Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge hadde dere vondt i visdomstanna? og når klarte dere å spise «vanlig» igjen

Anonymkode: 090c8...f62

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mener du når den er på vei ut, etter at den er trukket eller hva? 

Hvis du tenker på når den kommer ut, så i flere år. Men ikke hele tiden, det gikk i rykk og napp. En uke vondt innimellom, ofte i forbindelse med annen sykdom (forkjølelse f eks). Tilslutt måtte to av dem trekkes, var ikke plass til dem. 

Det varierer veldig. 

Etter trekking: noen dager.

Endret av solmåneogstjerner
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine brukte mange år på å komme opp, og de klarte ikke å komme helt opp heller. Hver gang de bevegde seg så gjorde det skikkelig vondt. Fikk ofte betennelser. Det var en lettelse å få fjernet dem. To ble trukket og to ble operert ut. 

Anonymkode: 17c95...530

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vondt til jeg trakk dem.

Trur ikke dette er noe som går over av seg selv.

Anonymkode: e3192...593

Skrevet

Fire trekt, tre forskjellige tannleger, fire forskjellige erfaringer. Det kommer an på så veldig mye. Jeg sleit veldig mye med at visdomstennene ikke ville komme helt opp, så når de fikk sånne vokserier så hadde jeg så vondt i kjeven at jeg sleit med å tenke klart.
Etter ti år med plager som bare ble verre og verre, ba jeg tannlegen om å se på dem.

Den første jeg trakk, var den som så enklest å trekke ut på bildene, men den satt litt kilt innunder en knøttliten beinflis i kjeven som ikke kom frem av bildene, dette fant vi først ut etterpå. Tanna brukte vi to doser bedøvelse og nesten en time på å trekke. Smertene jeg hadde i kjeven i ettertid var helt krakilske. Jeg kunne våkne opp midt på natta i helt sinnsyke kjevesmerter i nesten en måned etter trekkingen. Jeg kunne spise vanlig etter et døgn eller to, men de intense smertene holdt på så lenge at jeg fikk helt mark.

Med nummer to var vi forberedt, men pga sjebnens ironi, brukte tannlegen mellom 15 og 30 sekunder på å trekke den. Null problemer i etterkant.

Nummer tre ble operert ut da tannlegen ikke følte seg komfortabel med å trekke den. Så den ble tatt av en annen tannlege, og det tok et kvarters tid. Sleit litt med at stingene gnagde i munnen i en ukes tid, men hadde ikke nevneverdige problemer med den utenom det.

Nummer fire skulle egentlig opereres ut av samme tannlegen, men jeg flyttet i mellomtiden og fikk ny tannlege, som syntes det så greit ut å trekke den. Den ble også tatt på et kvarters tid. Lite smerter i ettertid, men var noe plaget med den skinnflisa som lå over der tanna hadde vært. Ba om å få den skåret bort, men tannlegen sa seg ikke enig før noen år seinere, da fikk jeg den halvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...