AnonymBruker 9 511 896 20 040 314 Skrevet torsdag kl 10:00 #1 Del Skrevet torsdag kl 10:00 Nå skal kokkelimonkepolitkerne igjen innføre et system hvor vi først betaler så får vi penger igjen. Norske politikere elsker byråkrati og arbeidsplasser som sender penger fram og tilbake. En kan enkelt tenke seg hvorfor vi skal få "tilskudd" og ikke momsfritak. Det er fordi politikerne enkelt kan redusere tilskudd og fjerne det helt etter hvert. Noe de selvsagt vil gjøre. Penger får de aldri nok av. Og bilister er kriminelle aliens som alle hater, eller hei, er ikke bilister helt vanlige nordmenn som alle andre? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rE7oVA/reagerer-paa-fjerning-av-momsfritak-paa-elbiler-haaploest-og-uforutsigbart Anonymkode: 9522d...ecd 1 Lenke til innlegg Del på andre sider
AnonymBruker 9 511 896 20 040 314 Skrevet torsdag kl 10:08 #2 Del Skrevet torsdag kl 10:08 Bra. Kollektivbruken i Oslo går ned og stadig flere kjører bil. Anonymkode: 84e09...608 1 Lenke til innlegg Del på andre sider
AnonymBruker 9 511 896 20 040 314 Skrevet lørdag kl 04:44 #3 Del Skrevet lørdag kl 04:44 Dette er jo en varslet endring. Elbilpolitikken har vært vellykket ved å få flere - mange! - til å prøve en alternativ teknologi. Lokal forurensning har gått ned, og kraftoverskuddet i Norge er snudd til kraftmangel. I økonomisk perspektiv skriker det utvikling, og det er vel det mer eller mindre alle vil ha. At man da etter 10+ år saktens faser ut subsidiering av privatbilisme, og begynner med de mest eksessive eksemplene - kjøretøy over 500k NOK - er vel bare greit. Anonymkode: 6fe93...94d Lenke til innlegg Del på andre sider
newman01 3 211 4 087 Skrevet i går, 07:29 #4 Del Skrevet i går, 07:29 On 5/14/2022 at 6:44 AM, AnonymBruker said: Dette er jo en varslet endring. Elbilpolitikken har vært vellykket ved å få flere - mange! - til å prøve en alternativ teknologi. Lokal forurensning har gått ned, og kraftoverskuddet i Norge er snudd til kraftmangel. I økonomisk perspektiv skriker det utvikling, og det er vel det mer eller mindre alle vil ha. At man da etter 10+ år saktens faser ut subsidiering av privatbilisme, og begynner med de mest eksessive eksemplene - kjøretøy over 500k NOK - er vel bare greit. Anonymkode: 6fe93...94d Hovedproblemet med å innføre en refusjonsordning som alternativ til mva-fritak er at firmaer nå kan kjøpe biler, eksportere bilen til utlandet, få refundert mva og sitte igjen med tilskuddet selv. Før var dette ikke et problem, siden det ikke var mulig å få refusjon av mva siden den var null Nå kan vi risikere at Norge eksporterer tyske biler tilbake til Tyskland, og sleipe mellommenn sitter og skuffer i seg statlige støttekroner Lenke til innlegg Del på andre sider
AnonymBruker 9 511 896 20 040 314 Skrevet 23 timer siden #5 Del Skrevet 23 timer siden newman01 skrev (3 timer siden): Hovedproblemet med å innføre en refusjonsordning som alternativ til mva-fritak er at firmaer nå kan kjøpe biler, eksportere bilen til utlandet, få refundert mva og sitte igjen med tilskuddet selv. Før var dette ikke et problem, siden det ikke var mulig å få refusjon av mva siden den var null Nå kan vi risikere at Norge eksporterer tyske biler tilbake til Tyskland, og sleipe mellommenn sitter og skuffer i seg statlige støttekroner Da er det vel bare å få med en setning om at bilen må førstegangsregistreres i Norge, og være registrert i Norge i minst [sett inn] antall år. Da er det løst. Jeg er prinsipielt enig i at dette er en kronglete og dårligere løsning. Likevel må vi på et tidspunkt gå tilbake fra massesubsidier. Anonymkode: 6fe93...94d Lenke til innlegg Del på andre sider
newman01 3 211 4 087 Skrevet 22 timer siden #6 Del Skrevet 22 timer siden 1 hour ago, AnonymBruker said: Da er det vel bare å få med en setning om at bilen må førstegangsregistreres i Norge, og være registrert i Norge i minst [sett inn] antall år. Da er det løst. Problemet er at dette er rimelig vanskelig å holde orden på. En bil kan bytte eier ganske mange ganger iløpet av noen få år. Svenskene prøvde å holde styr på det, og de ga opp. Norge er full av tyske elbiler. Og amerikanske Fiat500 primært myntet på amerikanske vestkysten. Men ja, fordeler og subsidier må reduseres. Men synes det er merkelig at de gjør det på en slik byråkratisk tungvinn måte. Lenke til innlegg Del på andre sider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå