Gå til innhold

Kraftig mens

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter fødselen for 2 år siden, har mensen vært kraftig.

Har så å si ingen mensmerter (heldigvis), men blødningene er store.

På det verste må jeg skifte tampong (den største str) 2 ganger i timen :overrasket:

Er det noe jeg kan gjøre for å få redusert blødningene litt? Tenker da på p-piller e.l

Begynner å bli rimelig lei av dette. De første dagene av mensen må jeg holde meg i nærheten av et toalett, for å rekke å bytte tampong. :tristbla:

Tips og råd mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke så kraftig mens som deg, men den er kraftig nok, må opp en gang i løpet av natta og skifte, rimelig tungvint. Jeg har tidligere gått på p.piller, og da har den vært redusert i både mengde og varighet, så tror jeg kommer til å starte på pillen igjen. Vet jo ikke om det gjelder for alle, men tror endel merker endring ved bruk av piller, noen har jo ikke mens i hele tatt...

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar!

Får nok begynne på p-piller igjen (4 år siden jeg sluttet på den).

Skrevet

Legen kan også foreskrive et medikament som heter Cyclokapron, som reduserer blødningene (hvis du ikke vil ha p-piller).

Skrevet

Jeg fikk iallefall god hjelp av p-piller pga kraftig mens. Nå bruker jeg Cerazette og har ingen mens. :sjarmor:

Skrevet

Jeg har også blødd noe forferdelig, på det værste brukte jeg både ob og bind, og allikevel gikk det gjennom.

Når jeg dro på jobb måtte jeg ha med ekstra skift, slikt er ikke moro.

Jeg gikk på noen tabeletter, de fungerte veldig bra.

Men liker ikke å putte i meg tabeletter, så jeg tok en operasjon der de fjerner slimhinna.....er kjempe fornøyd, blør ikke i det hele tatt nå. :)

Skrevet

Jeg har hørt om den operasjonen hvor man fjerner slimhinnen, men den er vel kun egnet for de som overhodet ikke ønsker barn senere? Jeg tviler på at noe klarer å feste seg etter en slik operasjon.

Det som slo meg var at siden det er store blødninger, og ikke store smerter som er problemet så kunne du kanskje forsøkt en av “menskoppene” som er på markedet?

Mooncup er en, og her er en tråd om temaet :)

Håper du finner noe som fungerer for deg :)

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Jeg har hørt om den operasjonen hvor man fjerner slimhinnen, men den er vel kun egnet for de som overhodet ikke ønsker barn senere? Jeg tviler på at noe klarer å feste seg etter en slik operasjon.

Det som slo meg var at siden det er store blødninger, og ikke store smerter som er problemet så kunne du kanskje forsøkt en av “menskoppene” som er på markedet?

Mooncup er en, og her  er en tråd om temaet :)

Håper du finner noe som fungerer for deg :)

Disse tar jo bare 30 ml, noe som ikke er særlig mye for oss som har kraftige blødninger. Det er jo faktisk mindre enn det en grønn O.B. tar.

Skrevet

Tar den ikke mer? Jeg har aldri målt, men når du sier det så kan det kanskje stemme. Men en ting som er forskjellig er at den kun tar opp blod, mens tamponger og tar selve sekretet, noe som jo og fyller opp tampongen.

Jeg har ikke erfaring selv med kraftige blødninger (tror jeg, men jeg går ut i fra at jeg hadde visst det om jeg hadde det), så godt mulig jeg burde holdt meg borte fra tråden i utgangspunktet. Jeg kom bare til å tenke på en perifer bekjent av meg som påstod hun fikk mindre plager av sterke blødninger med den. Blødningene var like sterke, men siden det kun var rent blod og ikke sekretet så endte hun opp med å tømme den ca litt skjeldnere enn halvparten så ofte som hun skiftet tampong. Mulig det hjelper for noen, og direkte skadelig å prøve er det i det minste ikke så vidt jeg vet. Uansett, bare et tips fra min side, fungerer det for noen: fint, og for de det ikke fungerer for håper jeg at jeg ikke har tråkket altfor mye i baret. Intensjonen var i det minste god :)

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Tar den ikke mer? Jeg har aldri målt, men når du sier det så kan det kanskje stemme. Men en ting som er forskjellig er at den kun tar opp blod, mens tamponger og tar selve sekretet, noe som jo og fyller opp tampongen.

