Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jobber innen privat sektor og er eneste ansatt hos sjefen Min. Er for tiden i barselpermisjon og har i dag blitt innkalt til møte med sjefen.

Det jeg lurer på er at jeg mistenker at han vil sette ned stillingen min ned til 50 % fra 80% ( noe han vet jeg ikke kan akseptere). Kan han gjøre det nå? Så jeg kun kommer tilbake til en 50 % stilling eller må han vente til jeg kommer tilbake?

Er det 3 mnd varsel på slike justeringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg vet at det er svar på mange slike konkrete spørsmål mht graviditet og jobb hos likestillingsombudets nettsider.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Ring Arbeidstilsynet eller likestillingsombudet, eventuelt let opp bestemmelsenen om oppsigelsesvern i arbeidsmiljøloven på http://www.lovdata.no

I utgangspunktet vil jeg tro at innskrenkning er eneste gangbare grunn for en eventuell reduksjon; han kan altså ikke ansette andre samtidig som din stilling reduseres.

Men, som sagt: Fasiten finner du hos ovennevnte eksperter.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Tusen takk. Dette må jeg finne ut av Stillingen min ble satt ned fra 76% til 33 % :hakeslepp:

Skrevet

:overrasket:

Ja, det ville jeg definitivt ha gransket etter i sømmene!

Skrevet
Ja er helt fortvilet

Skjønner jeg godt. Er du organisert kan du snakke med disse.

Har slått opp litt for deg:

http://www.likestillingsombudet.no/diskriminert/gravid.html

http://www.likestillingsombudet.no/diskrim...ravidspors.html

Da jeg kom tilbake fra permisjon hadde vikaren min overtatt stillingen, og jeg ble tilbudt en annen stilling. Er det tillatt?

Det ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett å kunne endre de ansattes arbeidsoppgaver. Samtidig skal ikke du tape på at du har vært i permisjon. Er det vesentlige endringer, og du for eksempel blir degradert, vil det kunne være i strid med likestillingsloven.

http://www.likestillingsombudet.no/nyheter/index.html

Likestillingsombudet opplevde i fjor en markant økning i antall henvendelser som gjaldt forskjellsbehandling knyttet til graviditet eller fødselspermisjon. Disse sakene står for over 20 prosent av alle saker hos Likestillingsombudet. Innen arbeidslivssaker dominerer de helt. Nesten annenhver sak fra arbeidslivet gjelder diskriminering i forbindelse med graviditet eller fødselspermisjon. I alt mottok Likestillingsombudet 113 slike saker i 2004, mot 74 i 2003.

Dette er en oppsiktsvekkende stor økning, særlig fordi disse sakene har hatt en jevn økning de senere årene, skriver Likestillingsombudet i sin årsmelding. Forskjellsbehandling i forbindelse med tilbakekomst etter fødselspermisjon er tema i mange av sakene. Mange saker dreier seg også om lønnspørsmål.

En virksomhet sa opp en ansatt i fødselspermisjon. Oppsigelsen skjedde som følge av omorganiseringer. Likestillingsombudet mener virksomheten har lagt vekt på kvinnens fødselspermisjon ved utvelgelsen, og er kommet til at oppsigelsen er i strid med likestillingsloven.

I avgjørelsen påpeker Likestillingsombudet at det fremdeles er slik at kvinner tar hoveddelen av fødselspermisjonen. Ulik behandling av personer i fødselspermisjon kan derfor være indirekte diskriminering i strid med likestillingsloven.

Likestillingsombudet har første halvår fått flere henvendelser fra kvinner som vender tilbake til arbeidsplassen etter endt fødselspermisjon. Noen opplever at stillingen er overtatt av vikaren, andre føler seg forskjellsbehandlet i forbindelse med omorganiseringer.

- Dette er en helt ny type problemstilling som jeg ser på med bekymring, uttaler likestillingsombud Kristin Mile. Det kan virke som om enkelte virksomheter bruker permisjonsfraværet til å flytte og bytte ut kvinner.

Likestillingslovens vern av gravide er blitt skjerpet. Hovedregelen er at kvinner ikke skal forskjellsbehandles på grunn av graviditet og fødselspermisjon. Kristin Mile oppfordrer kvinner som opplever diskriminering om å melde fra.

- Jeg vet at mange befinner seg i en sårbar situasjon, og synes det er vanskelig å ta opp saken med arbeidsgiver. Jeg vil likevel oppfordre dere til å melde fra. Ta i det minste kontakt med Likestillingsombudet for finne ut av dine rettigheter. Stilltiende aksept er den beste motivasjon du kan gi arbeidsgiver til å fortsette diskrimineringen

Gjest Gjest_Lillesøster_*
Skrevet

Jeg er sjokkert over hvordan kvinner blir behandlet i det private næringslivet. Har hørt flere eksempler hvor kvinner er blitt utstøtt etter at de har født et barn. Det er uhørt.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Tusen takk Melk :klem:

Skal ringe likestillingsombudet i morgen

Skrevet

Hvordan går det Gamle Alex?

Har du fått noen svar?

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Xavia- takk for at du spurte :klem:

Ringe arbeidstilsynet. Og det var som jeg trodde . Det er en delvis oppsigelse og da gjelder oppsigelses regler . Så ingenting kan tre i kraft før jeg kommer tilbake og da er det med 3 mnd varsel

Skrevet

Det var da enda godt, at de ikke kan gjøre om på det nå mens du har barselspermisjon.

Skrevet

Flott at du fikk sjekket det ut. Er nok av de som bare ville sagt "uff" og desverre gått rett i baret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...