Gå til innhold

Dovre/Dombåsdialekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei:) E vil berre si det til døkk som driv og diskutere dialekter . E er oppvokse med Dombås/Dovredialekta så lenge e ha budd her. Det er noko tå det finaste dialekte som er her. E veit og at mange fra andre plasser og byer sliter med og skjønna dialekta her.,men til slutt forstår dere den. 

Anonymkode: 8910a...50f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei:) E vil berre si det til døkk som driv og diskutere dialekter . E er oppvokse med Dombås/Dovredialekta så lenge e ha budd her. Det er noko tå det finaste dialekte som er her. E veit og at mange fra andre plasser og byer sliter med og skjønna dialekta her.,men til slutt forstår dere den. 

Anonymkode: 8910a...50f

De dialektene er fine😊

Otta og Lesja dialektene er også fine 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (1 minutt siden):

De dialektene er fine😊

Otta og Lesja dialektene er også fine 😊

Ja, den er det, ja, både Dombås, Lesja, Dovre, Otta .👍

Anonymkode: 8910a...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var så troverdig skrevet. Min venninne fra Dombås høres ikke sånn ut.

Anonymkode: 60f2e...2d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, den er det, ja, både Dombås, Lesja, Dovre, Otta .👍

Anonymkode: 8910a...50f

Er forresten fra Lillehammer sjøl så i teorien en slags gudbrandsdøl men det jeg har av dialekt er type Hedemarken 😅

En av mine beste venninner siden vgs er fra Otta 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei:) E vil berre si det til døkk som driv og diskutere dialekter . E er oppvokse med Dombås/Dovredialekta så lenge e ha budd her. Det er noko tå det finaste dialekte som er her. E veit og at mange fra andre plasser og byer sliter med og skjønna dialekta her.,men til slutt forstår dere den. 

Anonymkode: 8910a...50f

 

Entern skrev (12 minutter siden):

De dialektene er fine😊

Otta og Lesja dialektene er også fine 😊

 

Entern skrev (6 minutter siden):

Er forresten fra Lillehammer sjøl så i teorien en slags gudbrandsdøl men det jeg har av dialekt er type Hedemarken 😅

En av mine beste venninner siden vgs er fra Otta 😊

Hei. Okei. Skjønner. Ok.😊 Kommer til og holde på dialekta mi så lenge e lever.:)

Anonymkode: 8910a...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dessverre den er på lik linje som Trøndersk og Setesdal dialektene. Det er sååå mange ord jeg ikke forstår at det er lettere å legge om til engelsk. Utrolig trist å måtte si det, men er dessverre sant. :( 

Anonymkode: ea95a...b3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det an å være norsk og ikke forstå norske dialekter?? Synes det er helt ufattelig. Jeg er selv trønder, og har bodd østpå og sørpå, og kan lett legge om til østlandsk og stavangersk uten at noen gjennomskuer at det ikke er min ekte dialekt. Har null problemer med å forstå andre dialekter. Hvilke ord på feks trøndersk er uforståelige??

For meg vitner slik laber forståelse av dialekter om litt lavt intellekt..

Anonymkode: 591a3...668

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes dessverre den er på lik linje som Trøndersk og Setesdal dialektene. Det er sååå mange ord jeg ikke forstår at det er lettere å legge om til engelsk. Utrolig trist å måtte si det, men er dessverre sant. :( 

Anonymkode: ea95a...b3c

Hvis du ikke forstår helt vanlig trøndersk så burde du se litt mer på norsk tv eller noe, SÅ vanskelig er den ikke.

Anonymkode: 0e91e...478

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis du ikke forstår helt vanlig trøndersk så burde du se litt mer på norsk tv eller noe, SÅ vanskelig er den ikke.

Anonymkode: 0e91e...478

Jeg har avvist en fra Trøndelag pga dialekten😐 skjønner bare ikke og synes dialekten er skikkelig fæl. 

Anonymkode: e136c...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har avvist en fra Trøndelag pga dialekten😐 skjønner bare ikke og synes dialekten er skikkelig fæl. 

Anonymkode: e136c...426

Ja.... 😕

Anonymkode: ae614...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 14.37):

Hei:) E vil berre si det til døkk som driv og diskutere dialekter . E er oppvokse med Dombås/Dovredialekta så lenge e ha budd her. Det er noko tå det finaste dialekte som er her. E veit og at mange fra andre plasser og byer sliter med og skjønna dialekta her.,men til slutt forstår dere den. 

Anonymkode: 8910a...50f

Om det er er forsøk på å skrive på dovring så syns jeg ikke du treffer noe særlig. Dæ æ kje slek døm tållå på Dovre. Helsing Selvær

Anonymkode: bcc1d...dd5

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke de er spesielt fine, og mange uforståelige ord. Kvam er vel noe verre enn de andre... synes de som kommer fra Vågå har det fineste tonefallet.

 

Anonymkode: edc15...4bd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (På 10.5.2022 den 14.47):

Er forresten fra Lillehammer sjøl så i teorien en slags gudbrandsdøl men det jeg har av dialekt er type Hedemarken 😅

En av mine beste venninner siden vgs er fra Otta 😊

Hva er det hun på dialekt kaller stedet hun er fra?

 

Anonymkode: edc15...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva er det hun på dialekt kaller stedet hun er fra?

 

Anonymkode: edc15...4bd

Ohhhhtta? 😅

Anonymkode: bcc1d...dd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 11.5.2022 den 8.10):

Hvordan går det an å være norsk og ikke forstå norske dialekter?? Synes det er helt ufattelig. Jeg er selv trønder, og har bodd østpå og sørpå, og kan lett legge om til østlandsk og stavangersk uten at noen gjennomskuer at det ikke er min ekte dialekt. Har null problemer med å forstå andre dialekter. Hvilke ord på feks trøndersk er uforståelige??

For meg vitner slik laber forståelse av dialekter om litt lavt intellekt..

Anonymkode: 591a3...668

Itj å værra så karravolin. 

Anonymkode: 20aae...9d8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 14.37):

Hei:) E vil berre si det til døkk som driv og diskutere dialekter . E er oppvokse med Dombås/Dovredialekta så lenge e ha budd her. Det er noko tå det finaste dialekte som er her. E veit og at mange fra andre plasser og byer sliter med og skjønna dialekta her.,men til slutt forstår dere den. 

Anonymkode: 8910a...50f

Si døkk «dere» på Dovre?? 
æ dæ kje «døkk» ell «dykk»? 
 

forstår? Ja, men døkk bruke vel «skjønne» au, isten for «forstår».

E e oppvokst mæ dovredialekt så lenge e ha budd her? Altså e du oppvokst i Dovre så æ du jo oppvokst mæ dialekta å.. 

men kan du gjette kæl e æ frå da? 😛

Anonymkode: 868ab...bf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ohhhhtta? 😅

Anonymkode: bcc1d...dd5

 

Entern skrev (På 10.5.2022 den 14.41):

De dialektene er fine😊

Otta og Lesja dialektene er også fine 😊

Men Otta æ en dritplass. Dessverre.

Anonymkode: 868ab...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 14.37):

Stuggu

Anonymkode: e136c...426

Kongrove 🕷

Anonymkode: 868ab...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...