AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Prøvd å spist produkter med fiber og tatt olje. Ikke store hjelpen så langt.. Anonymkode: 911d1...a92
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Spis lite karbo hjelper meg Anonymkode: 1cc4d...5c0 6 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Spis lite karbo hjelper meg Anonymkode: 1cc4d...5c0 Samme her. Mye karbo gir hos meg mye luft og vann i kroppen. Anonymkode: 64b2a...8f8 1 6
Minya Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Slipp en fis så går det over. Men fra spøk til alvor; Er du oppblåst pga gass, prøv å finn ut hva det er som produserer gass hos deg og prøv å unngå å spise for mye av det. Imogas eller lignende reseptfrie preparater kan også hjelpe på det. Føler du deg derimot oppblåst pga for mye vann i kroppen, drikk te eller annen vanndrivende drikke, evt snakk med lege om vanndrivende medikamenter hvis det er veldig ille. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Noen som vet om tarmregulerende tabletter som «frukt og fiber» fungerer? Anonymkode: 911d1...a92
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 Trening/tur og hvile og unngå stress og hvitt mel. Anonymkode: 1d063...893
Million Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 (endret) Har du prøvd eliminasjonsmetoden for å finne ut hva som gir deg så mye luft i "systemet"? Gass i magen kan man få av diverse typer grønnsaker, og kål og løk er blant verstingene for mange. Det gir luft og promp. Folk kan reagere på forskjellige ting, men du bør kanskje notere ned hver dag hva du spiser, og så sjekke opp mot hvor oppblåst du blir påfølgende dag. Kanskje du ser et mønster etter hvert? Eller er du plagsomt oppblåst uansett, hver dag? Kanskje du bør prøve Idoform eller andre melkesyrebakterietilskudd fra apoteket. Kan være at magen din og tarmene er i ubalanse og mangler noe, så det dannes mye gasser. Og et lite PS! Vil du lære mer om tarmene dine og fordøyelsen på en lettfattelig og munter måte, les boken Sjarmen med tarmen. ANBEFALES! Den er veldig bra, og lærerik. Oppblåsthet og gass i magen er blant mange temaer som er tatt opp i boken. Endret 9. mai 2022 av Million 3
PITTY Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 Er det kun gass det er snakk om da? Eller en generell forstoppelse/(obstipasjon.) ? I så fall, prøv Turbo-syltetøy.Et oppkok av svisker og aprikos. Avkjøles i romtemperatur før første inntak. Drikk også saften oppkoket avgir. PS: ikke dra på besøk mens dette prosjektet pågår. 🤢 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 Fortsatt opplåst. Prøvd å drikke mye vann. Litt mer kaffe ikke overdrevent mye men siden det er vanndrivende så tester jeg det ut. Litt mer fiber i kosten. Prøvde dulcola pille. Anonymkode: 911d1...a92
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 slutt med kjøtt, avstå fra brus, kullsyre holdig drikke...og ihvertfall ikke spis mentos med brus... Kutt ned på juice. Alt dette hjalp meg, jeg slet med oppblåst mage før og hadde i tillegg tarmslyng. Anonymkode: bec61...94a 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 Hvis du er kvinne vil syklusen kunne påvirke, jeg er iallfall veldig oppblåst i siste del av syklus. Synes det hjelper å unngå småspising, unngå mat som kål, bønner, løk osv, unngå brus og kaffe og å bevege seg nok. Jeg gjør gjerne en del tøyninger/vridninger som jeg har hentet fra yoga, det kan hjelpe til med å få ut litt luft, synes også det hjelper å gå en lang tur. Også er det alfa omega å unngå stress og å hvile nok. Anonymkode: 6baba...678
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 Drikker du nok vann? Jeg får oppblåst og treg mage om jeg ikke drikker 2,5 - 3 liter vann per dag. Anonymkode: a648f...ecd
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #14 Skrevet 11. mai 2022 Kanskje du har IBS. Anonymkode: fc372...695 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #15 Skrevet 11. mai 2022 Jeg spiser lavkarbo etter Thor Foseid sine prinsipper. Mye grønnsaker og normale mengder proteiner og fett. Har svært sjelden luft i magen selv om jeg spiser mye av typiske matvarer som kan gi luft i magen, for eksempel løk, paprika, brokkoli og blomkål. Anonymkode: 3d0a2...cfa 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #16 Skrevet 11. mai 2022 For meg hjelper bevegelse. En rask gå/løpetur, og lufta kommer ut. Anonymkode: d75a8...9dc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #17 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fortsatt opplåst. Prøvd å drikke mye vann. Litt mer kaffe ikke overdrevent mye men siden det er vanndrivende så tester jeg det ut. Litt mer fiber i kosten. Prøvde dulcola pille. Anonymkode: 911d1...a92 MER fiber? Nei nei nei! MINDRE fiber! Fiber gir oss bare masse gass når bakteriene bryter ned fiber. Vi trenger ganske nøyaktig null gram fiber for å ha god helse, inkludert tarmhelse. Anonymkode: f92e3...d09 5 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #18 Skrevet 12. mai 2022 Fiber gjør tarmene mine mye verre. Har problemer med fordøyelsen (ser ut som jeg er gravid i 7’nde mnd og har mye diaré). Fikk først Low Foodmap - dietten fra sykehuset. Den virket ikke. Ble deretter (etter mange undersøkelser; mr, CT, ventrikkelscintigrafki, gastroskopi, ebdoskopi etc) rådet til å kutte alt som heter fiber og kjøtt med trevler. Begge deler er tungt fordøyelig og krever en fungerende tarm. Jeg må unngå grønnsaker og frukt totalt, samt grøt, grovt brød, korn etc. Kan f.eks spise fisk og ris, kylling, lyst brød - det er mye mer jeg kan spise enn jeg ikke kan. Spiser jeg ute eller er på besøk så lar jeg bare grønnsakene ligge igjen på fatet. Av og til får jeg skikkelig cravings på crispy gulrøtter eller tomat og da spiser jeg litt hvis ikke jeg skal noe - og får bekreftet at det gir smerter og oppblåsthet i ca 2 dager. Det er mange som tåler frukt hvis det kommer i form av smoothies eller grønnsaker hvis de er mashet eller i puréform, men det gjør ikke jeg. Prøv deg frem - men hvis du er oppblåst bør du unngå fiber (så sant ikke oppblåstheten skyldes forstoppelse). Anonymkode: 8e427...cce 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #19 Skrevet 12. mai 2022 Er nok ikke perioden som er årsaken. noen som vet om tabl som idoform ell frukt og fiber hjelper? Anonymkode: 911d1...a92
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #20 Skrevet 12. mai 2022 For min del så er det mye syklusen som lager problemer og så har jeg nok en noe mat jeg reagerer på, legen mener jeg har IBS og men det er noe de sier for de ikke så noe på gastroskopien. Har kuttet gjær og spiser en del gresk yoghurt med havregryn faktisk og det hjelper en del, og aktivitet selvsagt. Så hvis du ikke har prøvd det så er det verdt å prøve. Lowfodmap funket ikke for min del, folk maser om den løken men den gir ikke meg problemer. Gjær, bønner og linser liker ikke min mage. Anonymkode: 5574a...819 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå