AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #61 Skrevet 12. mai 2022 Lurer på om vi er litt.. hysteriske? I følge NRK så er det 30.000 av 3,3 mill som har sperret de siste dagene... https://www.nrk.no/norge/nettsted-krasjet-etter-oppfordring-til-3_3-millioner-nordmenn_-_-enorm-pagang-1.15965130 Anonymkode: 3e85f...1ab
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #62 Skrevet 12. mai 2022 La inn disse sperrene i 2018. Vis jeg skal bestille noe som krever kredittsjekk så kontakter jeg kundeservice og får info om hvilket selskap dem bruker for kredittsjekk så opphever jeg sperren i noen dager. skulle man bli utsatt for id tyveri så er det ikke bare bare og slippe og bli gjeldsslave. Banken vil jo helst ikke måtte dekke tapet, så legger heller inn disse sperrene Anonymkode: 47f6d...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #63 Skrevet 12. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei. Det gjør jo livet ganske så komplisert, så det ville jeg virkelig ikke gjort frivillig. Anonymkode: 07fde...e52 Hvor ofte gjør det livet ganske så komplisert for deg? Anonymkode: a0174...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #64 Skrevet 12. mai 2022 Er det bare jeg som tenker at dette er en kjempescam og at de nå får e-postadressene og psssordene vi bruker knyttet til personnummerne? Datatilsynet har jo sagt at det viktigste er å være obs på ukjent aktivitet og å ta kontakt med selskapene dersom du får brev om kredittsjekk. Så jeg har ikke gjort noe.. Anonymkode: f834b...6bb
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #65 Skrevet 12. mai 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er det bare jeg som tenker at dette er en kjempescam og at de nå får e-postadressene og psssordene vi bruker knyttet til personnummerne? Ja. Anonymkode: a0174...2b8 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #66 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det bare jeg som tenker at dette er en kjempescam og at de nå får e-postadressene og psssordene vi bruker knyttet til personnummerne? Datatilsynet har jo sagt at det viktigste er å være obs på ukjent aktivitet og å ta kontakt med selskapene dersom du får brev om kredittsjekk. Så jeg har ikke gjort noe.. Anonymkode: f834b...6bb hvem skal få passord og epost? Og hvor gir du ifra deg passord? Anonymkode: 3e85f...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #67 Skrevet 12. mai 2022 Nei, er ikke kredittverdig uansett så ingen som får lån i mitt navn 😅 Anonymkode: 81f09...a43 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #68 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det bare jeg som tenker at dette er en kjempescam og at de nå får e-postadressene og psssordene vi bruker knyttet til personnummerne? Datatilsynet har jo sagt at det viktigste er å være obs på ukjent aktivitet og å ta kontakt med selskapene dersom du får brev om kredittsjekk. Så jeg har ikke gjort noe.. Anonymkode: f834b...6bb Hvorfor e-postene? Anonymkode: 43eea...1d1
Million Skrevet 13. mai 2022 #69 Skrevet 13. mai 2022 Nei, jeg har ikke gjort det enda. De har jo ingen passord. Det er vel kun pga personnummeret? Kan man ta lån eller skaffe kredittkort kun ved hjelp av det, uten å bekrefte med bank id nå til dags da?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #70 Skrevet 13. mai 2022 Million skrev (26 minutter siden): Nei, jeg har ikke gjort det enda. De har jo ingen passord. Det er vel kun pga personnummeret? Kan man ta lån eller skaffe kredittkort kun ved hjelp av det, uten å bekrefte med bank id nå til dags da? Tydeligvis MenMen kjeltringer får jo tak i det, hvis de vil, uansett Anonymkode: 43eea...1d1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #71 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tydeligvis MenMen kjeltringer får jo tak i det, hvis de vil, uansett Anonymkode: 43eea...1d1 *men Anonymkode: 43eea...1d1
Million Skrevet 13. mai 2022 #72 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tydeligvis MenMen kjeltringer får jo tak i det, hvis de vil, uansett Anonymkode: 43eea...1d1 "Får jo tak i det"? Hva da? Får tak i bank id? Den er jo ikke stjålet. Jeg har aldri delt bank id og passord med noen. Ikke en gang mannen, da jeg var gift. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #73 Skrevet 13. mai 2022 Million skrev (24 minutter siden): "Får jo tak i det"? Hva da? Får tak i bank id? Den er jo ikke stjålet. Jeg har aldri delt bank id og passord med noen. Ikke en gang mannen, da jeg var gift. Får tak i personnummeret Anonymkode: 43eea...1d1
Million Skrevet 13. mai 2022 #74 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får tak i personnummeret Anonymkode: 43eea...1d1 Ja, det er jeg klar over, men det er det som er spørsmålet mitt ovenfor da. Hvor mye galt kan de gjøre med det? Kan de ta opp lån og kredittkort med kun det, og ingen passord og ingen bank id? Hvem er det egentlig som låner ut og gir kreditt til noen i dag, som ikke har legitimert seg med bank id først? Finnes det noen? Det jeg spør om er altså hvor man kan ta opp gjeld med kun en persons personnummer, og ikke noe annet (pluss navn da)? Finnes det noe sånt sted? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #75 Skrevet 13. mai 2022 Million skrev (27 minutter siden): Ja, det er jeg klar over, men det er det som er spørsmålet mitt ovenfor da. Hvor mye galt kan de gjøre med det? Kan de ta opp lån og kredittkort med kun det, og ingen passord og ingen bank id? Hvem er det egentlig som låner ut og gir kreditt til noen i dag, som ikke har legitimert seg med bank id først? Finnes det noen? Det jeg spør om er altså hvor man kan ta opp gjeld med kun en persons personnummer, og ikke noe annet (pluss navn da)? Finnes det noe sånt sted? Som jeg forstår det, ja. Derfor oppfordres folk til å sperre seg fra alt nå. I stedet bør det kanskje gjøres noe med saken, at det ikke skal være mulig å ta opp lån eller bestille ting på nettet uten bank id. Anonymkode: 43eea...1d1
Million Skrevet 13. mai 2022 #76 Skrevet 13. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Som jeg forstår det, ja. Derfor oppfordres folk til å sperre seg fra alt nå. I stedet bør det kanskje gjøres noe med saken, at det ikke skal være mulig å ta opp lån eller bestille ting på nettet uten bank id. Anonymkode: 43eea...1d1 Ser nå i artikkelen på Digi.no at det er hovedsaklig varer de kan bestille (uten bank id) i andres navn. Ikke lån og kredittkort. Det står kun nevnt bestille varer i andres navn der. Det er jo ille nok det, altså. Men dette står jo hos NRK: "– For innbyggerne har det liten direkte konsekvens da det ikke er snakk om sensitive personopplysninger. Personnummeret vårt er bare en personlig identifikator og ikke en hemmelig nøkkel i seg selv. I dag krever de fleste offentlige innbyggertjenester og banktjenester BankID eller annen sikker autentisering, sier sikkerhetsanalytiker i BDO, Håkon Lønmo." Endret 13. mai 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #77 Skrevet 13. mai 2022 Typisk udugelig bedrift. De krypterer ikke sensitive opplysninger og skylder på "feil i brannmur". De burde betale erstatning til alle som blir svindlet. Anonymkode: 6d31f...f5b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #78 Skrevet 13. mai 2022 Men, hvorfor i all verden skal man det? Om noen får tak i personopplysningene dine og svindler deg, så er det ikke gjennom selskapene som tar kredittsjekk, det skjer andre steder. Eneste som skjer om du sperrer for kredittsjekk, er at du gjør livet vanskeligere for deg selv om du skal søke om eller flytte lån, søke om bank- eller kredittkort, opprette abonnementer eller avtaler osv. Hvorfor gidde? Anonymkode: 81e24...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #79 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Typisk udugelig bedrift. De krypterer ikke sensitive opplysninger og skylder på "feil i brannmur". De burde betale erstatning til alle som blir svindlet. Anonymkode: 6d31f...f5b Enig Anonymkode: 43eea...1d1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #80 Skrevet 13. mai 2022 Million skrev (3 timer siden): Nei, jeg har ikke gjort det enda. De har jo ingen passord. Det er vel kun pga personnummeret? Kan man ta lån eller skaffe kredittkort kun ved hjelp av det, uten å bekrefte med bank id nå til dags da? De må vell ikke ha bank-id for å sjekke kreditt eller tegne abonnement. Med personnummeret alene så kan de ikke gjøre så mye. Problemet er at de har alt samlet, fult navn, adresse og personnummer. Anonymkode: 3e85f...1ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå