har sett flere steder her i forumet at folk har blitt viet av en fra human-etisk forbund. Men når jeg logger meg inn på sidene deres, står det at de ikke står for vielser.

Jeg og min forlovede skal gifte oss i august, og har ikke særlig lyst til å inngå ekteskap i tinghuset da vi har inntrykk av at sermonien er svært lite personlig. Kirke er helt uaktuelt. :evil: Er det noen som her som hadde en human-etisk vielse som kan fortelle meg hvordan de gikk frem?

Klem Loonie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Humanetisk forbund har ikke fått vigselrett ennå tror jeg. Men borgelig vielse i regi av tinghuset/sorenskriver er absolutt personlig. Dere kan sette dere eget preg på sermonien. Eller hva med å få en dommer til å vie dere utendørs eller et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du har helt rett i at hef ikke vier ennå, men de kan hjelpe dere med å holde en seremoni. Jeg undersøkt overalt for å finne ut om noen kunne vie oss, men da er du nødt til å kjenne noen.

Det endte med en vanlig borgerlig vigsel for å ha det formelle i orden. Vi la ikke stort i denne vielsen, men hadde seremoni med alle vi ønsket dagen etter. Denne sermonien ble foretatt en representant fra hef. Vi bestemte selv hvordan vielsen skulle være. Vi valgte lokale som vi anrettet på tradisjonell måte, med stoler på hver side og midtgang. Foran hadde vi 4 stoler, hvor vi satt på den ene siden og forloverne på den andre. Vi hadde leid noen til å spille piano, så jeg kom opp midtgangen hånd i hånd med fireåringen vår, kjæresten min sto fremme og ventet.

Hef ønsket velkommen og fortalte litt om hva som skulle skje, deretter hadde vi solosang med piano ( det vakraste jag vet ), hef fortalte litt om oss og hvorfor vi ville gifte oss med hverandre, deretter diktopplesing,

tale for dagen av hef, og ny solosang (can`t take my eyes of you av Manic Street Preachers...gåsehud..) deretter nok en diktopplesing og til slutt vielesesrituale hvor vi satt på ringene. Under kyssinga klappet alle og champagnen gikk i taket, etter vi hadde skålet gikk han og jeg hånd i hånd ut til pianomusikk.

Vielsen var utrolig vakker og vi følte oss ikke gift før denne dagen- Det var den dagen vi giftet oss med hverandre og det er også den datoen som står i ringene våre.

Må si jeg var veldig skeptisk til at vi måtte gifte oss på rådhuset først, men det gikk mye bedre enn forventet.

Kan anbefale dette da man står mye mer fritt til å lage et eget program, i forhold til for eksempel kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde omtrent det sammen som Jente 29 over - formell vielse på rådhuset først og sermoni med HEF dagen etter. Og vi var kjempefornøyde! Er veldig glad vi ikke bare skulle ha vielsen på rådhuset for det var stusselige greier. Har hørt at det kan gjøres annerledes så det er sikkert verdt å sjekke.

HEF sermonien kan du styre veldig selv og putte inn musikk og dikt/tekster. En fordel synes jeg også var at de kommer dit du vil ha sermonien (ute, på lørdager osv). Vi var også veldig fornøyde med samtalene på forhånd (to stk). Antar det blir litt som samtale med presten men uten det religiøse innholdet (vet jo ikke for det har jeg ikke prøvd). Hun som holdt sermonien brukte dette til å bli kjent med oss og lage sin tale - som var kjempeflott. Du kan velge å ha med ringsermoni, "ja-sermoni" (så dere får svart ja) osv. De har mange eksempler og tekster som dere kan bruke som utgangspunkt. Vi er verken særlig musikalske eller "lyriske" men det gikk helt greit.

Har hørt snakk om at HEF kanskje får vigselsrett men vet ikke noe mer om det. Hadde vært kjempefint synes jeg - vi trenger flere alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Vi skal gifte oss i september neste år, og ønsker å gjøre dette borgelig.

Jeg har snakket litt med HEF, siden de har søkt om vigselsrett.

De håper på svar innen dette året er omme, responsen de har fått fra Stortinget er positiv, men de kan selvsagt ikke garantere noen ting før dette er avgjort.

Står litt om stortings prop. på HEF sine hjemmesider (mener det var under nyheter jeg fant det).

Så vi krysser fingerer og tær...og håper på det beste.

Alternativet er som de andre her sier, enten en mer personlig sermoni på tinghuset eller en å ta det i to omganger (En dag på tinghuset og en sermoni med HEF siden).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi ville heller ikke gifte oss i kirken, og vi synes det var veldig trist å bli viet inne på et kontor. Ikke ville vi ha vielse to ganger heller, slik vi måtte ha gjort om vi skule ha en sermoni med humanetisk forbund. Altså først på kontor og så en "liksom" vielse etterpå.

Derfor valgte vi ute- vielse.

Men den eneste som var villig, og kunne vie oss ute i friluft ( her vi kommer fra), var en prest fra baptist kirken.

Nå er verken min mann eller jeg kristne, noe presten visste, men han var helt utrolig!!

Vi fikk sette sammen vielsen vår akkurat slik vi ville ha den, og dermed ble den veldig personlig også.

Det eneste presten måtte ha med var selve vigsel sermonien, vil du.... osv.

Men det jeg synes var så flott, var at baptist kirken har et annet "rituale" enn statskirka. Altså de bruker helt andre ord enn de "vanlige" . Og dette var ord jeg og minn mann bedre kunne forholde oss til.

De sa alt på en mye bedre måte synes jeg :-)

Og så slapp vi masse mas om Gud og Jesus osv...

Lykke til iallefall, håper dere finner en måte som er flott for dere å bli viet på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...