Gå til innhold

Arv og vonde følelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mye med besteforeldrene mine å gjøre. Bodd der i store perioder, siden mamma og pappa drakk mye. Besteforeldrene har snakket mye negativt om onklene mine (deres sønner)  gjennom hele oppveksten. 
 

Fra jeg var liten, har de sagt ofte at jeg kommer til å arve en del når de dør. Dette har de sagt ganske ofte, i forbindelse med at de fortalte hvor glad de var i meg.

Nå er begge døde. De har verdier for ca. 5 millioner. De hadde testamentert 50.000 kroner til meg.

Nå sitter jeg her og kjenner på en slags sorg over at de ikke var så glad i meg likevel. Det handler om så mye mer enn pengene…

Noen som forstår hva jeg mener? 

Anonymkode: 58761...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt mye med besteforeldrene mine å gjøre. Bodd der i store perioder, siden mamma og pappa drakk mye. Besteforeldrene har snakket mye negativt om onklene mine (deres sønner)  gjennom hele oppveksten. 
 

Fra jeg var liten, har de sagt ofte at jeg kommer til å arve en del når de dør. Dette har de sagt ganske ofte, i forbindelse med at de fortalte hvor glad de var i meg.

Nå er begge døde. De har verdier for ca. 5 millioner. De hadde testamentert 50.000 kroner til meg.

Nå sitter jeg her og kjenner på en slags sorg over at de ikke var så glad i meg likevel. Det handler om så mye mer enn pengene…

Noen som forstår hva jeg mener? 

Anonymkode: 58761...f3b

… resten går til min mor og onklene mine.

TS

Anonymkode: 58761...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

… resten går til min mor og onklene mine.

TS

Anonymkode: 58761...f3b

Jeg forstår at det er vondt, men husk på at det er krav til pliktdelsarv til livsarvinger. Så da var nok det meste av verdiene de hadde låst før de kunne testamentere noe til deg. Det er ikke sikkert de visste hvor stor del det var da de snakket til deg? 

Jeg håper du klarer å finne og ta vare på gode minner allikevel ❤️

Anonymkode: d5e68...86b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

… resten går til min mor og onklene mine.

TS

Anonymkode: 58761...f3b

Du arver vel av moren din? Kan hende du arver av henne når hun får pengene så fremt hun ikke har bruk for alt selv?

Anonymkode: 56d11...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du arver vel av moren din? Kan hende du arver av henne når hun får pengene så fremt hun ikke har bruk for alt selv?

Anonymkode: 56d11...661

Nei, hun er alkoholiker og har et kaotisk liv. Det vet jeg at jeg ikke kommer til å gjøre. Samboeren hun har nå…. Det er bare fyll og fest.

Anonymkode: 58761...f3b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være besteforeldrene følte drt var mye penger. De som har opplevd krig har ofte et litt annet forhold til pengers verdi. Og så er det pliktdelsarv som en over nevnte. Jeg håoer du tar til deg at du har betydd mye for de, og kan rydde plass i hjertet ditt til de gode minnene du har av dem. Så lenge du har tak over hodet og kan spise deg mett så har du mer en de fleste i verden. Har du gode minner om besteforeldrene, så har du også uendelig mye mer enn mange som ikke har det. Takknemlighet er bedre enn å 'føle seg snytt'

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du arver vel av moren din? Kan hende du arver av henne når hun får pengene så fremt hun ikke har bruk for alt selv?

Anonymkode: 56d11...661

Det er ikke det det handler om, du har ikke forstått HI.

TS, kan det være at i deres hoder så var 50 000kr mye penger?

Anonymkode: 23f9f...324

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 millioner er ikke mye. Pliktdelsarven er nå 1,6 millioner, de får ikke lov til å testamentere bort mer. Da er 4,8 millioner allerede låst.

En begravelse med alt koster gjerne over 100 000. Så er det gjerne noen skatter, og diverse. Så at det ble akkurat 50 000 igjen høres ikke urimelig ut. 

Eneste feilen de har gjort er å snakke om at det ble mye til deg. Men er mulig testamentet er utformet slik at du fikk residualen etter alt annet, og at det ble skrevet på et tidspunkt der pliktdelsarven fortsatt var 1 million per barn, og du ville fått ca 2 millioner. 

Anonymkode: b86b5...ad0

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man arver jo ikke besteforeldrene sine med mindre generasjonen over oss er døde. Siden de har flere barn, du nevner onkler pluss din mor, så er det jo rart at de har foret deg med dette. Det er pliktdelsarv som flere nevner her. 

Det er jo leit at du trodde summen skulle bli veldig mye høyere. 

Anonymkode: 75e76...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de skrev deg inn i testamentet når du var liten så var nok 50.000 mye den gang. De har kanskje ikke tenkt på å oppdatere det, og boligprisene har jo gått i været siden da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at det var pliktdelsarv, vil dette føles utrolig mye bedre for meg. Trodde det var slik at de kunne testamentere bort 1/3 av det de hadde jeg?

Føler det ekstra vondt fordi mamma bare drikker og fester bort pengene, jeg har jobbet hardt for å få meg et bedre liv. 

Så dette med at de kunne ha testamentert bort 1/3 til meg, det har jeg misforstått? 🙏

Anonymkode: 58761...f3b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det er slik at det var pliktdelsarv, vil dette føles utrolig mye bedre for meg. Trodde det var slik at de kunne testamentere bort 1/3 av det de hadde jeg?

Føler det ekstra vondt fordi mamma bare drikker og fester bort pengene, jeg har jobbet hardt for å få meg et bedre liv. 

Så dette med at de kunne ha testamentert bort 1/3 til meg, det har jeg misforstått? 🙏

Anonymkode: 58761...f3b

TS

Anonymkode: 58761...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pliktdelsarven som gjør det ja, de skulle nok heller gitt deg en gave mens de levde, da kunne du fått mer.

Anonymkode: bf475...c68

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

5 millioner er ikke mye. Pliktdelsarven er nå 1,6 millioner, de får ikke lov til å testamentere bort mer. Da er 4,8 millioner allerede låst.

En begravelse med alt koster gjerne over 100 000. Så er det gjerne noen skatter, og diverse. Så at det ble akkurat 50 000 igjen høres ikke urimelig ut. 

Eneste feilen de har gjort er å snakke om at det ble mye til deg. Men er mulig testamentet er utformet slik at du fikk residualen etter alt annet, og at det ble skrevet på et tidspunkt der pliktdelsarven fortsatt var 1 million per barn, og du ville fått ca 2 millioner. 

Anonymkode: b86b5...ad0

100 000 på en begravelse, er du gal. Vi brukte 26 000 og da betalte vi for prest og organist siden den avdøde ikke var medlem i kirka.

Anonymkode: ab19b...e26

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

100 000 på en begravelse, er du gal. Vi brukte 26 000 og da betalte vi for prest og organist siden den avdøde ikke var medlem i kirka.

Anonymkode: ab19b...e26

Steinen alene var 43 000. Men dere valgte kanskje trekors?

Blomster var ca 15 000. 

Billigste kiste kontra en litt finere en, en god del tusenlapper. 

Minnesamvær med litt mat - 25 000. 

Dødsannonse i avisa - 5 000 

Men du foretrekker kanskje bare å kaste bestemor i grava med de rimeligste løsningene, og være ferdig med det? 

 

Anonymkode: b86b5...ad0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 19.06):

Hvis det er slik at det var pliktdelsarv, vil dette føles utrolig mye bedre for meg. Trodde det var slik at de kunne testamentere bort 1/3 av det de hadde jeg?

Føler det ekstra vondt fordi mamma bare drikker og fester bort pengene, jeg har jobbet hardt for å få meg et bedre liv. 

Så dette med at de kunne ha testamentert bort 1/3 til meg, det har jeg misforstått? 🙏

Anonymkode: 58761...f3b

Du har nok ikke misforstått att det kunne vært mulig at de kunne testamentet bort mer, men pliktdelsarven prioriteres først og den delen kan ikke testamenteres bort til noen andre uansett hvor mye de ønsket det. De kan kun testamentere bort det som blir til overs etter pliktdelsarven. Hadde de f eks hatt 15 mill igjen istedet for 5, så kunne de ha testamentert 10,2 til deg og latt de 3 barna få pliktdelen på 4,8 på deling. 

Hadde de hatt mindre enn 4,8 mill hadde de ikke kunnet testamentere bort noe da pliktdelsarven ville "spist" opp alt. Alt under ville blitt delt av barna. 

 

Endret av Queen of the North
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...