Jeg har ikke erfaring selv med kraftige blødninger (tror jeg, men jeg går ut i fra at jeg hadde visst det om jeg hadde det), så godt mulig jeg burde holdt meg borte fra tråden i utgangspunktet. Jeg kom bare til å tenke på en perifer bekjent av meg som påstod hun fikk mindre plager av sterke blødninger med den. Blødningene var like sterke, men siden det kun var rent blod og ikke sekretet så endte hun opp med å tømme den ca litt skjeldnere enn halvparten så ofte som hun skiftet tampong. Mulig det hjelper for noen, og direkte skadelig å prøve er det i det minste ikke så vidt jeg vet. Uansett, bare et tips fra min side, fungerer det for noen: fint, og for de det ikke fungerer for håper jeg at jeg ikke har tråkket altfor mye i baret. Intensjonen var i det minste god :)

Du har da ikke tråkket i noe som helst bar :ler:

Det var et godt forslag, da.

Skrevet

Hormonspiral er jo også et godt alternativ. Trenger jo ikke bekymre deg for prevensjon på fem år. I tillegg til at blødningene reduseres evnt forsvinner helt.

Skrevet
så jeg tok en operasjon der de fjerner slimhinna

Noen som vet hvor jeg kan lese mer om dette?

Skrevet

du bør også få sjekka jernlageret ditt . jeg blødde i stri strømmer , tok jerntillskudd og det hjalp veldig.

Skrevet
du bør også få sjekka jernlageret ditt . jeg blødde i stri strømmer , tok jerntillskudd og det hjalp veldig.

Men ta en blodprøve først. Det er farlig å ta jern "bare i tilfelle".

Skrevet

p-piller funket bra for meg og, har alltid hatt kraftig og lang mens

Skrevet

Det er ikke uvanlig at jo mer "blodfattig" man er jo større blir blødningene.

Har selv prøvd hemojern - og når jeg kom opp på "normalt" nivå ble blødningene betraktelig mindre

(selv om de for meg fortsatt var voldsomme)

Skrevet

beste som fins, er HORMONSPIRAL!!!! eneste som hjalp for meg. fikk satt inn det, og blødningene forsvant helt til jeg tok den ut igjen 3 år senere. da ble jeg gravid etter 2 mnd, så den forsinka ikke noe der. har flere venninner som har akkurat samme erfaring som meg. den er dyr (ca.1200,-), men det sparer du på bind/tamponger i løpet av 1/2 år. du får garanti med pengene tilbake dersom du ikke er fornøyd. :):):):)

Skrevet
beste som fins, er HORMONSPIRAL!!!! eneste som hjalp for meg. fikk satt inn det, og blødningene forsvant helt til jeg tok den ut igjen 3 år senere. da ble jeg gravid etter 2 mnd, så den forsinka ikke noe der. har flere venninner som har akkurat samme erfaring som meg. den er dyr (ca.1200,-), men det sparer du på bind/tamponger i løpet av 1/2 år. du får garanti med pengene tilbake dersom du ikke er fornøyd. :)  :)  :)  :)

Kan du fortelle litt mer om denne spiralen? Eller hvor kan jeg lese om den, dens (bi)virkninger, og hvem som kan/bør ha den.

Skrevet
Kan du fortelle litt mer om denne spiralen? Eller hvor kan jeg lese om den, dens (bi)virkninger, og hvem som kan/bør ha den.

Kikk på www.felleskatalogen.no. Tror den heter Levenova.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...