AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Hva vil dere si er best av Asker DPS eller Bærum DPS når det gjelder diagnostisering og oppfølging av Asperger og tilleggsvansker? Anonymkode: aa32e...b2b
Silva Pluvialis Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Jeg kjenner ikke til de konkrete DPS'ene, men de som kan aller mest om autismespekterforstyrrelser er habiliteringstjenesten. Hvorfor ber du ikke fastlegen om henvisning til habiliteringstjenesten? Kanskje ikke DPS er riktig tilbud. På habiliteringstjenesten har de også psykologer, derav nevropsykologer som kan autisme.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 De diagnostisere jo etter de samme symptomene.. Anonymkode: b4bca...e93
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Tvillingsjel skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner ikke til de konkrete DPS'ene, men de som kan aller mest om autismespekterforstyrrelser er habiliteringstjenesten. Hvorfor ber du ikke fastlegen om henvisning til habiliteringstjenesten? Kanskje ikke DPS er riktig tilbud. På habiliteringstjenesten har de også psykologer, derav nevropsykologer som kan autisme. Støtter denne. Dps er ikke stedet man går for å utrede autisme (med mindre du allerede går til dps da) DPS kan utrede de også da men habiliteringstjenesten gjør kun det. Anonymkode: b4bca...e93
Silva Pluvialis Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Støtter denne. Dps er ikke stedet man går for å utrede autisme (med mindre du allerede går til dps da) DPS kan utrede de også da men habiliteringstjenesten gjør kun det. Anonymkode: b4bca...e93 Slik jeg forstår det har TS allerede fått en aspergerdiagnose, men ønsker hjelp med tilleggsvanskene. Da er uansett habiliteringstjenesten riktig sted å henvende seg da de hjelper mennesker med autismespekterforstyrrelser. De har også psykologer.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Tvillingsjel skrev (4 minutter siden): Jeg kjenner ikke til de konkrete DPS'ene, men de som kan aller mest om autismespekterforstyrrelser er habiliteringstjenesten. Hvorfor ber du ikke fastlegen om henvisning til habiliteringstjenesten? Kanskje ikke DPS er riktig tilbud. På habiliteringstjenesten har de også psykologer, derav nevropsykologer som kan autisme. Hvor holder Habiliteringstjenesten til? Jeg sliter ganske mye med å åpne meg, og sliter med tunge tanker og vonde opplevelser. Tror du de kan hjelpe meg med å åpne meg så jeg får det bedre? Anonymkode: aa32e...b2b
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Støtter denne. Dps er ikke stedet man går for å utrede autisme (med mindre du allerede går til dps da) DPS kan utrede de også da men habiliteringstjenesten gjør kun det. Anonymkode: b4bca...e93 Blir man bare utredet på Habiliteringstjenesten? Anonymkode: aa32e...b2b
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 Asker. Min søster var under Drammen siden hun var 11. De fant aldri ut hva hun slet med. Som 18 åring fikk hun veskjd om at de ga henne opp. Hun fikk en fantastisk utreder på Asker dps og en måned etterpå hadde hun diagnosen sin 🙂 Anonymkode: 5df98...310
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 Tvillingsjel skrev (2 minutter siden): Slik jeg forstår det har TS allerede fått en aspergerdiagnose, men ønsker hjelp med tilleggsvanskene. Da er uansett habiliteringstjenesten riktig sted å henvende seg da de hjelper mennesker med autismespekterforstyrrelser. De har også psykologer. Ja, jeg fikk aspergerdiagnosen på DPS og ble avsluttet uten å få oppfølging og sliter veldig. Anonymkode: aa32e...b2b
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De diagnostisere jo etter de samme symptomene.. Anonymkode: b4bca...e93 Kvaliteten på ulike DPS er stor. Nå bor jeg ikke på Østlandet, men der jeg bor er det stor forskjell på hva de ulike DPS’ene tilbyr i byen. Anonymkode: 5a8a4...1ab
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #11 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Asker. Min søster var under Drammen siden hun var 11. De fant aldri ut hva hun slet med. Som 18 åring fikk hun veskjd om at de ga henne opp. Hun fikk en fantastisk utreder på Asker dps og en måned etterpå hadde hun diagnosen sin 🙂 Anonymkode: 5df98...310 Fikk hun god oppfølging i ettertid på tilleggsvansker og sånt? Anonymkode: aa32e...b2b
Silva Pluvialis Skrevet 9. mai 2022 #12 Skrevet 9. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 17.24): Hvor holder Habiliteringstjenesten til? Jeg sliter ganske mye med å åpne meg, og sliter med tunge tanker og vonde opplevelser. Tror du de kan hjelpe meg med å åpne meg så jeg får det bedre? Anonymkode: aa32e...b2b Det vet jeg ikke. Jeg forsøkte å søke det opp, men jeg er ikke kjent i området. Forsøk å søke opp habilitering for mennesker med autismespekterforstyrrelser. Du kan også spørre kommunen hvis du har oppfølging derifra eller fastlegen. De vet mer om hvor det ligger og hva de tilbyr. AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 17.26): Blir man bare utredet på Habiliteringstjenesten? Anonymkode: aa32e...b2b Det tror jeg ikke. Jeg tror de som får diagnosen kan få hjelp med tilleggsvansker ved behov, men jeg vet ikke 100 % sikkert. AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 17.27): Ja, jeg fikk aspergerdiagnosen på DPS og ble avsluttet uten å få oppfølging og sliter veldig. Anonymkode: aa32e...b2b Det er leit å høre at du sliter, men du har skrevet veldig mange tråder om det samme nå. Kontakt kommunen eller fastlegen, og be om hjelp til/få en henvisning til habiliteringstjenesten. Slik jeg ser det er det der du kan få best hjelp nå. DPS behandler som hovedsak ikke autismespekterforstyrrelser. Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #13 Skrevet 9. mai 2022 Tvillingsjel skrev (4 minutter siden): Det vet jeg ikke. Jeg forsøkte å søke det opp, men jeg er ikke kjent i området. Forsøk å søke opp habilitering for mennesker med autismespekterforstyrrelser. Du kan også spørre kommunen hvis du har oppfølging derifra eller fastlegen. De vet mer om hvor det ligger og hva de tilbyr. Det tror jeg ikke. Jeg ble utredet ved habiliteringstjenesten, men hadde ikke autismespekterforstyrrelse. Jeg ble derfor avsluttet. Jeg tror de som får diagnosen kan få hjelp med tilleggsvansker ved behov, men jeg vet ikke 100 % sikkert. Det er leit å høre at du sliter, men du har skrevet veldig mange tråder om det samme nå. Kontakt kommunen eller fastlegen, og be om hjelp til/få en henvisning til habiliteringstjenesten. Slik jeg ser det er det der du kan få best hjelp nå. DPS behandler som hovedsak ikke autismespekterforstyrrelser. Jeg skal gjøre det. Håper jeg får hjelp med tilleggsvanskene og alt det tunge jeg bærer på. Anonymkode: aa32e...b2b
Silva Pluvialis Skrevet 9. mai 2022 #14 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg skal gjøre det. Håper jeg får hjelp med tilleggsvanskene og alt det tunge jeg bærer på. Anonymkode: aa32e...b2b Det håper jeg også. Ønsker deg masse lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #15 Skrevet 9. mai 2022 Tvillingsjel skrev (7 minutter siden): Det håper jeg også. Ønsker deg masse lykke til Takk. 😄 Jeg søkte på Habiliteringstjenesten, og det virker bare som de har tilbud for voksne aspergere i Trondheim, Bergen Stavanger områdene. Kan høre med kommunen om de vet om det er noe på østlandet, men det er visst mer for barn og unge med asperger. Anonymkode: aa32e...b2b
Silva Pluvialis Skrevet 9. mai 2022 #16 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk. 😄 Jeg søkte på Habiliteringstjenesten, og det virker bare som de har tilbud for voksne aspergere i Trondheim, Bergen Stavanger områdene. Kan høre med kommunen om de vet om det er noe på østlandet, men det er visst mer for barn og unge med asperger. Anonymkode: aa32e...b2b Jeg vil anta at de har et tilbud i Oslo-området i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #17 Skrevet 9. mai 2022 Tvillingsjel skrev (7 minutter siden): Jeg vil anta at de har et tilbud i Oslo-området i alle fall. Ja, virker som de har det på DPS i Oslo, og på Asker og Bærum DPS. Må vel flytte til Bergen, tenker jeg. Anonymkode: aa32e...b2b
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #18 Skrevet 9. mai 2022 Nydalen Oslo voksenopplæring har samtalegrupper for voksne med asperger. Det var dit jeg ble henvist av DPS etter jeg fikk diagnosen. Ellers så har du rett på det som kalles individuell plan: " IP skal også klargjøre ansvarsforhold. Hvis personen ikke allerede har IP, har spesialisthelsetjenesten ansvar for å initiere det og bidra sammen med kommunal koordinator slik at personen sikres tjenester fra nødvendige instanser. " Anonymkode: e21c0...877
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #19 Skrevet 9. mai 2022 Glenne autismespekter i Horten er bra! Anonymkode: 118df...f2f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #20 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Glenne autismespekter i Horten er bra! Anonymkode: 118df...f2f Det er supert! Anonymkode: 99d18...632
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå