Gå til innhold

Hvor mye betyr referanser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vært på intervju og referanser er nå kontaktet. Hvor mye betyr referansen? Sikkert på at den ene har gitt meg en strålende referanse ihvertfall 

Anonymkode: 81e5a...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De er avgjørende faktor for om du får jobben eller ikke. De gidder ikke ansette noen som gjør en dårlig jobb, er kranglefant osv

Anonymkode: d83ba...2db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig viktige.

Når det er sagt, er du usikker på om referansen din er god, så burde du ikke bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 16.29):

De er avgjørende faktor for om du får jobben eller ikke. De gidder ikke ansette noen som gjør en dårlig jobb, er kranglefant osv

Anonymkode: d83ba...2db

Avgjørende?? 

Anonymkode: c5f5e...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var leder, ville jeg vært litt skeptisk til referanser. De aller fleste referansene er jo veldig positive fordi folk plukker jo ut referansene som skal snakke positivt om dem. Så la oss si du har ringt til alle referanser til alle kandidater, og alle har vært gode, hvem velger du da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen som oppgir referanser som ikke garanterer hederlig omtale. Da jeg jobbet med rekruttering stusset jeg når kollegaer var oppgitt og ikke tidligere leder - og jeg må med skam melde, uoffisielle referanser ble også brukt. Løsninger av caseoppgaver og tidligere veldokumenterte meritter er kanskje mer å stole på. Er vel enig i at har du referanser fra to-tre tidligere ledere som samstemt gir deg gode skussmål, kan det være avgjørende.

Endret av Hareena
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (2 minutter siden):

Det er vel ingen som oppgir referanser som ikke garanterer hederlig omtale. Da jeg jobbet med rekruttering stusset jeg når kollegaer var oppgitt og ikke tidligere leder - og jeg må med skam melde, uoffisielle referanser ble også brukt. Løsninger av caseoppgaver og tidligere veldokumenterte meritter er kanskje mer å stole på. Er vel enige i at har du referanser fra to tre tidligere ledere som samstemt gir deg gode skussmål, kan det være avgjørende.

Det er jo ikke lov (ikke greit) å ringe referansene som ikke er oppgitt. Dårlig gjort av dere. Som ledere burde dere også vite at det ofte er gode grunner til at folk bruker kollega og ikke leder som referanse. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke lov (ikke greit) å ringe referansene som ikke er oppgitt. Dårlig gjort av dere. Som ledere burde dere også vite at det ofte er gode grunner til at folk bruker kollega og ikke leder som referanse. 

Det har du rett i, men en feilansettelse koster et selskap millioner og da er det fristende å ringe noen i nettverket ditt fra selskapet kandidaten tidligere jobbet i. Uetisk? Uten tvil. Glad jeg har en annen profesjon nå, traff ikke alltid blink, men har ansatt flere hundre i min tid. Stort sett gjør folk sitt beste, har heldigvis unngått de verste ansettelsestabbene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (9 minutter siden):

Det har du rett i, men en feilansettelse koster et selskap millioner og da er det fristende å ringe noen i nettverket ditt fra selskapet kandidaten tidligere jobbet i. Uetisk? Uten tvil. Glad jeg har en annen profesjon nå, traff ikke alltid blink, men har ansatt flere hundre i min tid. Stort sett gjør folk sitt beste, har heldigvis unngått de verste ansettelsestabbene.  

Har du opplevd ansatte som gjør en fantastisk jobb, men får dårlig referanse fra tidligere sjef? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du opplevd ansatte som gjør en fantastisk jobb, men får dårlig referanse fra tidligere sjef? 

De har nok dessverre aldri fått sjansen til å vise hva de er gode for. Jeg håper og tror at de som har hatt elendige sjefer som har fått dem (urettmessig) i vrangen har fått nye sjanser gjennom bemanningsforetak. Jeg var i den situasjonen at jeg både hadde ansvaret rekruttering og dekruttering - og det sistnevnte er en veldig utakknemlig oppgave, derav forsiktigheten i ansettelser. 

Endret av Hareena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (2 minutter siden):

De har nok dessverre aldri fått sjansen til å vise hva de er gode for. Jeg håper og tror at de som har hatt elendige sjefer som har fått dem (urettmessig) i vrangen har fått nye sjanser gjennom bemanningsforetak. Jeg var i den situasjonen at jeg både hadde ansvaret rekruttering og dekruttering - og det sistnevnte er en veldig utakknemlig jobb derav forsiktigheten i ansettelser. 

Å bruke ordet "fantastisk" er kanskje litt arrogant, men jeg vet at jeg gjør en dritbra jobb. Jeg prøver å gi 110%. Alltid. Overtid. Kveldstid. Superfleksibel. Men hun tidligere sjefen mobbet vettet av meg, så ille at jeg ble nødt til å si opp bare pga.henne. Kanskje hun så på meg som en slags konkurrent, jeg vet ikke.

Er det da ikke dumt hvis jeg ikke får jobb andre steder bare fordi de blir skeptiske til hvorfor jeg ikke oppgir denne dama som referanse? 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for mange dårlige ledere der ute som bruker referanser feil.

Det viktigste er intervjuet. Å møte kandidaten, snakke med vedkommende og danne seg et eget bilde og oppfatning av personen i det miljøet vedkommende skal jobbe. Og ikke minst gi kandidaten tid og rom til å få stille spørsmål tilbake og få et inntrykk av arbeidsgiver som arbeidsplass.

Deretter bruker en referanser som kandidaten oppgir etter intervjuet og så bruker en disse referansene for å undersøke nærmere det inntrykket kandidaten har gitt. Gjerne for å bekrefte et godt inntrykk/sterk side eller avkrefte en dårlig side/dårlig inntrykk.

Alle oppgir referanser som en mener snakker positivt om en. Så når en arbeidsgiver ringer en referanse bør det ikke komme som noen overraskelse at de snakker positivt om kandidaten. Derfor er forarbeidet viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å bruke ordet "fantastisk" er kanskje litt arrogant, men jeg vet at jeg gjør en dritbra jobb. Jeg prøver å gi 110%. Alltid. Overtid. Kveldstid. Superfleksibel. Men hun tidligere sjefen mobbet vettet av meg, så ille at jeg ble nødt til å si opp bare pga.henne. Kanskje hun så på meg som en slags konkurrent, jeg vet ikke.

Er det da ikke dumt hvis jeg ikke får jobb andre steder bare fordi de blir skeptiske til hvorfor jeg ikke oppgir denne dama som referanse? 

Hvis du har hatt andre jobber, tillitsverv eller jobbet som frivillig har du kanskje andre du kan oppgi som referanse? Hvis ikke,   kan bemanningsforetak eller sende CV til rekrutterings/«headhunter»selskap være en vei å gå. Da har du og foretaket samme mål, du vil ha jobb og bemanningsforetaket vil ha et salg. Selskapet du blir innleid til vil da kunne vurdere deg i innleieperioden, du har krav på likelønn (lønn på linje med faste ansatte) og du får vist hva du er god for. «Try & hire» er ikke lov i Norge, men under visse vilkår f.eks et vikariat, er det mulighet. Innleie fra bemanningsforetak blir strammet inn fra 1.4 fordi fast ansettelse skal være hovedregelen, men muligheten vil likevel være der. NAV er utskjelt her på KG, men de har også tilgang på ledige stillinger som ikke er utlyst andre steder og de har også samme mål: Få folk i arbeid. (men den skreddersømmen som noen har forventning om, er urealistisk.)  
Stå på, du får andre muligheter, på tross av tidligere leder.

Endret av Hareena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (18 minutter siden):

Det er alt for mange dårlige ledere der ute som bruker referanser feil.

Det viktigste er intervjuet. Å møte kandidaten, snakke med vedkommende og danne seg et eget bilde og oppfatning av personen i det miljøet vedkommende skal jobbe. Og ikke minst gi kandidaten tid og rom til å få stille spørsmål tilbake og få et inntrykk av arbeidsgiver som arbeidsplass.

Deretter bruker en referanser som kandidaten oppgir etter intervjuet og så bruker en disse referansene for å undersøke nærmere det inntrykket kandidaten har gitt. Gjerne for å bekrefte et godt inntrykk/sterk side eller avkrefte en dårlig side/dårlig inntrykk.

Alle oppgir referanser som en mener snakker positivt om en. Så når en arbeidsgiver ringer en referanse bør det ikke komme som noen overraskelse at de snakker positivt om kandidaten. Derfor er forarbeidet viktig.

Så hvorfor legger de så stor vekt på referanser? Spesielt hvis de liker deg eller kjenner deg (hvis man allerede jobber i bedriften). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (3 minutter siden):

Hvis du har hatt andre jobber, tillitsverv eller jobbet som frivillig har du kanskje andre du kan oppgi som referanse? Hvis ikke,   kan bemanningsforetak eller sende CV til rekrutterings/«headhunter»selskap være en vei å gå. Da har du og foretaket samme mål, du vil ha jobb og bemanningsforetaket vil ha et salg. Selskapet du blir innleid til vil da kunne vurdere deg i innleieperioden, du har krav på likelønn (lønn på linje med faste ansatte) og du får vist hva du er god for. «Try & hire» er ikke lov i Norge, men under visse vilkår f.eks et vikariat, er det mulighet. Innleie fra bemanningsforetak blir strammet inn fra 1.4 fordi fast ansettelse skal være hovedregelen, men muligheten vil likevel være der. NAV er utskjelt her på KG, men de har også tilgang på ledige stillinger som ikke er utlyst andre steder og de har også samme mål: Få folk i arbeid. (men den skreddersømmen som noen har forventning om, er urealistisk.)  
Stå på, du får andre muligheter, på tross av tidligere leder.

,

Se her, jeg har søkt på en ledig stilling der hvor jeg allerede har jobbet i 2 måneder. Så de kjenner meg og vet hvordan jeg jobber. Så la oss si at intervjuet går bra, men så ringer de noen referanser og hører noe som ikke er så bra....Hva er poenget med å ringe referanser i det hele tatt når de allerede kjenner meg?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om jeg var leder, ville jeg vært litt skeptisk til referanser. De aller fleste referansene er jo veldig positive fordi folk plukker jo ut referansene som skal snakke positivt om dem. Så la oss si du har ringt til alle referanser til alle kandidater, og alle har vært gode, hvem velger du da? 

Altså jeg har hatt referanser som har vært negative og det bidrar i hvertfall ikke at man får jobben. Det er selvsagt en velger referanser som vil deg godt ikke vondt. 

Anonymkode: 7f177...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanser er oppskrytt. Man vet aldri om de er 100% ærlige (eller ekte for den del). Stoler mer på magefølelsen, dvs hvordan personen fremstod på intervjuet. Førsteinntrykk er viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså jeg har hatt referanser som har vært negative og det bidrar i hvertfall ikke at man får jobben. Det er selvsagt en velger referanser som vil deg godt ikke vondt. 

Anonymkode: 7f177...79d

Og hvem velger du hvis alle kandidater har gode referanser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elysian skrev (11 minutter siden):

Referanser er oppskrytt. Man vet aldri om de er 100% ærlige (eller ekte for den del). Stoler mer på magefølelsen, dvs hvordan personen fremstod på intervjuet. Førsteinntrykk er viktig.

Helt enig, men min nåværende sjef er veldig opptatt av referanser og har nevnt det flere ganger allerede. Betyr det at sjefens egen mening om meg er ikke så viktig som meningen til referansene? Rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...