Gå til innhold

Separasjonsangst valp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mon valp på 13 uker har blitt veldig avhengig av meg, matmor. Såpass at den ikke finner roen alene med matfar, og ikke klarer å være alene. Jeg har øvd, men den pistrer så snart jeg prøver å gå ut fra rommet der den ligger i buret. Det er forøvrig dette buret den ligger i på natta og. 
Noen som har noen stalltips på å trygge den? Den er jo veldig ung, så tenker det må gå å trene det bort? 

Anonymkode: de6ab...662

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den er fortsatt bare lille valpen, og med trening går dette seg til. Øv smått av og trapp gradvis opp alene-treningen. Gå ut av rommet i 1 minutt. Neste gang litt mer. osv. Aldri gå inn igjen i det valpen "gråter" eller bjeffer. Den skal ikke koble sammen at sutring får deg tilbake. Kast ut eller gjem noen godbiter så den får brukt hjernen og litt energi da du er borte. En kong fylt med noe godt er supert. Noe som er trygt å spise og som den ikke kan sette fast i halsen. Ikke gjør noe ut av at du går. Og heller ikke gjør noe ut av det når du kommer inn, selv om det er vanskelig når hunden blir sååå glad. Den skal lære at det er helt normalt at du kommer og går. Når den mestrer at du kan gå inn og ut av rommet kan du øve på å gå ut av huset. Jeg trappet det opp med 5 minutter av gangen i starten. Og etter hvert trappet jeg det opp med halvtime av gangen. Det sies at en hund kan holde seg og være alene hjemme i antall timer etter hvor mange måneder gammel den er. 1 måned = 1 time. 2 måneder = 2 timer.. osv. Det er så viktig å få gjort dette når valpen enda er ung slik at dette ikke utvikler seg til kraftig separasjonsangst. Sørg for at den har fått gått tur og er aktivisert nok før du går fra den slik at den er sliten og roer seg. Generelt i hverdagen er det lurt å gå på do alene med lukket dør eller bare gå rundt i huset og andre rom uten at valpen får være med deg rundt overalt i huset. Håper dette var til nytte.. Lykke til!

Anonymkode: d9dfa...cba

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er bare 13 uker?

Så små valper har ikke separasjonsangst. De har et instinkt som sier at de ikke vil klare å overleve på egen hånd, og at de må holde seg nært omsorgspersonen for å overleve. Den er knyttet til deg og pistrer når du går fordi den ikke vil dø.

Det første man må gjøre med en valp i et nytt hjem, er å gjøre den så trygg som mulig. Føler den seg ikke trygg i hjemmet, så vil den heller ikke føle seg trygg alene mens du er på et annet rom. Om den begynner å klynke i buret når du går inn på et annet rom, så betyr det at den rett og slett ikke er klar for å være i buret mens du går inn på et annet rom. Du må ta noen steg tilbake i treningen. 

Jeg bruker å ha valpen i senga om natten den første tiden, så den kan bli trygg i sitt nye hjem. Når den er trygg, så begynner jeg å f.eks lukke døra når jeg går på toalettet (mens valpen er løs), også tar man det derfra.

Anonymkode: b137c...607

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er enig med den over som sier at så små valper ikke har separasjonsangst - de har et instinkt som sier at de ikke overlever alene. Det er derfor man må gå frem svært gradvis fordi man jobber mot valpens natur.

Dropp buret, fordi første del av treningen er du borte så kort at det ikke trengs. Bare gå ut døren, lukk den og gå inn igjen med en gang. Ikke hils på valpen eller gjør noe ut av det, bare fortsett med dagen. Gjenta 10-15 ganger om dagen til valpen ikke lenger bryr seg. Hvis valpen reagerer masse på at du går ut døren, bare åpne døren og lukk den uten å gå ut. Start der hvor valpen følger med, men ikke stresser seg opp.

Gå frem med museskritt. Dvs at når du kan gå ut og inn igjen uten problem så er du borte 1-2 sekunder før du går inn igjen. Valpen skal ikke rekke å stresse seg opp og lage lyd. Gjør den det, gå inn igjen med en gang. Hvis du venter til den bli rolig så kan du for det første bli stående ganske lenge og for det andre så vil valpen da ha fått nok en dårlig erfaring med å være alene og du raser tilbake i treningen igjen.

I begynnelsen går du frem sekund for sekund. Hvor raskt du kan gå frem etter det avhenger helt av hvor lenge valpen takler det. Når den takler å være alene (uten deg) i 10-15 minutter uten å stresse seg opp/bli urolig/lage lyd, så kan du gi den fylt kong eller kaste en neve godbiter til den i det du går. Gjør minst mulig ut av at du kommer tilbake - jo mer kos, oppmerksomhet og godbiter den får du når returnerer, jo mer vil den gå og vente på deg og ha vanskeligheter med å slappe av.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri gå inn igjen i det valpen "gråter" eller bjeffer. Den skal ikke koble sammen at sutring får deg tilbake. 

Anonymkode: d9dfa...cba

Dette kan være riktig for en hund som bjeffer av kjedsomhet, ikke for en hund som er redd eller har separasjonsangst. 

En hund som ikke er redd, men som bare bjeffer fordi det er kjedelig eller frustrerende å være alene, kan lære seg til at bjeffing er effektivt om eier da kommer tilbake.

En hund eller valp som er redd og uler eller bjeffer, bør man ikke vente ut. Da blir hunden bare mer redd og usikker, og situasjonen blir verre neste gang. Da må man være i forkant av hunden, og komme tilbake igjen før den begynner å bjeffe. De er som regel ikke mottakelige for læring når de er stressede eller redde.  

• Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...