Gå til innhold

Normal BMI, men stor mage...

Tarantella

Anbefalte innlegg

Jeg ligger i nedre del av normalområdet på BMI, men har likevel en ganske tydelig mage... Lurer på om det er det at magemusklene er slappe som gjør at innvollene "buler ut"...? Eller om det bare er fett som har samlet seg på magen...

Det jeg lurer på... Dere som kjenner dere igjen i beskrivelsen...ble magen automatisk flat av å gå ned i vekt - eller vil strammere indre magemuskler holde innsiden litt mer "på plass"..? Og er man da i såfall avhengig av å gå rundt å stramme disse musklene hele tida?

Vil enten ha erfaringer eller dokumentert fakta... helst ikke "jeg tror at".. Jeg har mange teorier på hvorfor det er si eller så, men vil gjerne ha erfaringer eller dokumentert fakta 😆 ...om det finnes 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tren kjerne muskulaturen så hjelper det mye :) Når den blir strammere holder det magen uten at du bevisst står og strammer

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fett får du tak i med fingrene eller fettklype( brukes til måling) Trekk inn magen og får du mer enn tynn hud imellom fingrene så er det fett.

Anonymkode: 2308b...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke normalt å ha flat mage, selv supertynne mennesker har mage som buler litt fordi man har indre organer og tarmer som fungerer til fordøyelse. Om man faster, spiser svært lite en dag eller to, eller holder inn magen, blir den flat npr man er tynn/ slank. 
Som den over skrev, er det mye fett å gripe tak i når du strammer magemusklene, har man kanskje litt ekstra, ellers er det vel en helt normal kropp du har. 

Anonymkode: de77c...6b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har regnet feil, eller så har du ikke mage. 

Anonymkode: ae5ac...9af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har regnet feil, eller så har du ikke mage. 

Anonymkode: ae5ac...9af

Fascinerende å få en så påståelig fasit fra noen som aldri har sett meg. Og litt usikker på hva det tjener til..?

Er 159 cm høy. Veier 54 kg. BMI 21,4. En bekjent spurte meg nylig om jeg ventet smått. Det tolker jeg som "mage". Opplever også at bukser er for stramme i livet. 

Tenkte bare å høre om styrketrening "må til", eller ei...

Endret av Tarantella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det komme selvsagt an på om det er fett eller ikke, men tipper det ikke er det av beskrivelsen din. Isåfall kan det være at du spiser mat du får litt luft i magen av. Men å ha sterk kjernemuskulatur hjelper selvsagt.

Ikke sikkert at du er genetisk skapt for flat mage heller, men hvis det er såpass at noen trodde du er gravid, så ville jeg prøvd å kline til med trening. Litt hver kveld kan gjøre underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er "stor" mage er da? Kan du eventuelt legge ut bilde? Hvis du er innenfor normale BMI-verdier, skal du ikke ha veldig stor mage

Anonymkode: 8c722...a00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må trene kjernemuskulatur. Du har nok "for" høy fettprosent, selv om bmi er innenfor normalen. Bmi er jo ofte bare tull å følge. Mye bedre å måle fettprosenten for å se hva kiloene består av. 

Anonymkode: ce230...ee5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må trene kjernemuskulatur. Du har nok "for" høy fettprosent, selv om bmi er innenfor normalen. Bmi er jo ofte bare tull å følge. Mye bedre å måle fettprosenten for å se hva kiloene består av. 

Feil. Det nytter ikke å punktforbrenne. Ser isåfall kilder på dette hvis du mener det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva er "stor" mage er da? Kan du eventuelt legge ut bilde? Hvis du er innenfor normale BMI-verdier, skal du ikke ha veldig stor mage

Legger ikke ut bilde. Har nok ikke veldig stor mage, men har et midjemål på nærmere 78 cm, noe som jeg tenker er ganske mye når jeg er 159 høy. Og magen er nå stor nok til at jeg blir spurt om å være gravid...men, det var nok ikke når jeg holdt inn magen, for å si det sånn..

Når jeg holder inn magen så er den sånn rimelig slank, men med tydelig litt ekstra midt på..

Boetica skrev (41 minutter siden):

Har du født barn? Enkelte får stor mage pga «delte magemuskler» etter svangerskap. 
https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/delte-magemuskler-stor-mage-som-ikke-kan-slankestrenes/

Har født barn, ja...testa nå, og ikke uttalt delte muskler...kan vel ca få en finger mellom...men, jeg har lurt på om det kan være noe sånn, ja..

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg tenker kanskje også det er fettprosent det handler om...men lurer på om organene holdes mer "på plass" ved trening av kjerne?

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Feil. Det nytter ikke å punktforbrenne. Ser isåfall kilder på dette hvis du mener det er mulig.

