Gå til innhold

Kronisk syk og uten fastlege

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som er kronisk syke, har dere fastlege?

Har hadd leddgikt i 15 år og er nettopp ferdig å studere og kommet meg ut i jobblivet. Har blitt kastet fra lege til lege i alle år. Dette har ført til at ingen leger kjenner meg og min tilstand, og det gjør ting vanskelig. De siste 3 årene har jeg endelig vært så heldig å ha en fastlege, som har blitt kjent med meg og min tilstand, noe som har gjort ting så ekstremt mye enklere. Men h*n flytter, og igjen blir jeg bare en kasteball mellom legene. Blir så frustrert og sliten.. idag kom jeg til en ny lege som var sååå lite hjelpsom og ikke ville gi meg sykemelding. 

Noen som er/har vært i lik situasjon som meg? Hvordan løste/løser dere det? 

Hilsen frustrert og sliten reumatiker

Anonymkode: 096b3...61b

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1580559-kronisk-syk-og-uten-fastlege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har fastlege ja, hadde ikke kommet langt uten. 

Vet ikke hva du skal gjøre jeg, spesielt om du er så dårlig. Hvordan er ventelistene rundt omkring der du bor da, du må jo prøve å få satt deg opp på venteliste hos noen andre hvis den du har er så lite dyktig.

Anonymkode: f12ba...a32

AnonymBruker

Bytt til en fastlege som har gode vurderinger på Legelisten. Ikke bry deg om avstand, og ta telefonkonsultasjoner. Når du trenger en fysisk lege bruker du ditt lokale fastlegekontor. 

Men anbefaler at du lager en oversikt over helsehistorikken din, og gjerne en oversikt over hvordan situasjonen din er i dag. Det gjør det litt lettere for nye leger å forstå situasjonen. 

Anonymkode: a0c99...a47

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bytt til en fastlege som har gode vurderinger på Legelisten. Ikke bry deg om avstand, og ta telefonkonsultasjoner. Når du trenger en fysisk lege bruker du ditt lokale fastlegekontor. 

Hvis hun bytter fastlege til en lenger unna har hun jo ikke lenger noe lokalt fastlegekontor. 

Og ingen nye fastleger godtar kun telefontmer fra en pasient de ikke kjenner. 

Anonymkode: 3e0da...e15

• Liker 6
AnonymBruker

Den fastlegen du har hatt, har h*n vært tilknyttet et legekontor? I så fall setter du deg på venteliste hos en lege ved samme kontor. 

Jeg er også kronikker, men føler ikke at det er fastlegen som jeg har hatt i 25 år som akkurat har gjort forskjellen i mitt liv. Skulle gjerne hatt en av de andre legene ved samme kontor som det er mye mer tak i. Men har bare fortsatt hos denne fordi jeg har tenkt at han kjenner i det minste historikken min.

Faktisk er noen av de beste legene jeg har vært i kontakt med, leger som bare har hatt tilfeldige vikariater eller som jeg har vært til fordi legen min ikke hadde time akkurat den dagen. 

Hør med den legen du har i dag, om h*n kan anbefale noen?

Anonymkode: d332e...055

AnonymBruker

Jeg synes det er en fordel å bytte lege ofte, og liker å være en «kasteball». En lege ser på ditt problem eller din diagnose med ett eneste blikk. Og det enhver trenger for å få realistisk god helsehjelp er et team. Altså flere personer med ulikt perspektiv, ulikt kunnskapsgrunnlag og ulike meninger. Som er åpent uenige med hverandre på likt grunnlag. 

Så jeg tenker du kan bruke dette til din fordel. En diagnose er en persons blikk på en komplisert helsetilstand. Som kronisk syk vet du at en sykdom sine bivirkninger, vondter og medisinelle bivirkninger godt kan kamuflere andre sykdommer meget effektivt over lang tid. En ny lege kan se på symptomene og si «men det er en annen sykdom som har slike symptomer.. hvorfor er du ikke utredet?» eller «har du forsøkt medisin a eller b?» som du aldri før har hørt tale om. Få dem til å bruke sitt blikk. Tving dem til å utrede ting som kan være andre sykdommer (for dessverre er det ikke sånn at vi er garantert å ikke ha mer enn en kronisk sykdom av gangen). 

Jeg har fastlege (som jeg altså jevnlig bytter), fysioterapeut, privat lege og en legetjeneste gjennom forsikringen. Jeg bruker dem helt uten forbehold for å dobbeltsjekke diagnose og medisin. Og har funnet ut mye mer ved å bruke mange enn å bruke en. Folk flest tenker på et som dyrt å bruke private leger. Men innsparingen i sykedager og sykmeldinger gjør at regnestykket går kraftig i pluss.

