Gå til innhold

Burde tannlege være gratis?

Burde tannlege være gratis?  

71 stemmer

1. 1. Burde tannlege være gratis?

• Ja
      56
    • Nei
      15

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det fører bare til at man må betale mer via skatter og avgifter og mer byråkrati. Slikt får folk betale for selv gjennom egen forsikring, det samme gjelder andre helsetjenester.

Anonymkode: 9882e...de3

Nei

Anonymkode: e4273...444

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uenig

Så bra! Du skjønner, jeg satt her og holdt pusten og virkelig lurte på hva akkurat du - anonyme bruker 444 - mente om mitt synspunkt. Altså, bare... Tusen takk!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er gratis. Vi betaler allerede vanvittig mye mer skatt enn vi behøver fordi vi også skal dekke folk som har livsstilsrelaterte sykdommer, folk som kjører privatbil på dyre veier hver dag, unødvendige sykemeldinger, barnehage og skole for x antall barn, og mye mer. 

Hvor mye skal man egentlig belaste folk som selv ikke trenger tjenester, for å dekke for folk som ikke tar vare på egen helse, snylter på systemet, eller popper ut barn etter barn? 

Anonymkode: d960f...ce7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Ser ingen grunn til at ikke tannlege (og briller!) skal være gratis når alle slags livsstilssykdommer dekkes. 90 % av norske pasienter er syke på grunn av si. egen livsstil. 

Men akkurat som at kosmetisk kirurgi i hovedsak må dekkes selv, burde man kanskje ikke få dekket hva som helst.

Kanskje det kunne være høyere egenandel på alt som er selvforskyldt, både innen tannhelse og helse. Pusser du ikke tennene eller drikker du mye brus? Da blir det dyrere tannlege. Lar du være å trene, røyker eller spiser mye prosessert mat? Da blir diabetesbehandlingen din litt dyrere.

Anonymkode: 6b01e...2ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei

Jo, det gjør det. Offentlige er alltid mindre effektive og når man har rett på mer og mer gratis via staten blir det flere byråkrater som skal passe på dette. På sykehusene er det flere byråkrater enn leger f.eks. Sånt får folk betale selv, staten har ikke råd til å ta på seg flere oppgaver.

Anonymkode: 9882e...de3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg ja! Det burde det. Men..
jeg får munntørrhet og skader på emaljen grunnet sykdom. Før fikk jeg dekket en del på helfo hos tannlegen jeg gikk hos. Det får jeg ikke lenger. I fortvilelse tok jeg kontakt med nav. Fikk glad nyheten om at jeg skulle få gratis tannlege i kommunen. En « nav tannlege» . Denne tannlegen var mest opptatt av og spare penger og bagatelliserte mye. Satt opp på ventelister på ting som aldri ble noe av , og et par konsultasjoner der det meste kunne vente. Jeg ble oppriktig bekymret for tennene mine og bestilte time hos en dyr og høyt anbefalt tannlege for og sjekke tilstanden etter 5  år med « gratis». Jeg fikk dobbelttime hvor tannlegen tok røntgen og viste og forklarte og , viste og forklarte med speil i munnen.. Jeg fikk et lite sjokk da jeg så at jeg ikke har jeksler igjen, de er helt slipt ned etter ikke og ha blitt behandlet på mange år.  Nå går alt av feriepenger og oppspart til og rette opp det som ble gjort « gratis «. Det jeg er redd for er at gratis vil føre til veldig dårlig kvalitet. Jeg ville at tennene skulle gå under frikort som resten av kroppen, men blir da tannhelsen like dårlig som resten, slik at en blir avhengig av og gå til private tannleger ( som da kanskje blir enda dyrerere ) for og få god tannhelse? 

Anonymkode: c1d2a...7f9

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ingenting er gratis. Vi betaler allerede vanvittig mye mer skatt enn vi behøver fordi vi også skal dekke folk som har livsstilsrelaterte sykdommer, folk som kjører privatbil på dyre veier hver dag, unødvendige sykemeldinger, barnehage og skole for x antall barn, og mye mer. 

Hvor mye skal man egentlig belaste folk som selv ikke trenger tjenester, for å dekke for folk som ikke tar vare på egen helse, snylter på systemet, eller popper ut barn etter barn? 

Anonymkode: d960f...ce7

Enig, det er store variasjoner her i offentlig belastning. Det kan godt være en frikort-løsning hos tannlege for min del, slik at dersom det virkelig er ille og det store uhellet er ute så skal det gå ann å få dette ordnet uten å blakke seg fullstendig. Synes det godt kunne ha vært en grense rundt 10 000,-

Anonymkode: ea314...040

AnonymBruker
Skrevet

Nav velger den billigste løsningen, om du trenger en rotfylling må du virkelig krangle deg til det! Ellers så trekks tannen. 

Anonymkode: eae76...d26

Skrevet

Ikke nødvendigvis gratis, men en egenandel på 500,- hadde hjulpet så utrolig mye!

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (1 time siden):

Så bra! Du skjønner, jeg satt her og holdt pusten og virkelig lurte på hva akkurat du - anonyme bruker 444 - mente om mitt synspunkt. Altså, bare... Tusen takk!!

Alle meninger telles 

Skrevet

Nei, de fleste problemene folk drar til tannlegen for er kosmetiske problemer og hvis du får stygge tenner så er det din egen feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TacoTore skrev (13 minutter siden):

Nei, de fleste problemene folk drar til tannlegen for er kosmetiske problemer og hvis du får stygge tenner så er det din egen feil.

Langt langt i fra

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tannlege kan koste utrolig mye og skape problemer for mange som ikke har råd, synes du tannlegebehandling burde dekkes for alle i alle aldre?

Tenner er oppskrytt. Og bare dyre tannlegeutgifter. Bedre å gjøre som meg, trekte ut alle tennene og fikk med gebiss. Lett å rengjøre. Legger de i vann over natten, vips de er rene. 

Anonymkode: 76191...7cc

Skrevet

Det burde i allefall vært mindre vondt. 

Men jo, det burde i velferdssamfunnet vårt kanskje være skattefinansiert med egenandel, slik andre helsetjenester er.

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Det burde i allefall vært mindre vondt. 

Men jo, det burde i velferdssamfunnet vårt kanskje være skattefinansiert med egenandel, slik andre helsetjenester er.

Eneste med tannpleie som har gjort vondt for meg er visdomstenner 

Skrevet

Eneste med tannpleie som har gjort vondt for meg er visdomstenner 

Forskjellig smerteterskel på folk.

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Forskjellig smerteterskel på folk.

Jeg måtte borre mine tenner for første gang for noen år siden uten bedøvelse med men jeg fikk ikke noe vondt  

Skrevet

Jeg måtte borre mine tenner for første gang for noen år siden uten bedøvelse med men jeg fikk ikke noe vondt  

Og jeg synes det er forferdelig med bedøvelse. 

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Og jeg synes det er forferdelig med bedøvelse. 

Hvordan er det mulig egentlig? Er tannlegen min bare så god eller liksom?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det mulig egentlig? Er tannlegen min bare så god eller liksom?

Det er stor forskjell fra tannlege til tannlege. Og stor forskjell på folks smerteterskel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...