Gå til innhold

Har dere sperret for kredittsjekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men det er jo mange som har både personnummeret og adressen! 

Anonymkode: 43eea...1d1

Snakk for deg selv. Ikke alle som tillater nettbutikker å lagre kortnummer eller personnummer for "raskere betaling neste gang". Altså dette med ID tyveri har det vært mye snakk om i årevis. 

Anonymkode: 3e85f...1ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Havtorn skrev (På 12.5.2022 den 23.35):

Nei, jeg har ikke så god økonomi at jeg ikke må handle på faktura eller kreditt en gang iblant. Er snart tjue år siden jeg eide bolig, regner med at dataene mine er å finne, men får satse på at jeg er lite spennende å ta opp lån som. 

De fleste jeg har møtt som har blitt utsatt for id-tyveri var ressurssvake folk som hadde lite til å begynne med. 

Du kan ha kredittkort og ha sperre, men hvis du vil bestille et nytt kort må du heve sperren.

Anonymkode: 786f7...19f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk for deg selv. Ikke alle som tillater nettbutikker å lagre kortnummer eller personnummer for "raskere betaling neste gang". Altså dette med ID tyveri har det vært mye snakk om i årevis. 

Hva med arbeidsgiveren din? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste jeg har møtt som har blitt utsatt for id-tyveri var ressurssvake folk som hadde lite til å begynne med. 

Du kan ha kredittkort og ha sperre, men hvis du vil bestille et nytt kort må du heve sperren.

Anonymkode: 786f7...19f

Hvor er sammenhengen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som ikke har gjort det og hvorfor? 

AnonymBruker
Skrevet

Systemer som godtar fødselsnummer som eneste identifikasjon (basert på den hypotesen at det bare er dette ene individet selv som kjenner fødselsnummeret sitt) burde stilles til ansvar.

For eksempel arbeidsgivere, og alle ansatte på lønningskontor, personalavdelinger, legekontorer, barnehager / skoler og så videre, og så videre - har i all tid hatt tilgang til sånne ting.              

Anonymkode: 9aa16...c42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Systemer som godtar fødselsnummer som eneste identifikasjon (basert på den hypotesen at det bare er dette ene individet selv som kjenner fødselsnummeret sitt) burde stilles til ansvar.

For eksempel arbeidsgivere, og alle ansatte på lønningskontor, personalavdelinger, legekontorer, barnehager / skoler og så videre, og så videre - har i all tid hatt tilgang til sånne ting.              

Helt enig med deg 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 5/17/2022 at 9:30 PM, AnonymBruker said:

Jeg har ikke gjort det.

En av de største grunnene er at jeg ser det som hysterisk. Jeg ser også flere argumenter i denne tråden som rett og slett ikke stemmer.

Fødselsnummer (ikke personnr, som er fem siffer), er ikke en magisk nøkkel som gjør at du kan bestille uhemmet i andres navn. Det er en grunn til at det ikke lenger regnes som sensitivt, dette er en av dem.

Nei, du kan ikke bestille en haug med varer og tjenester i en annens navn bare med navn, adresse og fødselsnummer. Det vil uansett være enkelt å bevise at du ikke har gjort det selv (eller motsatt, vanskelig å bevise at du har bestilt).

De fleste ID-tyveri som kommer opp i media, er en følge av svindel hvor noen har fått tak i bankID-en. Den, derimot, beskytter jeg godt.

"Husk info til neste gang"-funksjonalitet er stort sett noe som skjer på egen maskin/nettleser via cookies ol. (ref. påstand over her).

Anonymkode: 9957e...b70

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 16.5.2022 den 13.41):

Du kan bli sittende med mye gjeld som du blir nødt til å betale, fordi svindlerne har kjøpt en haug med varer i ditt navn.

Personnummeret til folk er på avveie etter Norkart datainnbruddet, men de har jo ikke bank id til å bekrefte id med, så jeg TROR de ikke vil klare å stifte lån i andres navn. Det må man vel vanligvis bekrefte og signere digitalt for med bank id. Det holder ikke med bare personnummer.

Men varer og abonnementer kan skurkene fra Norkart altså få fatt i i andres navn og med bare person nr, så andre blir sittende med regningene.

Det er jo ikke Norkart som har full info om hvem vi er, som eier av eiendom? Det er Kartverket.

Det andre er at om man stenger for kredittopplysninger, er det bare for alle andre enn finansinstitusjoner leste jeg et sted. Og da er man like langt, når det er de som sitter på pengesekken og låner ut.

Anonymkode: 1bd1f...133

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke Norkart som har full info om hvem vi er, som eier av eiendom? Det er Kartverket.

Det andre er at om man stenger for kredittopplysninger, er det bare for alle andre enn finansinstitusjoner leste jeg et sted. Og da er man like langt, når det er de som sitter på pengesekken og låner ut.

Her skjønte jeg rett og slett ikke hva du mener, du må ha misoppfattet noe. Det er jo regelrett feil slik du skriver? Det er kredittforetak og kredittkortselskaper/finansinstitusjoner som bruker kredittopplysninger, og foretar kredittsjekker av folk før de ev låner ut penger, varer eller gir ut kredittkort.

Er man sperret for kredittopplysninger, vil ingen finansinstitusjon låne ut penger/gi kreditt til ditt navn.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 6.25):

Jeg har ikke gjort det.

En av de største grunnene er at jeg ser det som hysterisk. Jeg ser også flere argumenter i denne tråden som rett og slett ikke stemmer.

Fødselsnummer (ikke personnr, som er fem siffer), er ikke en magisk nøkkel som gjør at du kan bestille uhemmet i andres navn. Det er en grunn til at det ikke lenger regnes som sensitivt, dette er en av dem.

Nei, du kan ikke bestille en haug med varer og tjenester i en annens navn bare med navn, adresse og fødselsnummer. Det vil uansett være enkelt å bevise at du ikke har gjort det selv (eller motsatt, vanskelig å bevise at du har bestilt).

De fleste ID-tyveri som kommer opp i media, er en følge av svindel hvor noen har fått tak i bankID-en. Den, derimot, beskytter jeg godt.

"Husk info til neste gang"-funksjonalitet er stort sett noe som skjer på egen maskin/nettleser via cookies ol. (ref. påstand over her).

Men hvorfor oppfordrer selskapene folk sterkt til å sperre for kredittsjekk? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 6.47):

Norkart har fått tilgang til denne informasjonen for å bruke den i sine egne produkter - sannsynligvis med en klausul om at dataene skulle beskyttes mot innsyn som dette. Norkart har ikke hatt kompetanse til å innfri dette kravet. 

Anonymkode: 884c9...b71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 6.25):

Jeg har ikke gjort det.

Klarna trenger kun navn, adresse og personnummer. Sikkert noen andre også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 21.30):

Jeg har ikke gjort det. Jeg foretrekker å få faktura på netthandling, og det krever kredittsjekk.

Anonymkode: fd397...28a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke gjort det. Jeg foretrekker å få faktura på netthandling, og det krever kredittsjekk.

Anonymkode: fd397...28a

Det foretrekker egentlig jeg også, for da kan jeg bare trekke fra eventuelle returer på fakturaen før jeg betaler den.

Betaler man med kredittkort, kan det jo ta opptil en måned før de krediterer deg for de returnerte varene, og i mellomtiden har man fått kredittkortfakturaen og må betale hele (for å unngå renter). Så kommer kanskje krediteringen for returnerte varer tuslende et par uker senere eller noe.

Så ja, jeg liker fakturaer best, og Klarna har et veldig godt system. Man kan logge inn og registrere returer og utsettelse og de har lang forfallstid. Men nå som jeg er sperret hos alle med frivillig kredittsperre, kan jeg ikke betale med faktura lenger :( 

Bare lurer på om dette med frivillig kred.sperre må bli for alltid... eller om det er for et par år eller noe. Hvor lenge sitter tyvene på alle opplysningene? Selger de samme opplysninger om la oss si 10 000 mennesker flere ganger? En kopi av en fil med info kan selges til en haug forbrytere som vil misbruke infoen til id-tyverier osv?

• 6 måneder senere...
Skrevet

Når man får en mail fra Expedian om at man har blitt kredittvurdert, er det ok? Når skal man være obs på det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når man får en mail fra Expedian om at man har blitt kredittvurdert, er det ok? Når skal man være obs på det? 

har du bestilt noe over Internett i de t siste da? 

eller fått abonnement på ett eller annet, for eksempel? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

har du bestilt noe over Internett i de t siste da? 

eller fått abonnement på ett eller annet, for eksempel? 

Ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja

Da kan du forvente å få et gjeldsbrev. Står det hvilken bedrift som har bedt om innsyn? 

Dersom du får et gjeldsbrev uten å ha bestilt noe, så burde varsellampene lyse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 21.48):

Som tittelen sier.

Anonymkode: d121c...b0a

Hvordan gjøres det?

Anonymkode: 46011...603

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...