Ikke sikkert det er punktforbrenning hun mente... Det vet jeg ikke funker, men tenker om kanskje sterk kjernemuskulatur i større grad holder det indre "på plass"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok først og fremst gener som avgjør hvor fettet legger seg dessverre. Jeg har inntrykk av at mer og mer setter seg rundt livet for mange av oss ettersom vi blir eldre. Om du allerede har relativt lav BMI og likevel har en betydelig mengde kroppsfett så bør du nok satse på å bygge mere muskler. Som andre har vært inne på så kan man ikke punktslanke, men det vil nok hjelpe både estetisk og ikke minst helsemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tarantella skrev (17 timer siden):

Legger ikke ut bilde. Har nok ikke veldig stor mage, men har et midjemål på nærmere 78 cm, noe som jeg tenker er ganske mye når jeg er 159 høy. Og magen er nå stor nok til at jeg blir spurt om å være gravid...men, det var nok ikke når jeg holdt inn magen, for å si det sånn..

Når jeg holder inn magen så er den sånn rimelig slank, men med tydelig litt ekstra midt på..

Har født barn, ja...testa nå, og ikke uttalt delte muskler...kan vel ca få en finger mellom...men, jeg har lurt på om det kan være noe sånn, ja..

Jeg tenker kanskje også det er fettprosent det handler om...men lurer på om organene holdes mer "på plass" ved trening av kjerne?

Ikke sikkert det er punktforbrenning hun mente... Det vet jeg ikke funker, men tenker om kanskje sterk kjernemuskulatur i større grad holder det indre "på plass"?

Ja, nå prøver jeg ikke å være ekkel - dette er bare ment som sammenligning og bekreftelse på at du ikke er gal 😄 Jeg er 178, BMI på 25 og har midjemål på 76. Jeg har dessverre lite peiling, men det kan vel hjelpe litt å få ned fettprosenten? Eller kan det være litt overflødig hud etter fødsel? Det har jeg i hvert fall, men den ligger ikke i midja da, mer under navlen. 

Anonymkode: d9e81...99b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på mitt tynneste så hadde jeg fremdeles litt mage. Sånn at det tøyt bittelitt utover buksekanten. Hadde BMI på 16. Tror det er helt normalt at ikke magen er paddeflat selv om man er veldig tynn :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, nå prøver jeg ikke å være ekkel - dette er bare ment som sammenligning og bekreftelse på at du ikke er gal 😄 Jeg er 178, BMI på 25 og har midjemål på 76. Jeg har dessverre lite peiling, men det kan vel hjelpe litt å få ned fettprosenten? Eller kan det være litt overflødig hud etter fødsel? Det har jeg i hvert fall, men den ligger ikke i midja da, mer under navlen. 

Anonymkode: d9e81...99b

Jeg tenker også at du har grunnlag for å tenke på tiltak ts, til sammenlikning er jeg 170, med bmi på 24 og midjemål på 69 cm. 

Mine beste tips etter å selv ha redusert midjemålet med 10 cm uten vektnedgang er følgende:

Pass på de tre S'ene, Sukker, Stress og Søvnmangel. 

Karbohydrater og sukker spesielt gir magefett, det samme gjør søvnmangel og stress. Lavkarbo (trenger ikke være ekstremt!) med godt med kvalitetsfett og proteiner er lurt, samt å sove nok og stresse minst mulig. 

Tung styrketrening for hele kroppen et par ganger i uka, pluss Hypopressiv trening for kjernen siden du har født. 1 finger imellom =delte magemuskler, og de er sikkert slappe også. Hypopressiv trening er kjempeviktig for dette. 

Dropp joggeturene og fokuser på stressreduserende aktiviteter som turer i naturen og yoga. 😊

Anonymkode: 10fab...040

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Tarantella skrev (19 timer siden):

Fascinerende å få en så påståelig fasit fra noen som aldri har sett meg. Og litt usikker på hva det tjener til..?

Er 159 cm høy. Veier 54 kg. BMI 21,4. En bekjent spurte meg nylig om jeg ventet smått. Det tolker jeg som "mage". Opplever også at bukser er for stramme i livet. 

Tenkte bare å høre om styrketrening "må til", eller ei...

Med den vekta og høyde er du for tynn. Og tarmene dine trenger plass og lager mage. Legg på deg minst 4 kg til

Anonymkode: 85cd1...e07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med den vekta og høyde er du for tynn. Og tarmene dine trenger plass og lager mage. Legg på deg minst 4 kg til

Anonymkode: 85cd1...e07

Tull. Fin vekt til høyden. 

Anonymkode: de77c...6b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det motsatt. Er overvektig ifølge BMI, men er trent og slank. Muskler veier mye.

Anonymkode: 72c51...973

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har med alder å gjøre også, min mage var helt flat i yngre dager, selv etter fødsel, nå der i mot har det samlet seg bukfett selv om jeg ikke er tjukk.

Anonymkode: 9af69...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...