Men ts: du skal ikke bare ha en fastlege. Du skal også ha en eller flere faste spesialister, helst altså et team. Hvor er de lokalisert? Om de er der du vokste opp: passer der på å ta oppfølgingstimer hver gang du er hjemme. Har du ikke et team: skaff deg et team.

Anonymkode: 9b27c...e09

• Liker 2

Annonse

Hadde mange forskjellige fastleger en periode og skiftet legesenter pga dette for omtrent to år siden. Min nye fastlege kjenner meg og kroppen min godt, og han verdsetter meningene og synspunktene mine. Får også sykmelding når jeg trenger det. Så jeg syns det absolutt er verdt å ha noen som kjenner meg.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som er kronisk syke, har dere fastlege?

Har hadd leddgikt i 15 år og er nettopp ferdig å studere og kommet meg ut i jobblivet. Har blitt kastet fra lege til lege i alle år. Dette har ført til at ingen leger kjenner meg og min tilstand, og det gjør ting vanskelig. De siste 3 årene har jeg endelig vært så heldig å ha en fastlege, som har blitt kjent med meg og min tilstand, noe som har gjort ting så ekstremt mye enklere. Men h*n flytter, og igjen blir jeg bare en kasteball mellom legene. Blir så frustrert og sliten.. idag kom jeg til en ny lege som var sååå lite hjelpsom og ikke ville gi meg sykemelding. 

Noen som er/har vært i lik situasjon som meg? Hvordan løste/løser dere det? 

Hilsen frustrert og sliten reumatiker

Anonymkode: 096b3...61b

Det finnes vel en annen lege på samme kontor? Legen har jo din journal og alle dine gamle leger har også en journal hver. Du burde ringe alle gamle fastlegene du har hatt og få tilsendt journalene av dem, og gi disse til den nye legen du får nå. Da får han lest seg opp på deg og tilstanden din, så må du bare ta tiden for å bli kjent på et annet nivå også. 

Anonymkode: 7761f...057

AnonymBruker

Ja, har fastlege som kronisk syk. Da jeg mistet den jeg hadde grunnet at vedkommende flyttet for rundt fem år siden, så fikk jeg en ny som jeg har hatt siden.

Jeg har andre behandlere som jeg har langt større tillitt til, da fastlegen ikke er spesialist på området jeg sliter med, men likevel kjekt at det er noenlunde stabilt. IP-en (indv. plan) min sikrer meg på flere måter, og bidrar til noe stabilitet.

Ingen kasteball her, heldigvis.

Anonymkode: 52a2f...df9

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis hun bytter fastlege til en lenger unna har hun jo ikke lenger noe lokalt fastlegekontor. 

Og ingen nye fastleger godtar kun telefontmer fra en pasient de ikke kjenner. 

Jo, det lokale fastlegekontoret legger jo ikke ned dersom TS bytter til fastlege et annet sted i landet. De vil fortsatt finnes, så Ts kan fint ta blodprøver og sånt der. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, det lokale fastlegekontoret legger jo ikke ned dersom TS bytter til fastlege et annet sted i landet. De vil fortsatt finnes, så Ts kan fint ta blodprøver og sånt der. 

Hvis fastlegekontoret vil gjøre ekstrajobben kan hun det ja, men de fleste har mer enn nok med å ta seg av sine egne pasienter og avviser slike som ts. Hun har heller ikke noe krav på å få dette gjort på nærmeste kontor, så forslaget ditt er egentlig helt bak mål. 

Anonymkode: 6e38b...cc5

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det kan jeg love deg at de ikke er interessert i å gjøre. Hvis TS sier fra seg plassen sin på en legeliste der, får legen en ny pasient på sin liste. Jeg trodde det var opplagt. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis fastlegekontoret vil gjøre ekstrajobben kan hun det ja, men de fleste har mer enn nok med å ta seg av sine egne pasienter og avviser slike som ts. Hun har heller ikke noe krav på å få dette gjort på nærmeste kontor, så forslaget ditt er egentlig helt bak mål. 

Anonymkode: 6e38b...cc5

De aller fleste fastlegekontor tar i mot andres pasienter, men som pasient må man forberede seg på å få lavere prioritet og å betale en noe høyere egenandel. Som pasient har man ret til nødvendig helsehjelp i den kommunen hvor man oppholder seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De aller fleste fastlegekontor tar i mot andres pasienter, men som pasient må man forberede seg på å få lavere prioritet og å betale en noe høyere egenandel. Som pasient har man ret til nødvendig helsehjelp i den kommunen hvor man oppholder seg. 

