Gå til innhold

Å leve med tinnitus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lavfrekvens tinnitus. Trodde lenge at lyden kom utenfra men har nå fått 'dommen' om at den kommer fra mitt eget hode, altså jeg kan ikke rømme fra den. Av og til sliter jeg med å sove selv om det hjelper litt med lydmaskin. Jeg klarer ikke å konsentrere meg lenge. Og registrerer at jeg ofte spenner kroppen i refleks av lyden. Kjenner jeg blir både redd og litt trist over tanken på at jeg skal leve med dette. Har hatt det i 1 år. Noen andre med tinnitus her? Hvordan takler dere hverdagen? Jobb? Og er det mulig å bli kvitt det.

Anonymkode: aa912...1bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har også tinnitus men det som svarer meg mest er hyperakusis (hypersensitiv for lyder) som er en følge av tinnitus.

Tåler ikke høy lyd og må glemme konserter, musikk på øret, cafeer og andre bråkete arenaer.

Har fullstendig ødelagt mitt sosiale liv.

Når venner går på konsert på et utested, må jeg snu ved døren og gå hjem 🥺

Anonymkode: c110a...0e0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har også tinnitus men det som svarer meg mest er hyperakusis (hypersensitiv for lyder) som er en følge av tinnitus.

Tåler ikke høy lyd og må glemme konserter, musikk på øret, cafeer og andre bråkete arenaer.

Har fullstendig ødelagt mitt sosiale liv.

Når venner går på konsert på et utested, må jeg snu ved døren og gå hjem 🥺

Plager meg mest, skulle det stå

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tinnitus, og har utviklet hyperkausis av det. Tåler ikke høye lyder, blir sliten av butikkmusikk, skarpe lyder, lyder jeg er uforberedt på ( det verste!) osv. Jeg har kjøpt med ørepropper som reduserer desibelen ned til 20 dsb. Det har vært redningen for meg. Etter en dag med mye lyd må jeg sitte.med øreproppene opp til dn halv time, også er eg klar igjen.

Ingen kur, dessverre.

Anonymkode: e508b...313

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en skingrende, pipende lyd som går «opp og ned» i venstre øre. Det første jeg hører når jeg våkner om morgenen, og ellers når det er litt stille rundt meg. Men den er akkurat på det nivået at jeg klarer å leve med det. Har av og til begynt å få i det høyre øret og, så er livredd for at det bare skal bli mer og høyere lyd.

Anonymkode: 7c992...a8a

AnonymBruker
Skrevet

Faren til en venninne av meg fikk tinitus etter å ha jobbet på oljeplattformer. Han valgte å avslutte livet da han plagdes veldig. Det ble forsøkt veldig mye forskjellige behandlinger uten hell. Mange i min familie har tinitus, jeg får det garantert jeg også....

Anonymkode: 6c9bd...28f

AnonymBruker
Skrevet

Tinnitus kan behandles. Det finnes noen rehabiliteringsinstitusjoner rundt i landet som behandler i gruppe, ellers er det en haug med privatpraktiserende audiopedagoger med offentlige avtaler som kan hjelpe dere individuelt. Behandlingen dekkes av det offentlige.

Anonymkode: 6cd3d...0cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Faren til en venninne av meg fikk tinitus etter å ha jobbet på oljeplattformer. Han valgte å avslutte livet da han plagdes veldig. Det ble forsøkt veldig mye forskjellige behandlinger uten hell. Mange i min familie har tinitus, jeg får det garantert jeg også....

Forferdelig trist å høre😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tinnitus kan behandles. Det finnes noen rehabiliteringsinstitusjoner rundt i landet som behandler i gruppe, ellers er det en haug med privatpraktiserende audiopedagoger med offentlige avtaler som kan hjelpe dere individuelt. Behandlingen dekkes av det offentlige.

Nei tinnitus kan som oftest ikke behandles.

Jeg har gått til behandling hos audiopedagog i to år for min hyperakusis, der jeg skal høre på forskjellige lyder og diverse og jeg har blitt litt mer tolerant, men det største problemet sånn som tannlegeborring og å gå på konserter har ikke blitt noe bedre!

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forferdelig trist å høre😔

Ja, han hadde veldige plager. Men de fleste med tinitus får det ikke så ille. Jeg vet dette forskes mye på. Krysser fingrene ❤

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd høreapparater og lydpute? Kognitivt behandling hos psykolog kan også hjelpe. 

Anonymkode: e0324...d40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei tinnitus kan som oftest ikke behandles.

Jeg har gått til behandling hos audiopedagog i to år for min hyperakusis, der jeg skal høre på forskjellige lyder og diverse og jeg har blitt litt mer tolerant, men det største problemet sånn som tannlegeborring og å gå på konserter har ikke blitt noe bedre!

Problemer med tannlegeboring og konsert er jo et helt annet spørsmål. Tinntius kan behandles, de fleste opplever bedring.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tinnitus i over ti år og har utviklet hyperakusis, det er ett helvete når naboer skal ha på musikk med dører åpne. Festivaler med mye folk er ett helvete også. Men, det finnes gratis kurs man kan få hvor man lærer å leve bedre med tinnitus. Man betaler en egenandel på ca 500 og kan søke nav om å få dekket reise.

Anonymkode: 20cb6...06a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt tinnitus i over ti år og har utviklet hyperakusis, det er ett helvete når naboer skal ha på musikk med dører åpne. Festivaler med mye folk er ett helvete også. Men, det finnes gratis kurs man kan få hvor man lærer å leve bedre med tinnitus. Man betaler en egenandel på ca 500 og kan søke nav om å få dekket reise.

Anonymkode: 20cb6...06a

Hvorhen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tinnitus siden jeg var barn. Har alltid strevd veldig på skole, i selskaper, utesteder og andre steder med mange lyder på en gang. F.eks. i selskap er det gjerne mange som prater på en gang, det spilles musikk pluss at det er mange situasjonslyder fra dører som lukkes, sko som klikker og slikt. Da buldrer fossen i ørene så høyt at jeg hører bare halvparten av hva som blir sagt, og når pipetonen legger seg oppå brusingen så blir det kjempevanskelig for meg å forstå samtalen. Og når jeg går hjem til stillheten så hører jeg tinnitusen enda høyere de neste 4-5 timene. Det er så slitsomt. 
Har aldri fått noe behandling for dette. Er jo blitt utredet og sånn, men aldri fått noe hjelp etter det. 

Anonymkode: 67d32...e28

AnonymBruker
Skrevet

Tinnitus er det verste man kan ha. Har ødelagt hele livet mitt

Anonymkode: fd928...df9

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Blir tinnitus bare verre med årene? 

Anonymkode: 62f1a...74e

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir tinnitus bare verre med årene? 

Anonymkode: 62f1a...74e

Det kommer helt an på. Noen kan klare å håndtere det bedre med årene mens for andre blir det verre.

For min egen del har det blitt litt bedre i de siste to årene. Stress kan blant annet forverre tinnitus, men tenker jeg på det at det har vært f. eks lite med tinnitus siste tiden så kommer den med en gang, og det hender av-og-til at den kommer når jeg er veldig sliten og skal til å legge meg til å sove. Det er slitsomt!

Endret av Intervence
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...