AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #1 Del Skrevet 12. mai 2022 Nå skal kokkelimonkepolitkerne igjen innføre et system hvor vi først betaler så får vi penger igjen. Norske politikere elsker byråkrati og arbeidsplasser som sender penger fram og tilbake. En kan enkelt tenke seg hvorfor vi skal få "tilskudd" og ikke momsfritak. Det er fordi politikerne enkelt kan redusere tilskudd og fjerne det helt etter hvert. Noe de selvsagt vil gjøre. Penger får de aldri nok av. Og bilister er kriminelle aliens som alle hater, eller hei, er ikke bilister helt vanlige nordmenn som alle andre? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rE7oVA/reagerer-paa-fjerning-av-momsfritak-paa-elbiler-haaploest-og-uforutsigbart Anonymkode: 9522d...ecd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Del Skrevet 12. mai 2022 Bra. Kollektivbruken i Oslo går ned og stadig flere kjører bil. Anonymkode: 84e09...608 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #3 Del Skrevet 14. mai 2022 Dette er jo en varslet endring. Elbilpolitikken har vært vellykket ved å få flere - mange! - til å prøve en alternativ teknologi. Lokal forurensning har gått ned, og kraftoverskuddet i Norge er snudd til kraftmangel. I økonomisk perspektiv skriker det utvikling, og det er vel det mer eller mindre alle vil ha. At man da etter 10+ år saktens faser ut subsidiering av privatbilisme, og begynner med de mest eksessive eksemplene - kjøretøy over 500k NOK - er vel bare greit. Anonymkode: 6fe93...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. mai 2022 #4 Del Skrevet 16. mai 2022 On 5/14/2022 at 6:44 AM, AnonymBruker said: Dette er jo en varslet endring. Elbilpolitikken har vært vellykket ved å få flere - mange! - til å prøve en alternativ teknologi. Lokal forurensning har gått ned, og kraftoverskuddet i Norge er snudd til kraftmangel. I økonomisk perspektiv skriker det utvikling, og det er vel det mer eller mindre alle vil ha. At man da etter 10+ år saktens faser ut subsidiering av privatbilisme, og begynner med de mest eksessive eksemplene - kjøretøy over 500k NOK - er vel bare greit. Anonymkode: 6fe93...94d Hovedproblemet med å innføre en refusjonsordning som alternativ til mva-fritak er at firmaer nå kan kjøpe biler, eksportere bilen til utlandet, få refundert mva og sitte igjen med tilskuddet selv. Før var dette ikke et problem, siden det ikke var mulig å få refusjon av mva siden den var null Nå kan vi risikere at Norge eksporterer tyske biler tilbake til Tyskland, og sleipe mellommenn sitter og skuffer i seg statlige støttekroner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Del Skrevet 16. mai 2022 newman01 skrev (3 timer siden): Hovedproblemet med å innføre en refusjonsordning som alternativ til mva-fritak er at firmaer nå kan kjøpe biler, eksportere bilen til utlandet, få refundert mva og sitte igjen med tilskuddet selv. Før var dette ikke et problem, siden det ikke var mulig å få refusjon av mva siden den var null Nå kan vi risikere at Norge eksporterer tyske biler tilbake til Tyskland, og sleipe mellommenn sitter og skuffer i seg statlige støttekroner Da er det vel bare å få med en setning om at bilen må førstegangsregistreres i Norge, og være registrert i Norge i minst [sett inn] antall år. Da er det løst. Jeg er prinsipielt enig i at dette er en kronglete og dårligere løsning. Likevel må vi på et tidspunkt gå tilbake fra massesubsidier. Anonymkode: 6fe93...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. mai 2022 #6 Del Skrevet 16. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Da er det vel bare å få med en setning om at bilen må førstegangsregistreres i Norge, og være registrert i Norge i minst [sett inn] antall år. Da er det løst. Problemet er at dette er rimelig vanskelig å holde orden på. En bil kan bytte eier ganske mange ganger iløpet av noen få år. Svenskene prøvde å holde styr på det, og de ga opp. Norge er full av tyske elbiler. Og amerikanske Fiat500 primært myntet på amerikanske vestkysten. Men ja, fordeler og subsidier må reduseres. Men synes det er merkelig at de gjør det på en slik byråkratisk tungvinn måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #7 Del Skrevet 17. mai 2022 Eneste grunnen til å kjøpe elbil er jo av økonomi, og hvis disse politikerne i regjering tror noe annet så er de like åndsfraværende og i tukt med folket som de virker som Anonymkode: c4af7...cb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Del Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 12.08): Bra. Kollektivbruken i Oslo går ned og stadig flere kjører bil. Anonymkode: 84e09...608 Etter at jeg kjøpte bil er det ikke aktuelt å gå tilbake til kollektivtransport. Kjøpte da covid-19 kom. I mange år pendlet jeg 2 tog og 1 buss pluss 5 km gange. Jeg bor sentralt på Østlandet og jobbet innover mot Oslo. Kjører elbil da. Anonymkode: 25df0...2e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå