Gå til innhold

Barn med lett feber av og på

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Sønnen min har siden påske hatt feber/subfebril av og på, temperatur mellom 37.7 og 38,4. Startet med en forkjølelse og nå henger feber i/kommer plutselig. Blir fortere sliten og lett irritabel. Har vært hos lege som tok crp (som var på 5) og lyttet på barnet, ingen tegn til noe problem. Har kontaktet legekontoret og snakket med helsesekretær som sa at forkjølelsene som går nå er «seige». 

I kveld fikk han feber igjen. Frøs først og så ble han varm, sliten. Tempen var først på 37.7 og gikk opp til 38.1. Sovnet greit og kjennes ikke spesielt varm ut nå. Ikke noe forkjølelsessymptomer, kun feber og slapphet. 
Noen som var vært borti at det har vært sånn over en lang periode? Han er åtte år og har sjeldent vært syk opp igjennom livet. Hadde korona i slutten av februar. 

Noen tips? Bør jeg kontakte lege igjen? Han spiser og drikker normalt og er bare slapp og litt varm..

Anonymkode: 3d33e...ff5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt lege igjen. 
ikke sikkert det er noe, men lett feber kan være indikasjon på noe underliggende. Vår sønn hadde bare lett feber og litt bensmerter og ble sendt ut fra legevakt med diagnose «voksesmerter og forkjølelse». Det viste seg å være leukemi. Jeg sier ikke at sønnen din har kreft, men man skal ta sånne diffuse tegn fra kroppen alvorlig. Mest sannsynlig er det ingenting, men det er greit å ta en sjekk ekstra.

Anonymkode: 312b7...73b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kontakt lege igjen. 
ikke sikkert det er noe, men lett feber kan være indikasjon på noe underliggende. Vår sønn hadde bare lett feber og litt bensmerter og ble sendt ut fra legevakt med diagnose «voksesmerter og forkjølelse». Det viste seg å være leukemi. Jeg sier ikke at sønnen din har kreft, men man skal ta sånne diffuse tegn fra kroppen alvorlig. Mest sannsynlig er det ingenting, men det er greit å ta en sjekk ekstra.

Anonymkode: 312b7...73b

Takk for svar! Ringte legesenteret og fortalte symptomene og fikk time allerede i morgen tidlig. Nå er jeg skikkelig redd. Hvis jeg tenker grundig gjennom det (og etter å ha lest symptomene på leukemi) har han flere. Rare blåmerker han ikke vet hvor kommer fra, småsår, svette på natten, nakkesmerter, hodepine, småkvalme osv. 

Håper virkelig, virkelig det ikke er det. 
-ts

• Hjerte 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar! Ringte legesenteret og fortalte symptomene og fikk time allerede i morgen tidlig. Nå er jeg skikkelig redd. Hvis jeg tenker grundig gjennom det (og etter å ha lest symptomene på leukemi) har han flere. Rare blåmerker han ikke vet hvor kommer fra, småsår, svette på natten, nakkesmerter, hodepine, småkvalme osv. 

Håper virkelig, virkelig det ikke er det. 
-ts

Google er ikke din venn. 

Stopp med det og ikke lag masse stress for deg selv før du har snakket med lege og krevd full utredning. 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (7 minutter siden):

Google er ikke din venn. 

Stopp med det og ikke lag masse stress for deg selv før du har snakket med lege og krevd full utredning. 

Heh, ja. Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte i de baner før den kommentaren. Ble enda mer satt ut når jeg ringte legekontoret og de ba meg komme inn med barnet til omtrent første time i morgen etter jeg fortalte om langvarig av og på subfebril/feber, slapphet og nakkesmerter. Nevnte ikke noe om blåmerker/nattesvette osv.

Har aldri fått akuttime til dagen etter, alltid beskjed om å ringe igjen neste morgen for å få akuttime. Regner med akkurat leukemi går kjapt å utelukke/bekrefte med blodprøver? De har kanskje instrumentene til det på vanlig legekontor også? Fastlegen min er kjempeflink og regner med hun tar oss på alvor og heller tar en ekstra blodprøve for å være på sikre siden ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heh, ja. Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte i de baner før den kommentaren. Ble enda mer satt ut når jeg ringte legekontoret og de ba meg komme inn med barnet til omtrent første time i morgen etter jeg fortalte om langvarig av og på subfebril/feber, slapphet og nakkesmerter. Nevnte ikke noe om blåmerker/nattesvette osv.

Har aldri fått akuttime til dagen etter, alltid beskjed om å ringe igjen neste morgen for å få akuttime. Regner med akkurat leukemi går kjapt å utelukke/bekrefte med blodprøver? De har kanskje instrumentene til det på vanlig legekontor også? Fastlegen min er kjempeflink og regner med hun tar oss på alvor og heller tar en ekstra blodprøve for å være på sikre siden ☺️

Du trenger ikke nødvendigvis stresse for mye. Vi får vanligvis "akutt"time i løpet av få dager til våre barn, dersom det er noe som bør være forbigående.

Alternativet til akuttime er å vente i 2-3 uker. Da er barnet forhåpentligvis frisk. Hvis ikke har barnet vært plaget med noe som kanskje kunne vært behandlet i 2-3 uker. I løpet av den tiden kan det også ha forverret seg, uten at legen har noen god historikk å vurdere.

Anonymkode: 0c596...7cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du trenger ikke nødvendigvis stresse for mye. Vi får vanligvis "akutt"time i løpet av få dager til våre barn, dersom det er noe som bør være forbigående.

Alternativet til akuttime er å vente i 2-3 uker. Da er barnet forhåpentligvis frisk. Hvis ikke har barnet vært plaget med noe som kanskje kunne vært behandlet i 2-3 uker. I løpet av den tiden kan det også ha forverret seg, uten at legen har noen god historikk å vurdere.

Anonymkode: 0c596...7cd

Antageligvis bare det, ja. De har ikke gjort det slik før. Enten ringer man tidlig/før lunsj og får time samme dag eller så må man ringe dagen etter. Selvfølgelig med mindre det er noe ordentlig alvorlig. Akkurat nå tror jeg bare at jeg står i helspenn. Det er jo mest sannsynlig ingenting, men hodet kjører.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Antageligvis bare det, ja. De har ikke gjort det slik før. Enten ringer man tidlig/før lunsj og får time samme dag eller så må man ringe dagen etter. Selvfølgelig med mindre det er noe ordentlig alvorlig. Akkurat nå tror jeg bare at jeg står i helspenn. Det er jo mest sannsynlig ingenting, men hodet kjører.

Prøv å utsette bekymringene til i morgen kveld. Hvis det er leukemi, så tror jeg at dere får svar i løpet av morgendagen. Og det er helt ekstremt usannsynlig at det er det. Blåmerkene ved leukemi er vel vanligvis særskilt påfallende, og bille ikke crp vært påvirket? Måler du med samme termometer hver gang? Kan det være noe galt med termometeret? Ta et kontrollmål mot egen kroppstemp. Og pust med magen. Til og med ved worst case, så kan det helt fint gå bra.

AnonymBruker
Skrevet
kankankan skrev (8 minutter siden):

Prøv å utsette bekymringene til i morgen kveld. Hvis det er leukemi, så tror jeg at dere får svar i løpet av morgendagen. Og det er helt ekstremt usannsynlig at det er det. Blåmerkene ved leukemi er vel vanligvis særskilt påfallende, og bille ikke crp vært påvirket? Måler du med samme termometer hver gang? Kan det være noe galt med termometeret? Ta et kontrollmål mot egen kroppstemp. Og pust med magen. Til og med ved worst case, så kan det helt fint gå bra.

Ja, skal prøve.. Litt usikker på hva slags tester som taes og om det må sendes inn eller det er noe som gjøres på legekontoret.

Blåmerkene er noe jeg ikke tenkte på/koblet før det ble nevnt leukemi over her og de er små, men varer lenge og sklir fort nedover. Og han vet sjeldent hva som skjedde. Blåmerke i pannen sklir ned og blir til dobbel blåveis o.l. Men igjen, han er en susekopp og snubler en del.

Ja, bruker samme termometer. Og har kontrollmålt rektalt. Det viser konsekvent rundt 36 på meg og far og laveste vi har målt på han de siste ukene er 37.4. Han har hatt temperaturer rundt 36 før.

Kan koronaen ha gjort noe med immunforsvaret? 

-ts

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ofte tenker vi det verste♥️ Nå får dere skikkelig sjekket alt. Og ikke gi deg om du fremdeles føler en klump i magen 🦁

Skrevet

Huff, det var ikke meningen å frike deg ut, det er mange infeksjoner som kan gi symptomene du beskriver. Kan være senvirkning fra en virusinfeksjon(f.eks corona) Jeg er ab som svarte deg først.

Crp pleier å være rar hvis det er leukemi, hos oss var den det. Vi ble sendt til barneavdelinga på lokalsykehuset og der tok de et utstryk av blodet hans. Da så de unormale celler med en gang. 
Men ikke Google! Google er ikke din venn. Lykke, lykke til i morgen. Krysser fingrene for at det bare er virus🤞🤞🤞

AnonymBruker
Skrevet

Så fint at dere har fått legetime, og kan få avklart dette kjapt. Ville bare dele min erfaring med å ha reist på privat legevakt med mitt barn etter lengre tids sykdom av og på, slapp, vondt i beina og blåmerker - jeg oppfattet det slik at til og med barnelegen ble nervøs for om det var leukemi, men når blodprøvene kom etter ca 30 min (privatsykehus med eget laboratorium), så var det heldigvis ikke det. Bare gjentakende infeksjoner, som tæret på en liten kropp. 

Masse lykke til hos legen, krysser fingrene for at det er uskyldig. 

Anonymkode: 9b4ef...c65

AnonymBruker
Skrevet
atropos skrev (23 minutter siden):

Huff, det var ikke meningen å frike deg ut, det er mange infeksjoner som kan gi symptomene du beskriver. Kan være senvirkning fra en virusinfeksjon(f.eks corona) Jeg er ab som svarte deg først.

Crp pleier å være rar hvis det er leukemi, hos oss var den det. Vi ble sendt til barneavdelinga på lokalsykehuset og der tok de et utstryk av blodet hans. Da så de unormale celler med en gang. 
Men ikke Google! Google er ikke din venn. Lykke, lykke til i morgen. Krysser fingrene for at det bare er virus🤞🤞🤞

Ikke tenk på det❤️ Det hadde nok kommet opp i googlesøk uansett. Blir litt heftig når man først går inn i et Google»rabbithole»😅

Crpen etter tre dager med feber var på fem og det er vel normalt :) det var rett etter påske, så ikke lenge siden. Satser på at det bare har vært litt ekstra heftige infeksjoner etter to år med strenge restriksjoner og null sykdom. Og kanskje etter selve koronainfeksjonen også. Blir bra å få kommet til legen og sjekket det opp i morgen. Takk❤️
-ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så fint at dere har fått legetime, og kan få avklart dette kjapt. Ville bare dele min erfaring med å ha reist på privat legevakt med mitt barn etter lengre tids sykdom av og på, slapp, vondt i beina og blåmerker - jeg oppfattet det slik at til og med barnelegen ble nervøs for om det var leukemi, men når blodprøvene kom etter ca 30 min (privatsykehus med eget laboratorium), så var det heldigvis ikke det. Bare gjentakende infeksjoner, som tæret på en liten kropp. 

Masse lykke til hos legen, krysser fingrene for at det er uskyldig. 

Anonymkode: 9b4ef...c65

Åh, takk for svar og solskinnshistorie! Håper det er samme utfallet her i morgen❤️

AnonymBruker
Skrevet

CRP og telling av blod(blodplatene, hvite og rød celler, tror jeg) var normale. Ikke noe hovne lymfeknuter eller smerter ved trykk på magen😄

Ble tatt noen blodprøver for å sjekke jern, d-vitamin, cøliaki osv. 

Legen sa hun regnet med det kunne være etter korona, at kroppen ikke er tilbake til normalt..

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...