Gå til innhold

Å bygge et nettsted med HTML, CSS og Javascript


Zenobia

Anbefalte innlegg

proghodet skrev (18 minutter siden):

Hva slags inndata?

Regneark!

Jeg har alle nødvendige ytre mål på herligheten :ler:

Omkrets, høyde(r) ...  Ø på fusjonsbrønn i midten, Hvor de tre 3D-kameraene skal sitte oppå, hvor de fire vindusringene går (rundt hele taket, rundt brønnen) ...

 

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Zenobia said:

Regneark!

Jeg har alle nødvendige ytre mål på herligheten :ler:

Omkrets, høyde(r) ...  Ø på fusjonsbrønn i midten, Hvor de tre 3D-kameraene skal sitte oppå, hvor de fire vindusringene går (rundt hele taket, rundt brønnen) ...

 

Hvis det er verdier du likevel må plotte inn manuelt (koordinater / bredde / høyde etc), hva med blender? It's fun and it's free :) Du kan kikke litt på denne for å se om det er i det landskapet du ønsker:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (6 minutter siden):

Hvis det er verdier du likevel må plotte inn manuelt (koordinater / bredde / høyde etc), hva med blender? It's fun and it's free :) Du kan kikke litt på denne for å se om det er i det landskapet du ønsker:

 

Aldri hørt om før :yvonne:

Setter på videoen NÅ! Jippi! Enn om dette er løsningen!! Ju-huuu!

Har sett i litt over ett minutt. Tror dette kan være tingen (nå hopper jeg ut av sofaen her :ler: ) Romskipene mine er i tallerken-med-hull-i-midten-format, og det er jo nesten en smultring! Hihihi.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett 1. video, og skal hoppe til andre. Dette ser absolutt lovende ut.

Plan for i morgen:

Slett Dynamo.

Last ned og installer Blender.

Konstruér romskip

:daane:

Fordi installasjon av programmer (og enda verre, SLETTING), er kjempemegaUFF, begynner jeg ikke med dette nå. Men jeg holder nesten på å gå ut av mitt gode skinn :bond:

- - -

Over til leksjon 2 av Blender 👍

Blender ser ved første øyekast ut til å basere seg på det som ser bra ut; ikke nøyaktige mål som punches inn.

- - -

JSON = Javascript object notation

CSV høres kjempeavansert ut, men betyr 'comma separated values' :skratte: 

Finner ut mer i morgen :)

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet Dynamo (var aldri installert). Også fra søppelkurven. Både zip og mappe. PUH. Tok en omstart av maskinen for sikkerhets skyld. Jada, det er bare tull.

Lastet ned Blender :sjokkbla:  OG installerte :sjokk: Åpnet programmet. Fikk noen valg, og nå er jeg glad for å ha sett del 1 og 2 av 'Lag en smultring i Blender' på youtube :fnise:  Ting virker kjent. Puh!

Lage romskip i dag? Hmmm ... finne mer ut av ting i Blender, trur eg :ler2:

Jeg HÅPER Blender viser seg å være den puslespillbiten jeg har lett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke akkurat strålende. Følger demo-ene, men det som skjer hos dem, skjer ikke hos meg, haha. Rendering virker rett og slett ikke – det vil si, jeg ser noe, men det ligner ikke på det demoen viser.

Har lastet ned manualen, og skjønner noe mere.

Kanskje jeg skal lage noe 2D før jeg går opp i 3D.

Prøvde først å lage en torus (=smultringform) med ytre radius 0,45m og indre radius 0,06m, men det lignet ikke, så da må jeg inn i matematikken og undersøke hva en indre og ytre radius betyr i torus-sammenheng:

Torus. Hvis radien i sirkelen er r og avstanden fra sirkelens sentrum til aksen er R, så er torusens overflateareal 4π2Rr og volumet er 2π2Rr2. Fra https://snl.no/torus_-_matematikk

Jeg tenkte feil vedr. "sirkelen", fordi romskipet ikke har form som en badering, selv om den er en tykk og bølgete tallerken med et hull i midten. Kanskje en torus ikke er det beste utgangspunktet allikevel?

Det blir en veldig flat ring. Jeg må rett og slett kunne angi høyde(r) separat.

Tenker det passer med litt mat og en tenkepause.

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg mottatt oversettelse av 2. sending (har gått bort fra episode).

Finleser :ac:

Ja, jeg er litt overalt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gladmelding! Jeg har fått tilgang til DALL-E :hoppendeglad:

Jeg har 50 gratis forsøk, og 15 til pr. måned etterpå.

De skal brukes til å beskrive fremmede planeter.

Ekstasia først ...

Der sliter jeg med å finne rett formel for ikke å ende opp med en tegning.

En glad, AI-generert multikulturell familie, derimot:

538291565_DALLE2022-08-0521_59.26-Photoofahappymulticulturalfamily.Mumdaddaughterandson.thumb.png.95cc78f38b9ab22930769d5c4ce8f543.png

For å understreke det: Dette er ikke virkelige personer.

https://openai.com/dall-e-2/   <- Lenke til herligheten

Dette sier OpenAI selv om rettighetene: Full beskrivelse her

Blant annet: "You get full usage rights to commercialize the images you create with DALL·E, including the right to reprint, sell, and merchandise – regardless of whether an image was generated through a free or paid credit."

- - -

Diskusjon vedr. opphavsretten til bilder generert med kunstig intelligens her: Hva sier copyright om AI?

Jeg lurer nå på hva som hadde skjedd om jeg hadde kjørt et bildesøk. Dette så jo veldig realistisk ut.

Endret av Zenobia
Noe merkelig skjedde med bildet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten menneskene gikk det bedre. Beskrivelse: Photo from a foreign planet with shiny golden sky, green landscape with geysirs and mountains in the background

Ga disse bildene:

DALL·E 2022-08-05 22.29.12 - Photo from a foreign planet with shiny golden sky, green landscape with geysirs and mountains in the background .png

OpenAI/DALL-E2

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny post pga stort bilde

917295094_DALLE2022-08-0522_33.47-Photofromaforeignplanetwithshinygoldenskygreenlandscapewithgeysirsandmountainsinthebackground.thumb.png.e8645d5fbaa06933b4d075792f6d100f.png

OpenAI/DALL-E2

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har fremdeles problemer med shiny golden sky, men dama ser da reell ut:

Beskrivelse: Photo of a happy, blond woman who is visiting a foreign planet with shiny golden sky, green meadows with geysirs and mountains in the background

DALL·E 2022-08-05 22.44.37 - Photo of a happy, blond woman who is visiting a foreign planet with shiny golden sky, green meadows with geysirs and mountains in the background.png

OpenAI/DALL-E2

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lignende beskrivelse: Photo of a happy, blond woman who is visiting green meadows with geysirs, shiny golden sky and mountains in the background

"foreign planet" plantet visst planeter rett i landskapet.

Det ene bildet har fått himmelen gylden, men dama? De andre tre har for mye blå himmel. (Fire forslag pr. beskrivelse)

Og så skal det ikke se så kaldt ut.

 

DALL·E 2022-08-05 22.50.17 - Photo of a happy, blond woman who is visiting green meadows with geysirs, shiny golden sky and mountains in the background.png

OpenAI/DALL-E2

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har flikket litt på forsiden. Er ganske i mål på PC, selv om aller siste flikking ligger i vscode ennå. På min ipad air ser den grei ut (kanlinjen ble veldig firkantet??), men på mobil, både iphone og android, blir kantlinjen m/innhold for bredt. Jeg kan ikke finne @media i styles lenger :klo:

Har sett KPs Turning a design from desktop only to mobile friendly, og skjønner at jeg muligens ikke slipper unna å lage en helt egen blokk i styles til mobil. Men siden nettbrettvisningen funket greit, vil jeg ikke at den skal slå inn før mobilstørrelse. Pixelbredde? Tja, jeg myser mot KPs video, og tester den. Men ikke i aften (trur eg). Onsdag?

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte litt innom Blender.

Lurer på hva dette betyr: "You will also need an OpenGL compatible graphics card, preferably from a quality vendor such as NVidia or AMD. As for all 3D programs, a workstation certified for 3D graphics is always best." (Sakset fra FAQ på blender.org)

Spørs om det er PC-en min som legger begrensninger. Abefalingene er:

  • 64-bit eight core CPU
  • 32 GB RAM
  • 2560×1440 display
  • Three button mouse or pen+tablet
  • Graphics card with 8 GB RAM

Minimum:

  • 64-bit quad core CPU with SSE2 support
  • 8 GB RAM
  • Full HD display
  • Mouse, trackpad or pen+tablet
  • Graphics card with 2 GB RAM, OpenGL 4.3
  • Less than 10 year old

Lenovo Thinkbook-en jeg har er iallfall nyere enn 10 år. Ellers ...

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forfatterina skrev (3 minutter siden):

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har giddet å lese noe særlig av innleggene dine her i denne tråden, men jeg er likevel imponert over hvor iherdig du virker, at du ikke gir opp, og at du oppdaterer underveis om prosessen din. Jeg har fått noen små glimt her og der over hva du sliter med, og må si at jeg er råimponert over deg. :) 

En dag, kanskje hvis jeg også får lyst til å starte en blogg en dag, så skal jeg bruke denne tråden din som både inspirasjon, og som en veiledning.

Kanskje tåpelig å skrive en sånn unødvendig kommentar som ikke bidrar til å hjelpe deg med noe som helst, men ville bare komplimentere deg litt, egentlig. Det at du har blitt et slags forbilde for andre data-nerder(?) som skulle fatte interesse for det samme som deg, gjør at jeg synes at du fortjener masse ros for jobben din.

Du er flink!!! :helen:  :helen:  :blomst:  :blomst:  :roser:  :roser: 

 

Jeg heier på deg i det skjulte... ;)  litt sånn fra sidelinjen, hvis du skjønner... :)  

:lillesky: Langt ifra tåpelig! Tusen takk :dagens-rose: til deg. Moralsk støtte er gull verdt :klemmer: WOW! Så artig at du følger med fra sidenlinjen :laugh:

Å gi opp er ikke et alternativ. Da kjøper man bare mere utstyr :ninja:  Jeg er for langt over sengetid nå til å sjekke PC-specs, og i morgen er det full rulle på andre fronter, men onsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

forfatterina skrev (21 timer siden):

:lillesky2: Sov godt, drøm søtt og ikke tell for mange sauer. :tellesauer:  Det er så spennende at du på en måte baner vei for andre der ute. Utrolig kuuult! :klem:

Tusen takk, og i lige måde :klemmer:  :sovne:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (På 21.6.2022 den 15.56):

Eksempel på formel å lete etter: @media screen and (max-width:800px)

Fant! I styles.css står det: @media(min-width: 560px)

Dette er det jeg må jobbe med. @media er forsvunnet fra styles.css

OG! Jeg må vite hvordan jeg vil det skal se ut på mobilen.

css først på mobil, og så angi @media(min-width: 560px) på det som er på resten.

*kommer tilbake*

Jaja, jeg laget en egen /* For mobil */  Kopierte, og endret fra tre til to "1fr". Joda, det blir to kolonner på mobil (har ikke lastet opp til github ennå, bare i vscode/nettleser m/virtuell telefonskjerm) Prøvde auto auto også (github PC-versjon ligger ute med auto auto auto nå, på knappene.), men den siste knappen kommer fremdeles til venstre.

Meeeen, den siste knappen legger seg jo til venstre, blæ. Jeg vil ha den MIDTSTILT.

*leser videre på w3 og mdn (Mozilla Developer Network? Husker ikke)*

Selve det å lage en egen css-del for mobil, var langt mindre skremmende enn jeg faktisk forestilte meg. Men så var det fin-flikkingen :P

Titter på grid-columns nå, i tilfelle jeg må begynne med span 1-2. DA kommer den kanskje i midten?? :bond: Kan jeg gjøre det bare på den siste? 

Tygger litt på den siste der, og endrer fra lang til kort overskrift i mobil.

 

*slår meg selv litt, fordi jeg har stylet h1(nei det var det ikke) i html-fila* :pisk:

Skal gjøre et forsøk på å ekstrahere stilen, få den over i css, og lage forskjellig versjon til mobil og større skjerm.

Det var <a/> som hadde stilen. Men den stilen skal være den samme, det ER h1 som skal ha annen tekst, ikke stil  :pls:

 

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg gjøre noe annet en stund. Mulig jeg rekker tilbake i halvti-tiden.

Jeg må finne ut hvordan jeg bruker @media til å hvis sånn, sånn. Hvis slik, slik.

Hvis stor skjerm, lang overskrift: "Den intergalaktiske osv", sånn som det er nå. Hvis liten skjerm, kort overskrift:
I N T E G R A. Kombinere h1-klasse?

Forsøker å laste opp fra vscode nå, så får jeg se hvordan to kolonner med knapper funker på egen mobil. Bortsett fra den nederste knappen :sur:

Endret av Zenobia
Rart linjeskift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2022 at 7:23 PM, Zenobia said:

Jeg må finne ut hvordan jeg bruker @media til å hvis sånn, sånn. Hvis slik, slik.

Hvis stor skjerm, lang overskrift: "Den intergalaktiske osv", sånn som det er nå. Hvis liten skjerm, kort overskrift:
I N T E G R A. Kombinere h1-klasse?

Noe sånt? :)

Quote

HTML:
<h1 class="desktop-only">Den intergalaktiske osv</h1>
<h1 class="mobile-only">I N T E G R A</h1>

CSS:

/* fra skjermen er 0px og oppover */
.desktop-only {display: none;}
.mobile-only {display: block;}

/* fra skjermen er 768px og oppover, tablet-size ish */
@media(min-width: 768px) {
  .mobile-only {display: none;}
  .desktop-only {display: block;}
}

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...