Gå til innhold

Russisk student ber Erlend Loe beklage

Elhaym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De er vel "forpliktet"  til å publisere tilsvar på tidligere publiserte kronikker vil jeg tro... så derfor

Endret av Fjugur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med denne kronikken? Den er et svar til Erlend Loes tidligere kronikk som er nettopp like nedlatende, dobbeltmoralsk og historieløs som det denne Jevsejeva beskriver.

Jeg fatter ikke hvorfor både Loe og flertallet av det norske folk klamrer seg til denne pekebokversjonen av historiske og geopolitiske forhold.  Er det så mye om å gjøre at alt skal være i store bokstaver og bare svart, hvitt og primærfarger?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ganske hjernevasket hun som skriver dette. Ukraina har noen gatenavn som irriterer russere, og vestlige medier har nektet å gjengi Putins propaganda ut over Russland + et utsagn om en påstått Massakre i Donbas som ingen har noen bevis for.

Og det er grunnen for å innvadere et fredelig naboland og massakrere,voldta og bombe kvinner,barn,gravide,gamle ++. 

Jeg synes ikke hun har moralen på sin side.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker studenten Anna bør bli i Moskva sammen med sine nazifiserte venner der. Så kan hun fortsette se nyheter og «sannheten» på russiske statsmedier.

At denne kronikken faktisk blir trykket i norsk presse er et tross alt et sunnhetstegn. Vi får høre historien fra flere vinkler - ikke bare den strengt kontrollerte statlig godkjente versjonen. Det viser forskjellen på det totalitære regimet hun kommer fra, og vårt demokrati.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjugur skrev (9 timer siden):

Erlend Loe har svart Anna... her er han knallgod! 🤲
Hva tror du ytringsfrihet er, Anna Jevsejeva? (aftenposten.no)

Om man var veldig opptatt av å se alt i lys av kjønn og kjønnskamp, måtte man vel nesten karakterisere Loes svar som "mansplaining".
Nå er ikke jeg så sikker på at det er en kjønnsdimensjon her, så jeg er litt usikker på hva jeg skal kalle det. Westsplaining?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne russiske studentens meninger er gjengs i Russland er jeg redd vi står overfor et land som kommer til å være like lukket og fremmed fra store deler av verden lik det Sovjet var i mange tiår. Utrolig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest someone_here
Sitat

Kanskje har Ukraina oppført seg provoserende i denne sammenhengen? 

Ja, kanskje det. Men hva har nynazistisk russland å gjøre med Ukraina sin oppførsel? Det er nynazistisk russland som signerte Budapest-memorandumet hvor de annerkjente Ukraina i grensene før 2014. Så lenge det skjer innenfor Ukrainas grenser, har nynazistisk russland ingenting å gjøre med det. 

Sitat

Hva med for eksempel hovedgater som er oppkalt etter Roman Sjukhevitsj og Stepan Bandera i Kyiv? Forbud mot å bruke St. George-bånd og mot å gå ut med blant annet G. Zjukovs portrett under feiringen av 9. mai? Og riving av monumentene til minne om sovjetiske soldater?

Ja, hva har russland med dette å gjøre? Russland har mange gater gater oppkalt etter Lenin, Stalin og andre massedrapere, men det regnes vel ikke?  

Ja, båndet som var brukt av nynazister, har blitt brukt av separatister hele 30 år av Ukrainas uavhengighet, av de som nå voldtar, dreper, torturer sivile i Ukraina. 

Ja, Zhukov som brukte soldater som kanonføde. I et av de største slagene i 2 vk mistet Sovjetunionen ~3300 stridsvogner, mens Tyskland bare ~200-300. Bare et prakteksempel på hvor mye livet til en soldat ble verdsatt. Er dette noe man skal feire? 

Ja, soldater som okkuperte Ukraina. Som står bak Holodomor. Som står bak undertrykkelsen av ukrainsk språk. Som står bak "Den henrettede renessansen". Virker som sovjetiske soldater var helter. 

Sitat

Men hva med at EU utestenger de russiske mediene RT og Sputnik? 

Europeere har tilgang til telegram på samme måte, så de kan også lese russisk propaganda, om de vil. Det nynazistisk Anna glemmer å nevne, er at alle opposisjonelle aviser har blitt blokkert. Totalt sett er det rundt 1000 nettsider som har blitt blokkert. Dessverre glemmer hun at det er forbudt å kalle den nynazistiske hæren for nynazistisk, eller at det er forbudt å si om krigsforbrytelser begått av dem. Man kan til og med ikke kalle krig for krig, det er vel "militær spesialoperasjon". Ellers risikerer man å havne i fengsel eller få saftige bøter. Det lukter veldig vondt "russisk frihet".

Sitat

I motsetning til i det norske samfunnet, hvor man kan avbryte et vennskap på grunn av politiske synspunkter

Det latterligste jeg noen gang har lest. Før det skrev en annen russisk dame at mange russiske familier havner i dypt splitt pga det som skjer. Hvem lyver? 

Sitat

Ønsketenking skapt av vestlige medier førte til katastrofale konsekvenser som russere og ukrainere lider under.

Hæ? Det er utelukkende russlands og russernes ansvar, ikke Ukrainas! Det er ikke Ukraina som i 2014 annekterte Krim, laget falske innslag om Ukraina og ukrainere for å hisse opp de som bodde i Krim og Donbas. Det er Russland som startet å bombe Ukraina 24. februar 2022. Det er russland som er en nynazistisk stat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Enda en tulling skrev (På 11.5.2022 den 15.19):

Hva er galt med denne kronikken? Den er et svar til Erlend Loes tidligere kronikk som er nettopp like nedlatende, dobbeltmoralsk og historieløs som det denne Jevsejeva beskriver.

Jeg fatter ikke hvorfor både Loe og flertallet av det norske folk klamrer seg til denne pekebokversjonen av historiske og geopolitiske forhold.  Er det så mye om å gjøre at alt skal være i store bokstaver og bare svart, hvitt og primærfarger?

Det som er galt med kronikken er at den er løgn og historieforfalskning.

Hun omtaler for eksempel velbegrunnet kritikk mot russo-nazistene som "russofobi". Latterlig.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (På 12.5.2022 den 21.13):

Om man var veldig opptatt av å se alt i lys av kjønn og kjønnskamp, måtte man vel nesten karakterisere Loes svar som "mansplaining".
Nå er ikke jeg så sikker på at det er en kjønnsdimensjon her, så jeg er litt usikker på hva jeg skal kalle det. Westsplaining?

Eller rett og slett det å sette skapet på fakta med fakta snarere enn russisk løgnpropaganda.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

someone_here skrev (På 13.5.2022 den 12.13):

...

Applaus. Elsker deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 timer siden):

Hun omtaler for eksempel velbegrunnet kritikk mot russo-nazistene som "russofobi". Latterlig.

Hun har skrevet enda en kronikk til nå..helt ubegripelig at Aftenposten fortsetter å trykke tekst fra henne. Hva ønsker de egentlig med det? 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/3488wv/russland-omringes-i-dag-av-nato-land-hvem-truer-hvem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt greit at Aftenposten trykker kronikken.

Det er helt riktig å la russerne slippe til med sine aller beste argumenter formulert på godt norsk.

Bare da kan vi konstatere at de ikke har noen gode argumenter. Ikke tilstrekkelig til å starte en storkrig i alle fall.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (10 timer siden):

Hun har skrevet enda en kronikk til nå..helt ubegripelig at Aftenposten fortsetter å trykke tekst fra henne. Hva ønsker de egentlig med det? 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/3488wv/russland-omringes-i-dag-av-nato-land-hvem-truer-hvem

Kanskje de bare ønsker å vise hvor fullstendig forkvaklet disse nazi-russiske propagandistene er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (19 timer siden):

Eller rett og slett det å sette skapet på fakta med fakta snarere enn russisk løgnpropaganda.

jabx skrev (19 timer siden):

Altså, det er begrenset i hvilken grad jeg gidder å forholde meg til innlegg som utelukkende er tirader av ubegrunnede påstander og skjellsord, men som svar på det siste her:
Mener du virkelig det er greit å holde privatpersoner, noen utflyttet fra landet og noen attpåtil med nytt statsborgerskap, inkludert barn og forlengst avdøde personer, ansvarlig for hva ledelsen i deres nårværende eller tidligere hjemland foretar seg?
Er du da samtidig villig til å stå til ansvar for alt Støre måtte gjøre nå og for all framtid, om du så skulle flytte til Kualalumpur og miste både stemmerett og andre norske borgerretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (17 timer siden):

Å slippe til flere synspunkter, formodentlig. Kronikken ligger jo under kategorien "debatt". En debatt uten ulike syn er ingen debatt, men et ekkokammer.

Fjugur skrev (13 timer siden):

Aftenposten får så hatten passer i denne kronikken for å slippe til russiske propagandister som Anna
Russland, Aftenposten | Aftenposten publiserer ukritisk russisk propaganda (nettavisen.no)

Å kalle et debattinnlegg for "propaganda" viser bare at man hverken skjønner hva debatt er eller hva propaganda er.
Et meningsinnlegg er ikke ment å forstås som hverken en udiskutabel sannhet eller et salgsargument. Både Loe og denne Standal står selvfølgelig fritt til å være uenige, men det ville jo vært fint om de kunne argumentere for sine syn uten hhv nedlatende westsplaining og grove personangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...