Det du sier her er bullshit. Mer eller mindre INGEN fastlegekontorer tar imot andre fastlegers pasienter eller pasienter som står utenom fastlegeordningen. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men anbefaler at du lager en oversikt over helsehistorikken din, og gjerne en oversikt over hvordan situasjonen din er i dag. Det gjør det litt lettere for nye leger å forstå situasjonen. 

Det er egentlig et dårlig råd.  Da har ikke ts noe lokalt fastlegekontor lengre. Det smarteste er å få skaffet seg fastlege så nært som mulig. Det gjør det mye enklere for den som må ha fast oppfølging pga kronisk sykdom.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det stemmer ikke. Hvis du ikke har fastlege i kommunen du oppholder deg i så må du benytte deg av legevakten, og de tar ikke i mot pasientet som ikke er akutt syke.

Slutt å spre vranglære om noe du ikke kan.

Ingen fastlegekontor tar imot pasientet utenfor deres liste.

Anonymkode: 42fc1...031

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det du sier her er bullshit. Mer eller mindre INGEN fastlegekontorer tar imot andre fastlegers pasienter eller pasienter som står utenom fastlegeordningen. 

Det må i såfall være hvis det er krise at du kan aller nådigst få hjelp. Men det er riktig det at du blir henvist til fastlegen din.

Du får ikke tatt blodprøver heller. Det er grei beskjed om å kontakte laboratoriet hos fastlegen.

AnonymBruker

Tror mange fastleger har for mange pasienter for å nedbetale sine dyre hus, hytter, teslaer og trofékoner fortest mulig. Dette gjør at de stresser fra det ene til det andre og aldri får nok tid til noen med mindre de kommer med kroppslemmer i en pose. Min fastlege har over 2000, fant det på en liste, tror det var der man bytter fastlege på helsenorge.no - jeg sjekket uten å bytte. Han er superstresset, aldri tid til å høre. Kaller meg ofte ved feil fornavn. Hvor mye han da lest seg opp før jeg kom hvis ikke en gang fornavnet sitter?

Anonymkode: 1d4b8...964

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror mange fastleger har for mange pasienter for å nedbetale sine dyre hus, hytter, teslaer og trofékoner fortest mulig. Dette gjør at de stresser fra det ene til det andre og aldri får nok tid til noen med mindre de kommer med kroppslemmer i en pose. Min fastlege har over 2000, fant det på en liste, tror det var der man bytter fastlege på helsenorge.no - jeg sjekket uten å bytte. Han er superstresset, aldri tid til å høre. Kaller meg ofte ved feil fornavn. Hvor mye han da lest seg opp før jeg kom hvis ikke en gang fornavnet sitter?

Anonymkode: 1d4b8...964

Det er politikerne som er problemet, ikke fastlegene. Hadde politikerne gitt mer midler til utdanning av fastleger så hadde vi ikke hatt et problem. 

Anonymkode: 42fc1...031

AnonymBruker

Jeg har også leddgikt. Jeg har en fastlege som jeg er fornøyd, men den forrige var lite hjelpsom og lyttet ikke. Hun var fastlegen min før jeg fikk diagnose. Jeg hadde mye smerter i ledd, som flyttet seg fra ledd til ledd. Hun ville ikke henvise meg til revmatolog på sykehuset. Jeg hadde nok bare senebetennelse, ikke noe revmatisk. Jeg hadde så mye vondt at jeg kontaktet revmatolog selv hos privat klinikk. Etter undersøkelser der som antydet at jeg hadde revmatisk sykdom henviste han meg til sykehuset. Der fikk jeg diagnose på leddgikt. Da jeg informerte fastlegen så tror jeg hun ble litt overrasket. Ikke lenge etter fikk jeg ny fastlege. Vil ikke bruke mer tid hos henne. Så jeg forstår veldig din frustrasjon. Fikk en ny fastlege ved et annet legekontor som er kjempe grei. Lytter, forstår og tar seg tid til deg. Beste fastlegen jeg noensinne har hatt. 
Jeg har ikke så mange råd å komme med annet enn å prøve å få byttet. Og håpe på at den nye legen er hjelpsom. Sjekk gjerne opp legen på leselisten før du setter deg på venteliste. Er det krise i mellomtiden og ingen god hjelp å få, så finnes det sikkert privat lege du kan komme til. Det er jo dyrt og burde ikke være nødvendig. Men det er jo en mulighet.

Anonymkode: 6e331...7b2

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...